    From: " lukaszPK" <l...@N...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Sprawdzenie stopu...
    Date: Tue, 31 May 2011 19:53:10 +0000 (UTC)

    J.F. <j...@p...onet.pl> napisał(a):

    > b) przeciez pisalem jak to wyglada - z obliczen ci wychodzi ze
    > zbiornik moglby byc z blachy 1mm, ale przepisy wymagaja wspolczynnika
    > bezpieczenstwa 1.6, do tego trzeba dodac dwa naddatki, cholera wie
    > jakie, ale przyklad w wytycznych do projektowania ma 1mm, wiec juz z
    > czystym sumieniem mozna dac blache 5-6mm, i co sie dziwic ze nawet
    > znacznie gorszy gatunek wytrzymuje :-)

    Taaa... Gdybym miał takie przypadki to pewnie bym gitary nie zawracał.
    Ostatnio wszystko jakoś idzie z nierdzewki 1.4401, naddatki zerowe i blacha
    klasy C (odchyłki ujemne zerowe). Ciśnienie projektowe (obliczeniowe) równe
    praktycznie ciśnieniu roboczemu czynnika. A żeby było jeszcze ciekawiej,
    aparat pracuje okresowo w próżni, więc imperfekcje geometryczne też muszą być
    zachowane w odpowiednich granicach. A co do blachy o en=1mm... Wytyczne mówią,
    że minimalna grubość aparatu ciśnieniowego to 3mm :).

    > Rdzewke od nierdzewki latwo odroznic, wiec nierdzewke dostaniesz.
    > A czy dokladnie taka jak trzeba .. ktoz to moze wiedziec.

    Ktoś wie na pewno. Nie popadajmy w skrajność, że nikt nie wie co robi i czym
    handluje. Jak raz kupię od kogoś kawał blachy i okaże się bublem, to wiem że
    ta firma jest przegrana. Ale ile takich firm się trafia na 100? Jeśli bardzo
    dużo, to połowa zaprojektowanych aparatów u mnie w biurze powinna już nie
    istnieć :D A mimo wszystko, część z nich pracuje na wyższe parametry niż na
    papierze i stoją już od 10, 20 lat i nic się z nimi nie dzieje. Aż czasem sam
    się dziwie :D

    > Jesli mozesz zadzwonic do walcowni, to nie ten przypadek.

    Czasem dzwonię. Nawet do huty. Się ma znajomości :D I podczas jednej takiej
    rozmowy człowiek pracujący przy profilach kształtowych (akurat nie blachy)
    opowiadał mi, że parametry z norm są zawsze "trzymane" ( i geometryczne i
    wytrzymałościowe).

    Rozumie, że nie wszyscy są uczciwi i wiarygodni. Ale Polska to nie Rosja,
    Chiny itd. Nawet nie wyobrażam sobie, że przy mediach wybuchowych (wodór),
    albo jakiś chemicznych świństwach nie byłyby spełnione wymagania materiałowe
    jak choćby Re, badania na pękanie wodorowe, czy np. udarność.