  • Data: 2015-04-18 21:45:38
    Temat: Re: Stara różnicówka ?
    Od: PeJot <P...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2015-04-18 o 20:26, t-1 pisze:

    > Rozumiem, że obecnie sprawa jest pilna (awaryjna).

    Niestety tak, bo różnicówka wywaliła już któryś z rzędu raz w ciągu
    miesiąca.

    > Zabezpieczanie wszystkich jednofazowych odbiorników jednym wyłącznikiem
    > różnicowo-prądowym to faktycznie kiepskie w eksploatacji rozwiązanie,
    > stosowane czasem w celach oszczędnościowych. Ale masz chyba jakiś piec
    > czy kuchnię?

    No jasne. Kocioł CO i zmywarka są podejrzane co do upływu.

    > W swoim mieszkaniu (za licznikiem) możesz sobie pomierzyć, naprawić a
    > nawet przebudować instalację sam, jeśli potrafisz a więc wiesz co i jak
    > robić i masz świadomość że prąd może w trakcie prac lub później zrobić
    > komuś krzywdę. Nie jest to jak na razie przestępstwo.

    OK, więc myślę nad tym żeby rozbić 3 fazy na 3 różnicówki. Pewnie że
    wolałbym rozbić instalację na 3 obwody kuchnia, łazienka, reszta, ale to
    jest grubsza robota, bo obwody są wymieszane, a ja nie mam nawet planów
    instalacji. Skoro obecna różnicówka ma człon nadprądowy 40 A, to i 3
    pojedyncze taki człon muszą mieć.

    Chwila, zdaje się że mam gdzieś w przydasiach 1 różnicówkę 1f. A co
    myślisz o tym by *na próbę* puścić jedną losowo wybraną fazę przez tę r.
    1 fazową, a 2 pozostałe przez obecną r. 3 fazową ? Wydaje mi się że w
    ten sposób mógłbym na zasadzie losowej w końcu wyodrębnić fazę na której
    jest upływ ( o ile jest faktycznie na jednej fazie, a nie na 2 lub 3 ) i
    zawęzić obszar poszukiwań. Lepiej byłoby po prostu pójść do sklepu i
    kupić 3 jednakowe różnicówki i założyć, a potem szukać upływu, ale coś
    mi się wydaje że winny jest któryś z domowych sprzętów, a nie różnicówka
    ani instalacja.

    > Chociaż może grozić problemami, gdy nie daj Boże dom się później
    > spali lub kogoś zabije.

    No właśnie, np. ubezpieczyciel mógłby robić problemy gdyby zwietrzył że
    ktoś grzebał w instalacji. Czyli pasowało by żeby taką trwałą przeróbkę
    zrobił ktoś z uprawnieniami i wystawił jakiś papier.

    Jeszcze jedno mi przychodzi do głowy: taką różnicówkę 3 fazową to da się
    sprawdzić w warunkach warsztatowych ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem