  • 11. Data: 2009-11-05 12:03:56
    Temat: Re: Prymitywna sonda oscyloskopowa.
    Od: "Andrzej" <d...@o...pl>

    Użytkownik "ToTylkoJa" <m...@n...chce.tego.poczta.fm> napisał w
    wiadomości news:hcpbft$buc$1@news.onet.pl...
> [...]
    > i 7400 generator 14 MHz który dwoma metrowymi kabelkami podłączyłem do
    > wejścia Y. Oscyloskop się nawet zsynchronizował i i pokazuje przebieg ale
    > on bardziej podobny do sinusa co prostokąta. Przez ciekawość dałem 2
    > przerzutniki 'D' (7474) i przebieg po podzieleniu przez 4 już wygląda na
    > prostokąt ale ma straszne 'wąsy' na górze i dole. Wejście Y opisane jest
    > 1Mohm/27pF czyli co, jeśli na końcu kabelka przylutuję rezystor 1Mohm i
    > równolegle z nim (a może właśnie do masy ?) kondensator 27pF to będę miał
    > taka prymitywną sondę 1:2 ? Czy to zlikwiduje mi te 'przepięcia' w

    Dajesz kabel ekranowany. Na wejściu kabla dajesz równolegle 100k i szeregowo
    1M.
    Równolegle do tego 1M dajesz kondensator (trymer). Pojemnośc zależna od
    pojemności kabla i wejściowej pojemności oscyloskopu. Powinno wystarczyć
    50pF. Całość zamykasz w metalowej obudowie np. po grubym flamastrze. Jeśli
    Twój osyloskop ma kalibrator regulujesz trymerem, aby uzyskać prostokąt.
    Oczywiście taka sonda 1M/100k daje tłumienie sygnału 10*.
    pozdrawiam.

  • 12. Data: 2009-11-05 20:11:52
    Temat: Re: Re: Prymitywna sonda oscyloskopowa.
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    On Thu, 5 Nov 2009 13:03:56 +0100, "Andrzej" <d...@o...pl> wrote:

> [...]
    >Twój osyloskop ma kalibrator regulujesz trymerem, aby uzyskać prostokąt.
    >Oczywiście taka sonda 1M/100k daje tłumienie sygnału 10*.

    Oczywiście daje tłumienie 11.
    Aby zrobić dzielnik 10x trzeba dać 900k i 100k.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 13. Data: 2009-11-06 06:28:05
    Od: Andrzej Kamieniecki <_...@t...com.pl>

    Piotr Gałka napisał(a):
    [ciap]
    > Nieskompensowanie sondy daje przepięcia o mniej więcej takich stałych
    > czasowych. Dlatego do kompensacji sondy stosuje się prostokąt rzędu
    > pojedynczych kHz.

    ale są i takie w których częstotliwość kalibratora zmienia się z
    podstawą czasu żeby przy zmianie podstawy zawsze mieć na ekranie ten sam
    kawałek przebiegu. Tak jest np. w tektronixowej serii 24xx

    Andrzej Kamieniecki

  • 14. Data: 2009-11-06 08:34:27
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" <p...@w...up.wroc[kropka]pl> napisał w
    wiadomości news:58c6f599qiclq2qa2u17eai5auhm66bsqr@4ax.com...

    >Oczywiście daje tłumienie 11.
    >Aby zrobić dzielnik 10x trzeba dać 900k i 100k.

    A rezystancja wejściowa oscyloskopu to pies ?
    P.G.

  • 15. Data: 2009-11-06 10:07:52
    Od: Andrzej Kamieniecki <_...@t...com.pl>

    RoMan Mandziejewicz napisał(a):
    [ciap]
    > Przerosty na przebiegu prostokątnym świadczą o tym, że ktoś popsuł
    > kompensację dzielnika wejściowego na przełączniku

    niekoniecznie. Pewnie jeden zakres będzie w ogóle bez dzielnika i
    przerosty niekoniecznie muszą na tym zakresie zniknąć.

