  • 11. Data: 2009-01-12 09:23:19
    Temat: Re: SB800, D300, odbicie od sufitu - niedoświelenie!
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Nguyen Bang Giang napisał(a):
    > Cześć,
    > Zestaw sprzętu jak w tytule. Błysk bezpośredni: idealne naświelenie. Błysk
    > odbity od sufitu, większość zdjęć (ponad 90%) wychodzi poważnie
    > niedoświetlona. Jak sądzicie, może to być wina aparatu czy raczej lampy?
    > Pytam z góry, bo może ktoś ten problem już kiedyś miał. Z pewnością
    > odwiedzę serwis kiedy znajdę na to czas.

    Może korpus dostaje od obiektywu informację, że obiekt jest blisko i
    dlatego redukuje moc lampy. Spróbuj z jakimś obiektywem M42, nie dającym
    na pewno takiej informacji.

    --
    Mirek

  • 12. Data: 2009-01-12 09:24:24
    Od: Nguyen Bang Giang <n...@y...com>

    Dnia Mon, 12 Jan 2009 08:56:50 +0100, Jakub Roguski napisał(a):

    > ... Lampa przy błysku na wprost świeci ... Natomiast przy błysku w sufit zmieniają
    się dwie rzeczy: ... Dlatego w przypadku błyskania w sufit przy pomiarze światła może

    > nabierać większego znaczenia jasność tła ... I jeszcze jedna rzecz ...

    Wiem, ze sa setki czynnikow wplywajacych w naswietlenie tego typu sceny :-)
    Nie ma dla nich dobrej teorii, dlatego wzialem sobie flashmeter i mierzylem
    :-) Jest rezerwa mocy! Poza tym takie sceny z odbitym blyskiem obrabialem
    setki razy od czasu analogu lacznie z ta lampa (sb800) w polaczeniu z
    Nikonem D200.

    > ... można byłoby powiedzieć coś więcej, gdybyś
    > pokazał kilka zdjęć wraz z informacją o ustawieniach aparatu i lampy.

    Niestety nie mam tych zdjec przy sobie i nie wiem czy nie wykasowalem je.
    Mysle, ze nie jest problem aby pare takich egzotycznych fotek wieczorem
    powtarzac. Jednak watpie aby daly jakies informacje o mozliwych przyczynach
    niedoswietlenia. Patrz przyklad:

    Portret w pomieszczeniu z niskim bialym sufitem.
    ISO 400
    F=1/3,2
    S=1/60
    Flash fired.
    Wspolpraca: TTL
    Pomiar: CW
    Rezultat: Ciemnota.

    ;-)

    --
    Pozdrawiam,
    Giang.

  • 13. Data: 2009-01-12 09:30:24
    Od: Nguyen Bang Giang <n...@y...com>

    Dnia Mon, 12 Jan 2009 09:18:03 +0100, Kryhu napisał(a):

    > Masz założonego Stoffena?

    Nie, nie wiem czy go nie zgubilem :-)

    > Więcej pomysłów nie mam :)

    Chyba pozostaje odwiedzenie serwisu.

    --
    Pozdrawiam,
    Giang.

  • 14. Data: 2009-01-12 09:33:59
    Od: Nguyen Bang Giang <n...@y...com>

    Dnia Mon, 12 Jan 2009 10:23:19 +0100, John Smith napisał(a):

    > Może korpus dostaje od obiektywu informację, że obiekt jest blisko i
    > dlatego redukuje moc lampy. Spróbuj z jakimś obiektywem M42, nie dającym
    > na pewno takiej informacji.

    Sprobuje moj AIS 55/2,8 ale watpie, ze to jest to. Tak jak napisalem, blysk
    bezposredni jest idealny.

    --
    Pozdrawiam,
    Giang.

  • 15. Data: 2009-01-12 09:48:10
    Od: j...@a...at

    On 12 Jan., 10:09, Nguyen Bang Giang
    <n...@y...com> wrote:

    > Tak jak napisalem, rezerwa mocy jest dosc duza. Dbalem o to. Poza tym mam
    > flashmeter wiec nawet sprawdzilem.

    hm

    role odgrywa nie tyle rezerwa mocy tylko jaka czesc calkowitego
    swiatla wyemitowanego przez lampe zostanie pochlonieta przez sciany a
    jak dotrze do sceny ?

    niekiedy wystarcza lampa z ls 40 w malych jasnych pomieszczeniach ,
    niekiedy i ls 60 jest malo

    jesli mierzyles swiatlo padajace flashmetrem to cudow nie ma , jesli
    nastwisz wskazane wartosci w trybie M musi byc prawidlowo naswietlone.

