  • 1. Data: 2013-07-07 00:30:13
    Temat: TMC czemu u nas jest jak zwykle
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Ponieważ moja stara dobra navi z velki ma TMC więc postanowiłem sie
    zainteresować czemu w RP nic sie nie pojawia...

    po przekopaniu internetu okazało sie że u sąsiadów TMC działa normalnie ale
    u nas jest super TMC pro prowadzone przez jakąś firmę we współpracy z RMF FM
    które poza miastami i tak zdycha. Licencję na używanie tego cuda ma tlko
    kilak firm tak więc ci co mają TMC zwykłe nic nie mają.

    i tak sobie myśle czemu polskie radio nie wprowadziło ogólno dostępnego TMC?

  • 2. Data: 2013-07-07 03:44:11
    Temat: Re: TMC czemu u nas jest jak zwykle
    Od: A.L. <a...@a...com>

    Co to jest TMC?

    A.L.

  • 3. Data: 2013-07-07 09:15:58
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Traffic_Message_Channel

  • 4. Data: 2013-07-07 10:41:00
    Od: spider <"spajder78[WytnijTo]"@wp.pl>

    W dniu 2013-07-07 00:30, Marek Dyjor pisze:
    > Ponieważ moja stara dobra navi z velki ma TMC więc postanowiłem sie
    > zainteresować czemu w RP nic sie nie pojawia...

    Mi się wydaje że każdy system bez informacji zwrotnej od użytkownika
    będzie do dupy, bo sytuacja na drodze zmienia się zbyt dynamicznie.
    Taki dopracowany yanosik mógłby zdać egzamin, ale ja widziałbym takie
    rozwiązanie jako zintegrowane z nawigacją, która posiadałaby wbudowany
    moduł GSM z wbudowaną kartą SIM do przekazywania informacji po GPRS.
    Wystarczyłoby podpisać tylko umowę z operatorami, wrzucić to w koszt
    urządzenia i interes by się kręcił. Kto by nie zapłacił 50 zł więcej za
    navi by mieć taki ficzer? A ilość danych potrzebna do transmisji jest
    tak niewielka, że sieci GSM w ogóle by tego nie odczuły, a kasę by zarobiły.
    Niby teraz wystarczy telefon z androidem i byle jaki pakiet internetowy,
    ale no właśnie niby, ja tam uważam że telefon jest do dzwonienia a navi
    do nawigowania :)
    --
    spider

  • 5. Data: 2013-07-07 12:50:17
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 7 Jul 2013 00:30:13 +0200, Marek Dyjor napisał(a):
> [...]
    > kilak firm tak więc ci co mają TMC zwykłe nic nie mają.
    > i tak sobie myśle czemu polskie radio nie wprowadziło ogólno dostępnego TMC?

    no wiesz - jak zwykle pytania:
    -ile to kosztuje,
    -kto za to zaplaci,
    -ile sie na tym zarobi,
    -jesli nic sie nie zarobi, to czy panstwowa instytucja powinna wydawac
    na to pieniadze, zamiast spelniac swoja misje i realizowac kulturalne
    programy dla sluchaczy?

    I dla kogo te TMC ? Dla tych przedstawicieli handlowych, ktorzy
    abonamentu za radio w samochodzie nie placa, albo kupuja bez radia aby
    nie placic ? Widac TMC nie sa dla nich warte tych 20 zl/mc :-P

    A dalsze kwestie:
    -kto to bedzie utrzymywal/karmil danymi ? Policja, ITD, GDDKiA ?
    -ciekaw jestem organizacji - jest remont, trwa pol roku ... jak czesto
    emituja o tym informacje ? Co godzine ?
    -mimo TMC w Niemczech TomTom Online ma sie dobrze, kierowcy kupuja
    abonament i placa.

    -pojezdzilem troche z Niemcami ktorzy to maja ... maja wylaczone.
    Niby ich nawigacja sama potrafi korek ominac, ale oni
    jakos wola radia sluchac, jak slysza komunikat autostradowy, to wtedy
    sprawdzaja TMC. I jada w ten korek, bo innej autostrady i tak nie ma.
    Innym razem trafilismy w swiezy wypadek i chyba nie zdazyli jeszcze
    zglosic.

    Nawigacja w samochodzie, sprzezona z radiem ... jakos tak u nich jest
    ze rozne stacje rozne TMC nadaja (lub nie nadaja). I jestes skazany
    na sluchanie kiepskiego radia. Albo sluchasz ulubionego, i co pewien
    czas przelaczaja aby sprawdzic.
    A teraz widze ze w Niemczech maja tez TMCpro
    http://de.wikipedia.org/wiki/TMCpro

    te automatyczne sensory mi sie podobaja ... ale nie ma nic za darmo.
    Tylko Google :-) a u nas jeszcze Yanosik.

    J.

  • 6. Data: 2013-07-07 12:58:08
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 07 Jul 2013 10:41:00 +0200, spider napisał(a):
> [...]
    > Wystarczyłoby podpisać tylko umowę z operatorami, wrzucić to w koszt
    > urządzenia i interes by się kręcił. Kto by nie zapłacił 50 zł więcej za

    50 raz, 50 co roku, czy 50 co miesiac ?

    Bo przeciez takie rozwiazania sa, Automapa Traffic, naviexpert,

    > A ilość danych potrzebna do transmisji jest
    > tak niewielka, że sieci GSM w ogóle by tego nie odczuły, a kasę by zarobiły.

    Malo danych, malo pieniedzy, kiepski klient :-)
    Kiedys Yanosik sie chyba tak dogadal, ale cos mu przeszlo ... albo
    operatorom przeszlo.

