  • 21. Data: 2024-01-29 12:21:05
    Temat: Re: Rwew źródła
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 29/01/2024 12:07, Robert Wańkowski wrote:
    > Szkoła wyposażona na najwyższym poziomie, ale jakoś niechętnie
    > korzystają (nauczyciele).

    Podejrzane. Jesli jest przedmiot typu "laboratorium" czy "pracownia" to
    nie mają wyjścia. Ćwiczenia, kable, trochę złomu i jazda.

    Swoją drogą: ostatnio znajomy, uczący tumanizmu, ale w "technikum",
    stwierdził, że coraz więcej nauczycieli zawodowych nie ma pojęcia czego
    uczy. Przychodą po jakiegoś rodzaju podyplomówce i w kółko marudzą jakie
    ich życie ciężkie, bo sami nie rozumieją co uczą i muszą świecić oczami
    przed, czasami, kumatymi uczniami.

    Selekcja negatywna...

  • 22. Data: 2024-01-29 12:44:21
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 29.01.2024 o 12:21, heby pisze:

    > Podejrzane. Jesli jest przedmiot typu "laboratorium" czy "pracownia" to
    > nie mają wyjścia. Ćwiczenia, kable, trochę złomu i jazda.

    Nie wymagam, aby budowali taki układ, bo pewnie podstawa programowa tego
    nie wymaga, ale co za problem wziąć i pokazać do ręki przekładnik, czy
    pokazać, że woltomierz pokaże to samo z opornikiem w szeregu.

> [...]
    > uczy. Przychodą po jakiegoś rodzaju podyplomówce i w kółko marudzą jakie
    > ich życie ciężkie, bo sami nie rozumieją co uczą i muszą świecić oczami

    Wypisz wymaluj. Ale są wyjątki.

    Robert

  • 23. Data: 2024-01-29 13:47:51
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@u...edu.pl>

    W dniu 29.01.2024 o 11:00, J.F pisze:
    [...]
    > 20k to całkiem duzo, o ile pamietam, to miernik Lavo mial 1k/V
    > zakresu, i to juz był problem chocby przy tranzystorach.
    > Hm, Lavo 1?
    > Bo Lavo2 to juz 3k/V, a Lavo3 juz 20k/V

    Miałem UM-5B, 50k/V. Luksus.

    P.P.

  • 24. Data: 2024-01-29 16:18:05
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 29 Jan 2024 11:10:19 +0100, heby wrote:

    > Prawdopodobnie RL jest znane i ma wysoką dokładność.
    >
    > 1) regulujesz Vr aż osiągniesz napięcie różnicowe zero: masz V1
    > 2) zwierasz zworę podpinając znany RL i powtarzasz procedurę: V2

    Lub jak inny kolega podpowiada - bez zmiany Vr odczytujemy zmianę
    napięcia na (mili)woltomierzu.

    > Z tego da się mieć wprost V źródła (napiecie 1) i policzyć rezystancję
    > szeregową. Oba dość dokładnie, jak na sprzęt pomiarowy retro.

    Faktycznie ten retro może mieć niskie opornosci woltomierza,
    i dosc istotny prąd płynący z Vr przy niezrównoważeniu.

    Ale nie wiemy, co autor chciał mierzyć, i czy to istotne.

    J.

  • 25. Data: 2024-01-29 16:20:44
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 29 Jan 2024 12:44:21 +0100, Robert Wańkowski wrote:

    > Nie wymagam, aby budowali taki układ, bo pewnie podstawa programowa tego
    > nie wymaga, ale co za problem wziąć i pokazać do ręki przekładnik, czy
    > pokazać, że woltomierz pokaże to samo z opornikiem w szeregu.

    Jak pokażesz, to będą sie pytać "więc po co ten układ" :-)

    Trzeba wyciągnąc retro woltomierz, albo bateryjkę jądrową,
    albo choć jakis wzmaczniacz na małym tranzystorze z dużym opornikiem.

    J.

  • 26. Data: 2024-01-29 16:35:58
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 29 Jan 2024 13:47:51 +0100, Paweł Pawłowicz wrote:
    > W dniu 29.01.2024 o 11:00, J.F pisze:
    > [...]
    >
    > Miałem UM-5B, 50k/V. Luksus.

    Zalezy, co tam komu potrzeba.

    Miałem Lavo2, i nie narzekałem.

    Tak nawiasem mówiąc, to kiedys kolega prosił o pomoc - w sprzęci audio
    coś mu w jednym kanale gra ciszej, ale tak jakos dziwnie, bo raz
    ciszej, a raz nie.

    Juz mnie troche skleroza zawodzi, ale sie okazało, ze wyjscie liniowe
    jednego urządzenia miało szeregowe oporniki. W jednym kanale kilka k
    ohm, w drugim 150k.

    No i w zależnosci do czego to było podłączone i impedancji wejsciowej,
    to poziom był prawie równy, albo nierówny.

    Lavo tu początkowo raczej nie pomogło, bo niskie napięcia zmienne to
    nie jego bajka, ale ten opornik na koncu analizy zmierzyło ...

    J.

  • 27. Data: 2024-01-29 20:06:52
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2024-01-29 o 16:35, J.F pisze:

    > Zalezy, co tam komu potrzeba.
    >
    > Miałem Lavo2, i nie narzekałem.

    Miałem jakiś kiepski Volto-Amperomierz AC/DC, bez żadnych innych
    możliwości pomiarowych.
    Miałem też dwa duże (jakieś 8x12cm) wskaźniki analogowe 100uA.
    Jedną z pierwszych rzeczy jaką zrobiłem z jednego z nich był woltomierz
    tranzystorowy. Najpierw na dwóch TG3F a potem na czterech i ciągle mi po
    wskazaniu potem nieco płynął. Skręcenie drutem miedzianym dwóch
    kapeluszy poprawiło tylko trochę.
    Pierwszy UL741 jaki miałem zastąpił te tranzystory. Nie było łatwo, bo w
    mojej obudowie było zaplanowane miejsce na jedną baterią płaską i jakoś
    nie brałem wtedy pod uwagę zamiany jej na 9V.
    P.G.

  • 28. Data: 2024-01-29 21:06:06
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 28.01.2024 05:17, Wiesiaczek wrote:
    [...]
    > Symbol wskazuje na napięcie i można to interpretować jako spadek
    > napięcia na tej rezystancji.
    A w jakich to książkach do teorii obwodów bądź elektrotechniki w ten
    sposób oznaczają napięcie? ?

  • 29. Data: 2024-01-30 05:52:54
    Od: Wiesiaczek <c...@v...pl>

    W dniu 29.01.2024 o 21:06, JDX pisze:
    > On 28.01.2024 05:17, Wiesiaczek wrote:
    > [...]
    > A w jakich to książkach do teorii obwodów bądź elektrotechniki w ten
    > sposób oznaczają napięcie? ?

    Oj tam. V czy U niewielka różnica :)

    --
    Wiesiaczek - dziś z podkarpackiej wsi