    From: "p 47" <k...@w...pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Sprawdzenie stopu...
    Date: Wed, 1 Jun 2011 03:24:42 +0200

    Użytkownik "Wieslaw Bicz" <o...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:94kia0Fuj1U1@mid.individual.net...

    > Spróbuję dodać swoje "trzy grosze", choć specjalistą od stali nie jestem.
    > Trochę pojęcia o badaniu materiałów jednak mam:
    >
    > Wygląda na to, że najsensowniejszy byłby "test gięcia" - tyle, że jego
    > zobiektywizowanie byłoby dość trudne. Wymagałoby stworzenia odpowiedniej
    > maszyny i opracowania norm (jeśli istniejące już tego jakoś nie
    > zawierają).
    >
    > Badanie laboratoryjne na skład chemiczny nie musi być miarodajne, badanie
    > własności mechanicznych bardziej, ale oba są dość praco i czasochłonne. A
    > na dodatek badanie całej partii rur może być nierealne.
> [...]

    Jako posiadacz doktoratu również z fizyki akustycznej (choc od lat nie
    "praktykujący;-) potwierdzam, że odpowiednio zaprojektowane badania
    własności akustycznych powiedziec mogą b. dużo nt. własnosci materiału, w
    którym fala dźwiękowa propaguje. Niemniej chyba po raz 3 stwierdzam, że
    prowadzenie takich i podobnych badań w opisywanym przypadku byłoby
    strzelaniem z armaty do wróbla i w jest ogóle niepotrzebne!
    Autor postu (lub inna osoba za tę działkę w jego firmie odpowiedzialna)
    powinna (jesli tego jeszcze nie zrobiono) przede wszystkim odrobic lekcje
    domowe i ustalić, jaki gatunek stali w kupowanych wyrobach ma takie
    własciwości, że rury z niego wykonane będa gięły się tak, jak to firmie
    potrzebne.
    No i potem ten gatunek rur zamawiać z odpowiednim atestem.
    Jesli w jakiejś partii rury nie będą gięły się tak jak trzeba to tę partię
    należy reklamować, bo oznaczać to będzie jednoznacznie, że normy z atestu
    ona nie spełnia. A w jakim zakresie i z jakiej konkretnie przyczyny to dla
    odbiorcy nieważne.
    Dopiero jesli dostawca opierać się będzie przed uznaniem reklamacji to (w
    przypadku decyzji podjęcia sporu sądowego) i tak trzeba będzie uzyskać
    opinię biegłego. To on bedzie badał wadliwe rury!
    Bawienie się w badania skladu, struktury materiału itp niejako "na zapas"
    jest wg mnie bezsensowne, tym bardziej, ze chodzi o wykonywanie nie części
    promu kosmicznego, a jedynie, jak zrozumiałem, barierek ulicznych.
    Przypominam, że to grupa pl.sci. INŻYNIERIA, a nie pl.sci.
    teoretyk-chałupnik;- kolega-autor tematu ma konkretny problem inzynierski,
    chce go rozwiązać, poszedł wg mnie w złym kierunku, a więc należało wskazać
    mu konkretny, merytoryczny sposób rozwiazanie jego kłopotów, a nie
    teoretyzować.
    A już poza tym, całkiem na marginesie dodam, że niejaki doc. hab. Google na
    pytanie "badanie składu stopów" w 0,06sek podał ponad 0,5 mln wyników,
    podobnie w przypadku hasła " badanie składu stali też >0,5 mln wyników i
    duża część tych stron to wizytówki firm oferujących takie usługi, więc tym
    bardziej autora tematu nie rozumiem.....