    From: Konrad Anikiel <a...@g...com>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Sprawdzenie stopu...
    Date: Wed, 1 Jun 2011 03:35:49 -0700 (PDT)

    Bicz<o...@o...pl>  wrote:

> [...]
    > 3. Porównuje parametry mierzone z efektami gięcia.
    > 4. Jeśli mierzone w punkcie 1 parametry zawierają jakąś użyteczną
    > informację, to znajdziemy korelację.
    >
    > Oczywiście może być konieczne powtórzenie procedury z dopasowaniem
    > mierzonych parametrów.
    >
    > Bardzo wiele pomiarów przemysłowych, a szczególnie w medycynie,
    > technologii żywności, itd. tak właśnie się odbywa: stwierdzono korelację
    > i się ją wykorzystuje, ale nie zawsze warto dokładnie badać, czemu
    > korelacja występuje. To może być trudne i kosztowne.
    >
    > W przypadku rur stawiałbym na tłumienie dźwięku, ale także na szybkość

    Ten temat jest przez Krzysztofa wałkowany od dłuższego czasu, pod
    koniec maja był tu wątek, wyglądało na to że zmiana gatunku stali
    rozwiązała problem. Moje niefachowe (ja nierdzewny jestem) zgadywanie
    skończyło się na naiwnej teorii że źle się gnie bo ziarno za grube, a
    w normie na takie rury nie ma wymagań co do rozmiaru ziarna.
    Rzeczywiście, wielkość ziarna (wielkość czy rozmiar po polsku?) ma
    bardzo ostry wpływ na tłumienie dźwięku. Jak ktoś moją śmiałą hipotezę
    potwierdzi albo wykluczy to łatwiej mi się będzie zasypiało :-)
    Konrad