    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Date: Tue, 18 Aug 2015 07:07:52 -0700 (PDT)
    <slwol5glizyh.q2sblwvlw2pn$.dlg@40tude.net>
    <a...@g...com>
    <55d3034f$0$4775$65785112@news.neostrada.pl>
    <7...@g...com>
    <55d33707$0$8369$65785112@news.neostrada.pl>
    Subject: Re: Przezroczyste aluminium
    From: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 18 sierpnia 2015 15:46:05 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:

    > Kawalek AlON by sie przydal :-(

    Jeszcze byś popsuł.

    > Ale ja chce - niech sie zrobi wieksza.

    Wtedy model nie odzwierciedla problemu. Na przykładzie talii kart nie wytłumaczysz
    jak działa belka. Musisz te karty skleić.

    > No dokladnie - mysle, ze 100 warstw po 0.1mm juz nam wystarczy.

    Wszystko jedno ile. Abstrakt matematyczny.

    > I teraz pomysl:
    > a) jakie bedzie naprezenie kleju pomiedzy warstwami, gdy roznica
    > temperatur jest tylko 10C,

    Średnio takie same, bo jeśli takie samo odkształcenie rozłożysz skokowo w jednym
    punkcie, czy stopniowo na jakimś odcinku, to uśrednione naprężenie zginające będziesz
    miał to samo. Spiętrzenie będzie inne w przypadku dwóch warstw, ale celem
    eksperymentu myślowego jest wykazanie że gradient temperatury generuje naprężenie, a
    nie że naprężenie może się skupiać w tzw gross structural discontinuity.

    > b) co sie stanie z cala kanapka ?

    > Wizjer do pieca. Z jednej strony 1000C, z drugiej powiedzmy 200 ...

    Wygeneruje się naprężenie, które spowoduje odkształcenie. Weź sobie dowolny wykres
    naprężenie/odkształcenie dla dowolnego materiału. Wybierz nietrywialny punkt na tym
    wykresie, znaczy nie w zerze. Jeśli na jednej osi masz coś niezerowego, to powiedz co
    masz na drugiej.

    > Ale my tu o warstewce o grubosci 0.1mm, a moze nawet 1um :-)

    Scałkuj po tych mikrometrach po całej grubości i powiedz czy wciąż Ci wychodzi zero.

    > Bimetal w kazdym badz razie dziala i to wielokrotnie :-)

    No i co go wygina, skoro twierdzisz że nie ma żadnego naprężenia, co? Od patrzenia
    się wygina? A jak nie patrzysz to wraca?

    > znikome. Kartka papieru dobrym przykladem. 100 kartek tez. Ale
    > sklejone 100 kartek ... to juz trzyma

    No więc jakim dobrym przykładem jest kartka papieru, co? Zresztą jak myślisz, czy jak
    zwiniesz kartkę na promieniu powiedzmy stu jej grubości, to czy naprężenie gnące
    zależy od jej grubości, czy nie?

    > A napor tego wiatru duzy ?

    Drzewa wyrywa.

    > Kiedys czytalem o fundamentowaniu wiezy Ostankino.
    > Wieza ma cos 500m, a fundamenty 3. Praktycznie postawiona na piasku. I
    > wystarczy - ciezar robi swoje.

    To ci dopiero.

    > Oczywiscie, ale taka zmiana to pol roku :-)

    No więc sprecyzuj pytanie.

    > No chyba, ze magazynier lubi cieplo, a na zewnatrz -40.
    > Ale wtedy i tak gradient maly, chyba zeby tak w snieg rzucic ...

    > Ze jak sie da mozliwosc rozszerzania, to naprezenia znikaja.

    Owszem, przy założeniu zerowej sztywności materiału. Na przykład jak coś zrobisz z
    wody.

    > A to osobna sprawa - szklo ma pare ciekawych wlasciwosci.

    No, wiem.