  • Data: 2011-06-01 16:29:37
    Temat: Re: Sprawdzenie stopu...
    Od: Wieslaw Bicz <o...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2011-06-01 16:33, p 47 pisze:

    > Całkowicie na marginesie, tylko nt. badań akustycznych, bo mój ogólny
    > pogląd podałem w innych postach.
    > Oczywiście TEORETYCZNIE wygladaja takie badanie lekko, łatwo i
    > przyjemnie. Dopiero (jak to zwykle bywa) gdy ma sie wieksza wiedzę n o
    > tym zagadnieniu widac, ze to niekoniecznie taki rewelacyjny pomysł.
    > Niestety na propagacje fali akustycznej wpływ, często wzajemnie
    > sprzecznie oddziałujacy maja rozmaite parametry materiału. Sa tez inne
    > zarówno teoretyczne, jak i praktyczne trudności, ot choćby kwestia
    > powtarzalności sprzegu.
> [...]

    Tu muszę zaprotestować, bo akurat pomiar parametrów mechanicznych jest
    niezależny od jakości sprzęgu - chodzi bowiem o pomiar szybkości
    dźwięku. Sprzęg może być istotny dla tłumienia i impedancji akustycznej,
    ale to można pokonać.

    Dlaczego sprzęt taki masowo nie występuje to jest dobre pytanie, bo chcę
    zwrócić uwagę, że idea pomiarów akustycznych własności mechanicznych z
    bardzo dużą precyzją została opracowana prawie sto lat temu.
    Zaproponowano wtedy przyrząd, który wcale nie używał elektroniki, ale
    badał prążki optyczne.

    Podejrzewam, że przyczyny są dwie:

    - Nikt nie wpadł na pomysł, żeby zabłysnąć na tym rynku?
    - Duży rynek nie istnieje, trzeba go stworzyć.

    Mam też wrażenie, że mimo wielu lat istnienia wiedzy na ten temat mało
    kto o tym wie i jakoś nie rozpowszechniły się potrzeby masowego
    zastosowania. W laboratoriach takie pomiary są jak najbardziej robione.

    W. Bicz