  • 11. Data: 2012-10-12 20:14:32
    Temat: Re: Świece żarowe jako podgrzewacz.
    Od: nadir <n...@h...org>

    > nie trzeba prostować

    Też mi się tak wydawało w końcu to element oporowy, ale wolałem zapytać
    bo może przy zmianie polaryzacji zachodzą jakieś zjawiska na powierzchni
    świecy.

    > możesz odwinąć drut jęśli okaże się zbyt duże

    To chyba dla bezpieczeństwa użyję trafo na 10V a nie na 12V, bo w
    przewijanie nie chce mi się bawić.

    > to podłącz miernik jako amperomierz na zakresie 20A
    > ale pewnie weźmie więcej. Duże trafo albo kilka zasilaczy od kompa.

    Nie mam akurat takiego pod ręką, mój multimetr ma zakres do 10A a
    spodziewałem się dużo większego prądu.

  • 12. Data: 2012-10-12 20:30:34
    Od: nadir <n...@h...org>

    Użytkownik kawana napisał:

    > a ja się zastanawiam nad takimi rzeczami:
    >
    > 1. w jakim celu jest to montowane akurat w dieslach a w benzynie nie,
    > albo rzadko na tyle,
    > że nie widziałem poza może jakimiś luksusowaymi lajmuzynami

    Diesel wolniej się nagrzewa niż benzyna więc pewnie dlatego?

    > 2. jaką to ma moc elektryczną przyjmując że ma wkręcone 4 świece żarowe

    W moim przypadku są trzy świece i działają przez przekaźnik bodajże 50A,
    czyli max mocy to 600W.

    > 3. przyjmując, że w małym obiegu jest powiedzmy 3l. płynu to o ile
    > skraca się czas podgrzania powiedzmy do 60st.
    > kiedy to nagrzewnica zaczyna dawać jakąś przyjemniejszą temperaturę?

    To nie ma za zadanie ogrzewania wnętrza pojazdu, ale wspomóc nagrzanie
    silnika w osiągnięciu optymalnej temp.
    Są rozwiązania gdzie takie lub podobne świece montowane są bezpośrednio
    w nagrzewnicy, wtedy szybciej ogrzeje to wnętrze samochodu ale nie wiem
    jak się sprawują.

    > 4. przy jakiej temperaturze następuje odcinanie zasilania

    Nie mam pojęcia, ale słyszę jak działa ten przekaźnik a wskazówka
    temperatury jest nadal w pozycji minimum.

    > 5. czy dodając pompkę i włączając urządzenia na 10 minut można wejść do
    > ciepłego auta
    > licząc na to, że aku ma jeszcze prąd na rozruch?

    Na pewno nie, 10 minut to za mało a i moc nie jest zabójcza, ale myślę,
    że jak włączę na 30-40 minut, to po odpaleniu silnika szybciej wskoczy
    na właściwą temperaturę. Z tym że ja nie mam zamiaru zasilać tego z
    akumulatora a z sieci elektrycznej, stąd ten wątek.

  • 13. Data: 2012-10-12 20:35:57
    Od: ToMasz <n...@n...neostrada.pl>

    > Samochód stoi bezpośrednio pod oknem, więc w grę wchodzi przedłużacz i
    > jakiś transformator zamontowany w komorze silnika, to tego jakieś
    > zabezpieczenie po stronie wtórnej i pierwotnej transformatora i
    > zmieszczę się w 150-200 zł.
    > Oryginalna grzałka DEFY do mojego samochodu kosztuje 250-300 zł, do tego
    > dedykowany kabel zasilający za jakieś 100 zł, i już robią się konkretne
    > pieniądze. Chociaż to można by jeszcze przeżyć, to najbardziej nie chce
    > mi się pruć węży w silniku.

    jak chesz mieć komfort, to wystarczy że kupisz kaloryfer olejowy (mały
    zwarty) i ustawisz za siedzeniem kierowcy. 15 minut na maksa wystaczy
    aby ogrzać auto, ścieknie lód, odparują szyby.

    urządzenie które "odpala" samochód z pilota (chyba że masz jakąś
    elektronikę blokującą i drogie auto) kosztuje 150zł + samodzielny
    montaż. Działało mi takie coś 2 zimy. Natomiast były problemy, kto
    wczoraj ostatni jeździł i zostawił auto na biegu.