    > Tak jak napisalem, test prowadzilem przy roznych kombinacjach wspolpracy
    > aparat-lampa. Tak wiec TTL, TTL-BL, pomiar matrycowy, upośredniony,
    > punktowy, M, Av, Tv, P, ...

    to niemialoby akurat znaczenia

    pytalem czy aby lampa nie dokonuje pomiaru wstepnego wysylajaC TUZ
    PRZED UDJECIEM BLYSK PROBNY (NIEWIDOCZNY ) na wprost - nie wiedzac o
    tym ze odchylisz reflektor.
    aparat wowczas dobralby parametry naswietlenia do wynikow tego blysku
    probnego.
    ale nie mam tej lampy wiec tego nie wiem - to tylko takie glosne
    myslenie - byc moze w tym kierunku warto sprawdzic.

    XXX

  • 16. Data: 2009-01-12 09:48:56
    Od: "Robert" <r...@u...com.pl>

    Użytkownik "Nguyen Bang Giang" <n...@y...com> napisał w
    wiadomości news:1c0yj6ndyym57$.1n912klp9n1dy.dlg@40tude.net...

    > Chyba pozostaje odwiedzenie serwisu.

    no nie kombinuj, daj korekcje +2-3EV na lampie i bedzie dobrze ;-)))

  • 17. Data: 2009-01-12 09:56:19
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Nguyen Bang Giang napisał(a):

    > Sprobuje moj AIS 55/2,8 ale watpie, ze to jest to. Tak jak napisalem, blysk
    > bezposredni jest idealny.

    Przy błysku bezpośrednim odległość obiektu od lampy jest w przybliżeniu
    równa odległości obiektu od obiektywu, więc informacja o odległości jest
    jak najbardziej wiarygodna i przydatna. Przy odbiciu od sufitu
    informacja o odległości od obiektu bardziej może przeszkadzać niż pomagać.

    --
    Mirek

  • 18. Data: 2009-01-12 10:20:55
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    John Smith pisze:
> [...]
    > jak najbardziej wiarygodna i przydatna. Przy odbiciu od sufitu
    > informacja o odległości od obiektu bardziej może przeszkadzać niż pomagać.

    1) - czy lampa nie sygnalizuje, że jest odchylona? Moja(Sigma EF-530
    Super) to sygnalizuje, czyli elektronika powinna wiedzieć, że informacja
    o odległości z obiektywu nie będzie pomocna.
    2) - po co jest przedbłysk pomiarowy? Przecież po przedbłysku,
    niezależnie od tego, od czego się odbija światło - ekspozycja powinna
    być prawidłowa, o ile mocy nie zabraknie

    Mam identyczny problem, ale z Pentaksem. Myślałem, że Nikony nie mają aż
    takich problemów. Może faktycznie rozwiązaniem jest pomiar punktowy
    światła, ze względu na fałszowanie ekspozycji przez światło odbite od tła?

    Pentax miał wcześniej system TTL - bez przedbłysku. Niestety nie mam
    aparatu, na którym mógłbym go łatwo porównać z obecnym pTTLem, który
    mierzył ekspozycję w trakcie błysku, a teraz są problemy pomimo
    przedbłysku pomiarowego. Dziwne trochę.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    login: pawelek_79
    serwer: poczta*onet.pl.

  • 19. Data: 2009-01-12 10:45:13
    Od: Kryhu <k...@p...pl>

    Paweł W. pisze:

    Hej

> [...]
    > być prawidłowa, o ile mocy nie zabraknie
    >
    > Mam identyczny problem, ale z Pentaksem. Myślałem, że Nikony nie mają aż

    Standardowo nie mają takich problemów, przy iTTL jest przedbłysk
    pomiarowy i w oparciu o niego aparat ustawia sobie moc potrzebnego błysku.

    Nguyen - zanim oddasz sprzęt do serwisu spotkaj się z jakimś nikoniarzem
    dysponującym lampą, sprawdzisz korpus i lampę bez wydawania kasy na
    diagnostykę w serwisie.
    --
    Pozdro
    Kryhu

  • 20. Data: 2009-01-12 10:45:25
    Od: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>

    Użytkownik "Nguyen Bang Giang" <n...@y...com> napisał w
    wiadomości news:1gkxipv2lr6z2$.gro4afjwuhz4$.dlg@40tude.net...
> [...]
    > Pytam z góry, bo może ktoś ten problem już kiedyś miał. Z pewnością
    > odwiedzę serwis kiedy znajdę na to czas.

    Sprawdź:
    -baterie/akumulatory (to, że ładuje szybko może być złudne)
    -styki korpus/lampa
    -czy nie włączyłeś bracketingu
    -czy dzieje się tak z innymi obiektywami (problem z funkcją D obiektywu)
    -kompensację błysku (ustawianą w aparacie i w lampie)