eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaTrzecia posba o pomoc w skonstruowaniu nadajnika i odbiornika bardzo krotkich impulsow swietlnych. › Re: Trzecia posba o pomoc w skonstruowaniu nadajnika i odbiornika bardzo krotkich impulsow swietlnych.
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Mon, 23 May 2016 12:19:55 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Trzecia posba o pomoc w skonstruowaniu nadajnika i odbiornika bardzo
    krotkich impulsow swietlnych.
    From: Tadeusz Wajda <t...@h...com>

    On Monday, May 23, 2016 at 8:08:10 PM UTC+2, PcmOl wrote:
> [...]
    PDF

    > Zwykłej diody laserowej nie da się tak po prostu modulować zerojedynkowo z
    > predkościami rzędu setek MHz.
    > Być może, dałoby się modulowac moc, ale akcja laserowa musi przebiegać ciągle.
    > Problemem jest konstrukcja dostatecznie szybkiego modulatora-stabilizatora
    > prądu, bo LD bardzo nie lubią przeciążenia.
    > Nie wiem jak czuły miałby być odbiornik, ale konstrukcja wzmacniacza wejsciowego
    > (transimpedancja) dla prędkości tego rzędu, to nie jest bułka z masłem.
    > Przy tym nawet kilkusetwoltowy bias diody lawinowej jest zadaneim trywialnym.

    Tu mam kilka przykladow uniwibratorow i układ zasilania diody.

    http://www.electronics-tutorials.ws/waveforms/monost
    able.html

    Wydaje mi się, ze wbrew pogladaom, ktore reprezentujesz, dioda zapala się
    niejako natychmiastowo. Swego czasu skuckalem układ ze zwykla dioda, który
    pracowal z czestotliwoscia zaświecania się około 50 MHz. I impuls odbierałem z
    diody PIN. Pozatym, w dalmierzach laserowych działających na zasadzie pomiaru
    czasu lotu impulsu laserowego o mocy kilkudziesięciu mW, nie ma z tym
    problemów.
    Po trzecie, czas swiecenia diody jest tak krotki, a czas przerwy stosunkowo
    dlugi, ze ona w tym czasie kilku ns, spoko przeniesie ponadnormowe obciążenia
    przewidziane do pracy ciaglej. Dobor opornika w szeregu to chyba rozwiaze.
    Jakiegos "drivera" chyba nie potrzeba.
    Ciesze się, ze temat nie jest Ci obcy i wiesz na jakie problemy być przygotowanym.
    Zastanawiam się czy moje wymyslone wymagania nie sa za bardzo
    wygorowane. W końcu urządzenie ma pracować jako zapętlony układ, majacy na
    celu pomiar odleglosci. Taki generator, nazywam go swietlny. Z tym, ze nie
    będzie mierzyl odleglosci jako takiej, lecz niewielkie zmiany odleglosci.

    Promien laserowy będzie się odbijal od tarczy czy lusterka i wracal do
    odbiornika zlokalizowanego przy nadajniku. Uzyskamy pewna czestotliwosc jego
    pracy zalezna od odleglosci do tarczy.

    Pomiar zmian odleglosci będzie w zakresie około 2.7 m, gora powiedzmy 3 m.
    Wymyslilem sobie, ze im krotszy impuls tym wieksza rozdzielczość układu
    uzyskamy. Ale te impulsy być może, mogą być znacznie dluzsze, byleby miały
    stabilne parametry a glownie dlugosc.

    Problem w tym, ze czas lotu promienia na drodze tam i z powrotem równej te moje
    maksymalnie 3 m, będzie rowny tylko około 20 nanosekund. Wiec nie chce
    generatora tych swietlnych pikow o dlugosci 50 ns lecz wolalbym 5 ns. Tak aby
    nie było czasu jalowego, zmarnowanego na wyzwolenie i przetwarzanie impulsow w
    samych bebechach, tylko aby większość tego czasu była wykorzystana do pomiaru.

    Ale może się myle i ten wymog nie będzie wplywal na dokladnosc i powtarzalność
    pomiarow.
    W wyniku zapetlnia układu nadajnik - odbiornik, uzyskamy generator, generujący
    jakas czestotliwosc, kilkudziesięciu MHz, która będzie funkcja odleglosci.
    Czestotliwosc chce mierzyc jakims czestosciomierzem a scislej licznikiem
    impulsow, w określonym czasie np 1-jednej sekundy. Chinczycy takie produkują masowo
    po około 80 dolarów sztuka.

    Mam tez jakiś stary dalmierz laserowy, który zamierzalem wykorzystać do budowy
    tego mojego dalmierza. Ale zwatpilem, tam jest wypasiony i programowany
    procesor, wszystko zrobione w skali nano i trudno cos wyczaic w sensie
    wydlubac z niego to co potrzeba. Na pewno będę musial wykorzystać optyke czyli
    szklo skupiające wiazke swietlna przed fotodioda. Ale to już kosmetyka.

    Mysle, ze troche przyblizylem swoje wymysly. Problem w tym, ze jak dotad nikt
    ani tu, ani na elektrodzie, gdzie również to przedlozylem, nie chce, nie potrafi,
    czy boi się tego "czepic" gdyż jest to zagadnienie marginalne w sensie braku potrzeb
    i szerszego zainteresowania takim urządzonkiem.

    Pzdr
    Tornad