    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Transile szeregowo
    Date: Wed, 29 Oct 2014 15:50:36 +0100

    Użytkownik "Piotr Wyderski" napisał w
    RoMan Mandziejewicz wrote:
    >Hipoteza jest taka: łączymy 3 transile po 5V szeregowo, chcąc
    >dostać jeden, na napięcie 15V i 3x większej mocy pochłanianej.
    >Podłączamy to pod 9V. Ponieważ rezystancja tych diod lawinowych
    >nie jest dobrze określona, jest zupełnie możliwe, że w wynikowym
    >dzielniku rozkład napięć wyjdzie 5, 2 i 2V. Ten dolny się więc
    >otworzy. Czy wyzwoli to pozostałe? Spadek napięcia na nim będzie
    >nominalne 5V, więc nie powinno się nic stać, ale wolałem spytać.

    na nim 5V, ale na pozostalych 2V, wiec prad plynie malutki i w calosci
    dziala jak nieotwarty, i dobrze, bo do 15V daleko.

    Owszem, on sie grzeje dwa razy mocniej niz pozostale, ale to jest w
    ogole jakies minigrzanie, transil na wieksze prady przewidziany.

    Te rezystory mialy sens w przy diodach/tranzystorach/tyrystorach na
    wysokie napiecie, z duzym rozrzutem pradow / napiec zaporowych, gdy
    moglo byc 500/200/200V.
    Znikomy prad grzal jeden element powaznie i to nie bylo dobre, bo
    dalej pracowal przegrzany.
    Ewentualnie np otwieral tyrystor ..

    >W takim razie drugie pytanie: czy wolno zastosować transil 5KW
    >równolegle z uzwojeniem wtórnym transformatora o mocy ~500W
    >w celu zabezpieczenia przed przepięciami wynikającymi
    >z gwałtownego odłączenia obciążenia? Zmiana z 10A na 0A
    >na trafo 12V rozwaliła mi mostek prostowniczy na 50V... :-/

    10A po wtornej stronie ?
    Dziwne. Przy odlaczaniu powinno cos zaiskrzyc i tych 50V nie
    przekroczyc, pierwotna strona podlaczona do sieci czyli silnie tlumi
    przepiecia, zostaja te na indukcyjnosci rozproszenia, diody w mostku
    bipolarne i nawet jak im przekroczysz napiecie przebicia, to
    przepuszcza jak zenerka/transil i krotkiego impulsu nawet nie zauwaza.

    Wsadzilem automatyczny bezpiecznik do prostownika do akumulatora,
    tylko 5A, ale przy rozladowanym aku wybija czesto ... i diody sa nadal
    oryginalne.

    J.