    > Niby teraz wystarczy telefon z androidem i byle jaki pakiet internetowy,
    > ale no właśnie niby, ja tam uważam że telefon jest do dzwonienia a navi
    > do nawigowania :)

    dostep do internetu coraz tanszy, jest aero2, mozna tez sobie sprzac
    nawi z telefonem przez BT tylko do transmisji danych. Albo przez wifi.
    bo pakiet danych w telefonie coraz wiecej ludzi i tak ma.

    J.

  • 7. Data: 2013-07-07 13:38:12
    Od: G Nowak <g...@g...com>

    On 07/07/2013 11:58, J.F. wrote:

    > 50 raz, 50 co roku, czy 50 co miesiac ?
    >
    > Bo przeciez takie rozwiazania sa, Automapa Traffic, naviexpert,

    Tak, sa takie rozwiazania. Jest tez Tomtom Live (ponoc juz dostepny w
    PL), ktorego uzywalem dopoki nie wygasla subskrypcja. Wada tych systemow
    (na pewno tomtoma, reszty pewnie tez) jest brak wymiany informacji z
    systemami innych firm, a odpowiednio duzo urzadzen do zebrania danych
    panujacych na drodze spotyka sie tylko na autostradzie albo drodze
    dojazdowej do autostrady. O wykopkach, wypadkach i procesjach na
    mniejszych drogach nie bylem informowany w zaden sposob, a wiec fail.
    Chyba jeszcze troche czasu musi uplynac zanim kazdy samochod bedzie mial
    wbudowana nawigacje, ktora wysylalaby informacje o korkach, nie tylko
    ten z wykupiona subskrypcja za ok 300 zl.

    --
    Pozdr

  • 8. Data: 2013-07-07 14:44:10
    Od: spider <"spajder78[WytnijTo]"@wp.pl>

    W dniu 2013-07-07 12:58, J.F. pisze:

    > 50 raz, 50 co roku, czy 50 co miesiac ?
    >
    > Bo przeciez takie rozwiazania sa, Automapa Traffic, naviexpert,

    Niech będzie 50 zł jednorazowo w cenie sprzętu za dostęp urządzenia do GSM.
    Ano właśnie takie rozwiązania są, ale jeżeli używamy nawigacji a nie
    telefonu, to taką navi musimy spiąć z telefonem (internetem), co robi
    się już upierdliwe i wymaga jakiejś tam wiedzy. Większość użytkowników
    chce włączyć, wyznaczyć cel i jechać. Jeżeli producenci nawigacji nie
    wejdą w jakiś układ z takim np yanosikiem to nie wróżę im przyszłości.
    Sam się zastanawiam czy nie zamienić nawigacji na telefon z androidem,
    na którym włączę yanosika, gogle maps i jazda.
    Zresztą taki trend już chyba ma miejsce:
    http://pieniadze.gazeta.pl/Gospodarka/1,125292,14229
    013,Mniejsza_sprzedaz_nawigacji__Smartfony_wypra_tra
    dycyjne.html?biznes=warszawa#BoxBizTxt
    Coraz więcej ludzi jest świadomych że mogą mieć coś więcej niż tylko
    wyznaczoną trasę.

  • 9. Data: 2013-07-07 18:15:35
    Od: ZIWK <w...@o...pl>

    W dniu 2013-07-07 12:50, J.F. pisze:

> [...]
    > ze rozne stacje rozne TMC nadaja (lub nie nadaja). I jestes skazany
    > na sluchanie kiepskiego radia. Albo sluchasz ulubionego, i co pewien

    Nie masz racji - W przypadku "naszybowców" odbiornik TMC+dekoder to
    niezależny układ (wbudowany w colepszą nawigację) - nie ma nawet wyjścia
    dźwięku :)
    Nie wiem jak z wbudowanymi navi - ale jeśli większość odbiorników
    potrafi śledzić inną stację (RDS) i na bieżąco się przełączać to pewnie
    nie ma problemu aby był jeszcze jeden mały tuner+dekoder (w zakupie to
    grosze).

    --
    /\ Wojciech Smagowicz - Kraków /\
    /\ SzpachelSzmelcPussyWagen - Polo '93 /\

  • 10. Data: 2013-07-07 18:28:36
    Od: ZIWK <w...@o...pl>

> [...]
    > cuda ma tlko kilak firm tak więc ci co mają TMC zwykłe nic nie mają.
    >
    > i tak sobie myśle czemu polskie radio nie wprowadziło ogólno dostępnego

    Po pierwsze próbowano.
    Najpierw RMF miał program traffic - gdzie o niektórych godzinach zamiast
    programu ogólnopolskiego podawano lokalne wiadomości o ruchu (np. jestem
    koło Wrocławia i mam w poważaniu info o zablokowanej ulicy w Olsztynie).
    Ale błyskawicznie do tego przyczepiła się "Krajowa Rada Tego i Owego" ze
    to narusza warunki koncesji itd...

    RMF chciało uruchomić w swoim ogólnopolskim programie darmowy sygnał
    TMC, ale przyszła zmiana polityczna i "Krajowa Rada..." była zajęta
    obroną jedynej słusznej stacji - "a taki wynalazek szatana jak TMC" nie
    mieścił się w tagercie reklam Radyja.

    W tzw. międzyczasie pojawił się Yanosik a i Automapa uruchomiła własny
    system Traffic - wykorzystujący sieć komórkową z feedbackiem od Userów,
    więc nie ma zapotrzebowania na klasyczne TMC :(

    Efekt widzisz.