    najprostsza grzałka jaką widziałem, to właśnie stara świeca żarowa,
    wkręcona (przez redukcje) w otwór do spuszczania oleju.

    inny patent był taki: wężyk z nagrzewnicy ciachnięty w 2 miejscach, 30
    cm od siebie, w te miejsca wstawione dwie 5cm rurki miedziane. w te 30cm
    węża gumowego, wewnątrz podłączony drut oporowy. do tulejek miedzianych
    na zewnątrz podłączone kable.

    natomiast najsensowniejsza będzie grzałka pod miską olejową. ogólnie
    miska ma dużo śrub, więc można się do nich "dokręcić" paskami blachy,
    obejmami, czymkolwiek czym zamocujesz grzałkę do michy. widziałem takie
    podwójne dno miski, 5mm wystarczyło żeby tam wsadzić grzałę zamocowaną
    na jakąś białą zaprawę (nie wiem co to było, gips, czy szpachlówka) w
    każdym razie wytrzymywało drgania i jako tako przenosiło ciepło.

    Co byś nie wykonał, napisz koniecznie jak się sprawuje.
    ToMasz

  • 14. Data: 2012-10-12 20:57:39
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 12 Oct 2012 20:35:57 +0200, ToMasz napisał(a):

    (...)

    Ja widzialem grzalke - taka na 220 V, do robienia herbaty, wmontowana w
    korek na chlodnicy. Podobno mniej efektywne od grzania oleju, ale
    zdecydowanie najprostsze rozwiazanie.

    --
    Maciek

    Karkulowsiał zwartusiał
    Ratuwsianku Maciuwsio

  • 15. Data: 2012-10-12 21:57:26
    Od: Pawel O'Pajak <o...@i...pl>

    Powitanko,

    > to podłącz miernik jako amperomierz na zakresie 20A
    > ale pewnie weźmie więcej. Duże trafo albo kilka zasilaczy od kompa.

    Ale wez pod uwage, ze opornosc zalezy od temperatury dosc znacznie. Taka
    swieca normalnie pracuje w powietrzu, nagrzewa sie momentalnie do
    czerwonosci i wtedy bierze te kilkanascie A. Zmierz opornosc zimnej
    zarowki, wyjdzie prad kosmiczny i dlatego najczesciej zarowki padaja
    przy wlaczeniu.
    W cieczy, gdzie wymiana cieplna jest tak ze 20 razy lepsza niz z gazem,
    a i temp. max bedzie ok. 120 oC, to ta opornosc bedzie duzo mniejsza,
    czyli prad wiekszy. Ponadto taka swieca ma mala powierzchnie, wiec
    bedzie sie pewnie tworzyla para wokol grzalki. Pobawic sie mozna, ale ja
    wybralem Defe i mam spokoj. 600W to troche malo, ale w najwieksze mrozy
    na dworze nagrzewala przynajmniej tyle, ze swiece zarowe sie nie
    wlaczaly i zapalal od 1 obrotu.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 16. Data: 2012-10-13 02:58:46
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    na ** p.m.s ** ToMasz pisze tak:

    > w te 30cm węża gumowego, wewnątrz podłączony drut oporowy. do
    > tulejek miedzianych na zewnątrz podłączone kable.

    cwane

    --
    Piter
    vw golf mk2 1.3 '87

  • 17. Data: 2012-10-13 17:25:27
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 12 Oct 2012, sklep wrote:

    > 10-15amper., czyli potrzebujesz około 15W na każdą z nich.

    Tabliczkę mnożenia ostatnio nowelizowali, czy czegoś nie wiem? ;)

    > dużo.

    Dużo.
    Ale dużo więcej.
    Bo to chyba dla 12V ma być, jednak?

    pzdr, Gotfryd

  • 18. Data: 2012-10-15 08:17:48
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    Użytkownik "nadir" <n...@h...org> napisał w wiadomości
> [...]
    > pieniądze. Chociaż to można by jeszcze przeżyć, to najbardziej nie chce mi

    Ja Ci powiem tak, że szkłem d. nie podetrzesz.
    Weź 1 świecę, podłącz pod akumular wsadź do wody i zobacz co się stanie. A
    najważniejsze zmierz prąd tej świecy.

