    From: "Psot" <p...@T...pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Starzenie metalu
    Date: Fri, 22 Apr 2011 15:21:51 +0200

    news:iorcd6$4s0$1@news.onet.pl...

    > Czy takie zjawisko ma miejsce ?
    > Pomijam oczywiscie rdze, ale czy jakies inne zjawiska powoduja ze
    > nieobciazona konstrukcja sprzed wielu lat ma gorsze wlasciwosci niz nowa ?
    > Taka np stuletnia armata z zasobu mobilizacyjnego - mozna tym strzelac
    > rownie dobrze jak w I wojnie, czy lepiej nie probowac ?
    >
    > Niby stosuje sie lezakowanie i sezonowanie, to czasem nawet jest lepsza,
    > ale najwyrazniej takze jakies przemiany zachodza w perspektywie dni,
    > miesiecy ... to moze i lat ?
    >
    > Czyste metale sa chyba trwale, no ale w inzynierii uzywa sie stopy ..

> [...]
    A Ty wiesz ,że za posiadanie broni palnej [bez papiórów]można siedzieć ? A
    za armatę to hoho...przecie to budynek partyjny możesz na przykład ostrzelać
    ;}

    Mnie się starzenie metalu kojarzy z wieloletnim "leżakowanie" w celu
    odpuszczenia naprężeń.Wiadomo, że każda stal będzie miała nie do końca
    jednolitą strukturę i z tego też powodu niejednolite naprężenia. Gdybyśmy
    wykonali z takiej "młodej" stali bardzo dokładny detal, to po latach on nam
    pogubi wymiary [naprężnia ustąpią i nastąpi zmiana].

    A czy to wpłynęło na armatę ? Nie sądzę.Nie jestem specem od armat, ale
    wydaje mi się, że główne zagrożenie dla niej to woda która mogła zamarzając
    rozsadzić to i owo.Ewentualnie rdza która mogła pogorszyć parametry
    chropowatości, oraz zmienić wymiar.

    A na marginesie: Z jakiego metalu ta Twoja armata?

    Psot