    From: "HF5BS" <h...@...pl>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    Subject: Re: Telefon przewodowy - problem
    Date: Sat, 4 Feb 2017 15:58:03 +0100

    Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" <s...@s...spam.spam.com> napisał w wiadomości
    news:o74eha$nic$1@node2.news.atman.pl...

    > Brumienie jest często wtedy, kiedy masą płynie jakiś prąd wyrównawczy. Coś
    > zostało uziemione, a nie powinno być, albo powinno być, a nie jest?

    To też oczywiście może być, z tym, że brumic może także, gdy przewody linii
    nie są symetryczne elektrycznie wobec ziemi, nie płynie wtedy ani prąd
    wyrównawczy, ani nie "trzaskają" diody (choć nie wykluczam współistnienia
    kilku czynników). Przez asymetrię, wektory różnicy potencjałów nie znoszą
    się i w słuchawce słychać brum.

    > To jest na pewno warte zgłoszenia u operatora, z tym że wcześniej dobrze
    > by było podłączyć inny aparat i zobaczyć, czy coś się zmienia, żeby
    > uniknąć spychotechniki "to na pewno wina starego aparatu". Bo ja nie
    > kojarzę, żeby nawet w starych telefonach było coś co mogło zacząć brumić.

    Z pewnością warto sprawdzić. Mógłbym coś więcej powiedzieć po charakterze
    brumu, każda z usterek brumi inaczej, w końcu trochę lat na centrali
    przepracowałem i mam nadzieję, że jeszcze mi coś w pamięci zostało.

    > Ewentualnie, jeśli aparat nie jest przypięty bezpośrednio do routera,
    > tylko przez starą instalację kablową w domu, może być tak, że jedna z żył
    > ma zwarcie do ziemi - tak jak pisałem - coś zostało uziemione a nie
    > powinno być.

    Doziemienie przez upływność, lub asymetria względem ziemi i rzeczywiście,
    zabrumi. Inną usterką wynikłą z asymetrii/upływności, choć tu raczej nie
    będzie, jest przesłuch z sąsiedniego toru, potrafi być bardzo silny. Na
    liniach dalekosieżnych kompensuje się dobierając pojemności, aby
    wysymetryzować przewody. Na linii doziemionej w zasadzie jedyne skuteczne
    będzie znalezienie upływu i usunięcie go, bądź położenie nowej linii.
    Jeśli upływność jest niewielka i nie można jej usunąć, można kombinować
    sztucznie z wprowadzeniem upływności na drugiej żyle, pod warunkiem
    nieprzeproczenia dopuszczalnych wartości.
    Z mojej praktyki, brumienie z upływności jest najczęstsze.

    (C) Kabaret Neo-Nówka.