  • Data: 2014-10-17 12:38:44
    Temat: Re: Sprawność ładowania akumulatorów Li-Ion
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Zbynek Ltd." napisał w wiadomości
    J.F. napisał(a) :

    >Pewna umowność nazwy ładunku. Utożsamiałem to z energią. Przy
    >ładowaniu ma znaczenie, by wiedzieć czy źródło wystarczy do
    >naładowania aku.

    >87% to tak sobie. Czyli mnożnik 1.15 - o 15% więcej energii trzeba
    >wpakować.

    >Pewne uproszczenie tak Pi razy oko wskazuje, że aku litowy o Energii
    >6.7Wh może być naładowany przez 4 aku niklowe o pojemności 1400+15%,
    >czyli 1600mAh. I to powinno wystarczyć. Zakładając że litowy jest
    >rozładowany do minimum i naładowany do maksimum.

    Ale z przetwornica czy bez, szybko czy wolno ?

    Bo swiezo naladowany NiMH potrafi miec 1.4V. Pod duzym obciazeniem
    spadnie do 1.2.
    W miare rozladowywania spada do ~0.9V. Moze i nizej, ale nie zaleca
    sie.

    Litowe 6.7Wh tez ma pewne napiecie poczatkowe i koncowe.

    Tak czy inaczej - sprawa sie komplikuje i trzeba dokladniejszych
    rachunkow ... a lepiej pomiarow. Bo jeszcze dochodzi sprawnosc
    przetwornicy ...

    A jesli to ma byc czesciej uzywane, to sugeruje ogniwa co najmniej
    2000mAh - niklowe sie samorozladowuja i degraduja z czasem.

    J.

    > Laduje, rozladowuje, liczy mAh ... tylko ladowanie moze trwac 3h,
    > rozladowanie 6h, a trzeba pare razy powtorzyc dla rzetelnosci i
    > jeszcze pilnowac, bo automatycznie przechodzi do nastepnej fazy i
    > kasuje wynik.
    >
    > Tylko to NiMH - tam ladowanie ma nadmiar ladunku. Ale moge
    > przerywac wczesniej, tylko budzik trzeba..

    Aaaa... Było tak od początku, że o NiMH chodzi. Myślałem, że o
    litowe. Do R6 też mam taką ładowarkę :-)

    Byłoby fajnie, gdyby takie ładowarki liczyły też energię. W
    watogodzinach.
    Czy to do tych niklowych czy kwasowych.

    Zbyszek
    PGP key: 0x36A0E600