  • Data: 2015-08-18 15:45:42
    Temat: Re: Przezroczyste aluminium
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu wtorek, 18 sierpnia 2015 12:05:36 UTC+2 użytkownik J.F.
    napisał:

    >Dużo nie zobaczysz.

    Kawalek AlON by sie przydal :-(

    >Proponuję eksperyment myślowy. Zamiast jednej szyby 10mm, weź dwie po
    >5. Połóż jedną na drugiej, wyobraź sobie że jedna jest podgrzana w
    >jakiś sposób. Rozszerza się, robi >się większa od tej niepodgrzanej.
    >Teraz, gdybyś chciał żeby nie zrobiła się większa,

    Ale ja chce - niech sie zrobi wieksza.

    > musiałbyś jedną do drugiej przykleić, tak żeby ta gorąca trochę
    > rozciągnęła tę zimną, a ta zimna trochę ścisnęła tę gorącą.
    > Jedna jest rozciągana, druga ściskana, to się nazywa naprężenie.
    > Oczywiście skupione na jakimś malutkim obszarze wokół tego
    > sklejenia, w praktyce nie ma takiego kleju co by > to utrzymał. Ale
    > teraz zamiast dwóch warstw 5+5, weź dziesięć warstw po milimetrze. A
    > potem dziesięć tysięcy warstw po mikronie.

    No dokladnie - mysle, ze 100 warstw po 0.1mm juz nam wystarczy.
    I teraz pomysl:
    a) jakie bedzie naprezenie kleju pomiedzy warstwami, gdy roznica
    temperatur jest tylko 10C,
    b) co sie stanie z cala kanapka ?

    >Naprężenie rozkłada się równo na całej grubości szyby, o ile gradient
    >tmperatury jest równy.

    Wizjer do pieca. Z jednej strony 1000C, z drugiej powiedzmy 200 ...

    Ale my tu o warstewce o grubosci 0.1mm, a moze nawet 1um :-)

    Bimetal w kazdym badz razie dziala i to wielokrotnie :-)

    >Aha, czyli tak żeby coś rozciągnąć albo ścisnąć, to trzeba wywołać
    >naprężenie, ale żeby zgiąć, to już nie trzeba, tak?

    znikome. Kartka papieru dobrym przykladem. 100 kartek tez. Ale
    sklejone 100 kartek ... to juz trzyma

    >Ma taką jaką ma, wcale niemałą. Murowane kominy wytrzymują wiatr.

    A napor tego wiatru duzy ?
    Kiedys czytalem o fundamentowaniu wiezy Ostankino.
    Wieza ma cos 500m, a fundamenty 3. Praktycznie postawiona na piasku. I
    wystarczy - ciezar robi swoje.

    >Podczas zmiany temperatury, kiedy w środku jest jeszcze -30, a na
    >powierzchni już +40? Oczywiście że tak.

    Oczywiscie, ale taka zmiana to pol roku :-)
    No chyba, ze magazynier lubi cieplo, a na zewnatrz -40.
    Ale wtedy i tak gradient maly, chyba zeby tak w snieg rzucic ...

    >Widziałem, a czego to ma dowodzić?

    Ze jak sie da mozliwosc rozszerzania, to naprezenia znikaja.

    >A Ty widziałeś wzierniki zintegrowane z obudową? Szkło wtopione w
    >otwór w płycie stalowej. Stal ma wyższą rozszerzalność cieplną, więc
    >po wtopieniu, podczas stygnięcia, >metal kurczy się bardziej niż
    >szkło, wywołując w szkle naprężenie. To naprężenie powoduje że taki
    >krążek szkła ma potem bardzo wysoką wytrzymałość na ciśnienie.

    A to osobna sprawa - szklo ma pare ciekawych wlasciwosci.

    J.