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 19. Data: 2012-10-15 11:22:32
    Od: R2r <b...@a...pl>

    > Tabliczkę mnożenia ostatnio nowelizowali, czy czegoś nie wiem? ;)

    I gramatykę (odmiana jednostek miar)? ;-)

    --
    Pozdrawiam. Artur.
    __

  • 20. Data: 2012-10-15 12:33:12
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 12.10.2012 15:06, nadir pisze:
    > Mam w silniku zamontowane coś podobnego:
    > http://moto.allegro.pl/podgrzewacz-grzalka-ajm-1-9td
    i-wody-passat-b5-115-i2629125580.html

> [...]
    > 230/12V, muszę tylko dobrać jego moc i nasuwają mi się takie oto pytania:
    > 1. Czy zwykłą świecę żarową można bez problemu zasilić prądem zmiennym,
    > czy trzeba by go najpierw wyprostować?
    > 2. Jakie max napięcie wytrzyma świeca na 12V, bo nawet jak wyprostuje
    > napięcie, to stabilizować go raczej nie będę.
    > 3. Jaki maksymalny prąd pobiera pojedyncza świeca? Próbowałem na zimno
    > zmierzyć jej opór ale miernik, którym dysponuję na takich małych
    > wartościach się wysypuje.
    >
    > Czy ktoś próbował takiego wynalazku, ma to szanse zadziałać?

    Gdzie je chcesz zamontować i jaki cel osiągnąć? łatwiejsze uruchamianie?
    szybsze nagrzanie silnika po odpaleniu? czy może ciepełko w aucie jak
    wsiadasz do niego? a może jeszcze coś innego?

    Te grzałki nurkowe co zaprezentowałeś, to w przypadku laguny, pewnie w
    innych jest podobnie, powodują że silnik szybciej się rozgrzewa, one
    działają po rozruchu i dogrzewają płyn w małym obiegu. Świece
    żarowe(fabrycznie) zaś ułatwiają rozruch ogrzewając cylindry od wewnątrz
    przed, podczas rozruchu i chwilę po nim.

    Generalnie samochody są przystosowane do pracy w danym klimacie i
    problemu z odpaleniem sprawnego samochodu być nie powinno. Jeżeli masz
    owe problemy to należało by poszukać przyczyny.
    Jeżeli zaś chcesz nagrzać wnętrze żeby było ciepło, to nie ma sensu
    gmerać przy silniku ino wstawić jaką nagrzewnice do środka auta. Silnik
    nie jest izolowany termicznie więc większość ciepła pójdzie fpizdu.

    Jak już bardzo chcesz ogrzać silnik, aby mu ułatwić życie, to moim
    zdaniem najlepszym wyjściem by było grzać olej. Ciepły olej to mniejsze
    opory przy rozruchu, szybsze smarowanie, szybkie dostarczenie ciepła do
    całego bloku. Mniejsze straty, bo grzejemy tylko to co w misce olejowej,
    poza tym grzejąc z dołu silnik ciepło się unosi w górę więc straty
    przynajmniej częściowo idą na ogrzanie reszty silnika. Jak będziesz
    grzał przez układ chłodzenia to nie zagrzejesz dołu silnika, no chyba że
    będziesz miał do dyspozycji kilka kW. Te świece nie powinno być
    większego problemu zainstalować w misce olejowej. Jednak trzeba by się
    zastanowić czy taka grzałka/świeca może być stosowana w cieczach, które
    jak by nie było, mogą ulec zapłonowi.

    P.S. Skoro będziesz zasilał to to z sieci przez transformator, to może
    łatwiej będzie zanabyć trafo np 36V na 3 świece, czy coś koło tego i
    połączyć świece szeregowo. Wyjdzie mniejszy prąd a co za tym idzie
    cieńsze przewody.
    Hardkorowo możesz podłączyć 20 świec bezpośrednio pod 230V:D ino
    bezpieczniki dobrze po drutuj. Wtedy to z 10 świec w obieg płynu +
    pompka, 4 świece w cylindrach(już są) resztę w miskę - w momencie masz
    ciepło:D