    Andrzej Kamieniecki

  • 16. Data: 2009-11-06 12:22:11
    Od: "Andrzej" <d...@o...pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" <p...@w...up.wroc[kropka]pl> napisał w
> [...]

    Pospieszyłem się. Rzeczywiście daje tłumienie, ale 12.
    >Aby zrobić dzielnik 10x trzeba dać 900k i 100k.
    To Twoja daje tłumienie 11. (opornośc wejściowa oscyloskopu=1M).
    Poprawiam się więc ze wstydem:
    dla dzielnika 10x z uwzględnieniem oporności wejsciowej oscyloskopu
    820k i 100k.

  • 17. Data: 2009-11-06 12:45:27
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Andrzej,

    Friday, November 6, 2009, 1:22:11 PM, you wrote:

> [...]

    > Poprawiam się więc ze wstydem:
    > dla dzielnika 10x z uwzględnieniem oporności wejsciowej oscyloskopu

    A dlaczego nie 900k(910 też będzie dobrze) i 110k? No i trzeba
    pamiętać o kondensatorach do kompensacji!

    A tak w ogóle, to sonda 10:1 zawiera rezystor 9M połączony równolegle
    z kondensatorem ok. 10 pF a do wejścia oscyloskopu łączy się
    kondensator 47 pF i trymer o podobnej pojemności równolegle.
    Przełączanie sondy 10:1 na 1:1 polega jedynie na zwarciu rezystora 9M.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 18. Data: 2009-11-06 13:05:26
    Od: Andrzej Kamieniecki <_...@t...com.pl>

    RoMan Mandziejewicz napisał(a):

    > A tak w ogóle, to sonda 10:1 zawiera rezystor 9M

    dla porządku: połączony szeregowo z rezystancją żyły środkowej przewodu
    sondy (kilkaset omów). Lekko odfiltrowane odbicia od rozwartej linii
    (wejściowe 1M oscyloskopu jest dla przewodu sondy w zasadzie rozwarciem)
    widać czasem prawie tak samo jak oscylacje od przekompensowanego dzielnika.

    > połączony równolegle
    > z kondensatorem ok. 10 pF

    dla sond pasywnych z pasmem ~500 MHz, bo i takie są, jest to bardziej
    złożone i jest kilka ścieżek sygnału równolegle, zaraz na wejściu.

    > a do wejścia oscyloskopu łączy się
    > kondensator 47 pF

    e to też nie tak zawsze siup, bo najczęściej poprzez rezystor. W dodatku
    stała wartość impedancji charakterystycznej linii (przewodu sondy) to
    dla linii bezstratnej, a ponieważ żyła środkowa jest stratna więc to też
    się uwzględnia.
    Wbrew pozorom nie takie hop.

    Andrzej Kamieniecki

  • 19. Data: 2009-11-06 13:35:55
    Temat: Re: Re: Re: Prymitywna sonda oscyloskopowa.
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    On Fri, 6 Nov 2009 13:22:11 +0100, "Andrzej" <d...@o...pl> wrote:

> [...]
    >Pospieszyłem się. Rzeczywiście daje tłumienie, ale 12.
    >To Twoja daje tłumienie 11. (opornośc wejściowa oscyloskopu=1M).

    Trafiony, zatopiony.
    Przyłączam się do wstydu.

    Paweł

  • 20. Data: 2009-11-06 22:16:46
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > Równolegle do tego 1M dajesz kondensator (trymer). Pojemnośc zależna od
    > pojemności kabla i wejściowej pojemności oscyloskopu. Powinno wystarczyć
    > 50pF.

    O błędzie rezystancji już Ci powiedzieli. Ja się przyczepię
    pojemności... 50pF to raczej za dużo... wprawdzie to zależy od kabla
    (rodzaj, długość), ale aby skompensować sondę 1:10, to ta pojemność musi
    być 9x mniejsza od pojemności (oscyloskop+kabel)... więc spodziewałbym
    się wartości <20pF :)...

    Pozdrawiam
    Konop