    From: Piotr Wyderski <p...@n...mil>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: TO-220 bez radiatora, ale w obudowie
    Date: Fri, 23 Aug 2019 12:20:00 +0200

    Queequeg wrote:

    > Datasheet dla IRFZ44N podaje prąd udarowy drenu 160 A i ciągły 49 A. To
    > już chwilowe przeciążenie? :)

    To się jeszcze dokop, w jakich warunkach. :-)
    A warunki są typowe: tranzystor jest utopiony w bańce z mieszaniną
    związków fluoroorganicznych o temperaturze wrzenia dostrojonej do 25
    stopni Celsjusza. Każda moja płytka tak ma, Twoja nie?

    Jak już będziesz kopał, to wykop też przy jakim napięciu dren-źródło
    jest zmierzony ten prąd. Bo w warunkach realnych może ono być
    dostatecznie wysokie, by wyrwać tranzystor z obszaru nasycenia.
    I wtedy się dowiesz, dlaczego MOSFET zaprojektowany do pracy liniowej
    jest 5--10x droższy od przewidzianego do impulsowej. Na ten przykład
    takie badziewie 100V/100A w postaci IXTN200N10L2 kosztuje drobne
    150 złotych za sztukę. A przecież wystarczy dać dwa Twoje równolegle
    -- "ale głupi ci Rzymianie". :-)

    > Zawsze mnie dziwiło, że takie cienkie nóżki (i jeszcze cieńsze druciki
    > w środku) są w stanie wytrzymać takie prądy.

    Utop sobie płytkę w PFC, jak pan Cray miał w zwyczaju robić ze swoimi
    superkomputerami i Cię przestanie dziwić. Albo zacznij traktować
    pierwsze strony datasheeta jako koncert życzeń i sobie bez gry wstępnej
    studiuj obrazki "Safe Operating Area". Możesz się wtedy zdziwić, że
    stuamperowy MOSFET nie ma tam w ogóle zaznaczonego obszaru DC. :->

    > W środku to pewnie złoto albo pozłacane

    Jasne, w tranzystorze za dwa złote. Aluminiowe druciki, czasami cienka
    blaszka.

    > Nie... to jeden 7805 i jeden IRFZ44N obciążony 3.5 A, czyli z ogromnym
    > zapasem

    Jakim zapasem, skoro Twój tranzystor w ogóle nie ma specyfikacji DC? :->
    Datasheet => rysunek 8., maksymalna określona przez producenta długość
    impulsu = 10 milisekund. W 22-amperowym IRF540 produkcji ST:

    https://global.oup.com/us/companion.websites/fdscont
    ent/uscompanion/us/pdf/microcircuits/students/mos/IR
    F540-st.pdf

    na rysunku GC98090 wyczytasz, że DC SOA to zaledwie 4 ampery.
    "Cuda, cuda ogłaszają!" :->

    > Żadnych udarów tam nie będzie, 7805 zasila elektronikę a mosfet rezystory
    > grzewcze.

    Wg inżynierii konserwatywnej jedziesz po bandzie, używając elementu poza
    zakresem dopuszczonym przez producenta. Tak, ja wiem, że nie wybuchnie,
    ale formalnie Ci nie wolno. :-)

    Pozdrawiam, Piotr