    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Date: Wed, 20 Sep 2017 00:46:50 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Twardość
    From: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu środa, 20 września 2017 15:19:52 UTC+9 użytkownik Robert Wańkowski napisał:
> [...]
    znaczy że jest zbyt kruchy, czyli za wysoka twardość. Jeśli materiał się wyciera, to
    znaczy że materiał jest za miękki, twardość za niska. Oczywiście do tego dochodzą
    parametry obróbki (posuw, obroty, głębokość), więc możesz w jakimś tam stopniu
    skompensować mankament źle dobranego narzędzia, ale zawsze kosztem czasu.
    > Zdecydowanie się wyciera. Wykruszają mi się diamentowe. Ale one nawet
    > wykruszone nie rwią, zostawiają ślad, ale krawędź idealna. Zastanawia
    > mnie to dlaczego nie rwią. Płytka jest po skosie to niby wyjaśnia, ale
    > mam też spiralne widiowe negatywy, gdzie też ta spirala skrawa ku
    > dołowi. I te jak trochę się podtępi to rwie, aż zęby bolą. :-)

    Jestem przekonany że to można w logiczny sposób wyjaśnić, ale nie widząc tego, nie
    bardzo rozumiem mechanizm zniszczenia narzędzia. Może być tak, że zniszczona krawędź
    widii jest zaokrąglona i zamiast skrawać materiał, to go miażdży i robi bydło, bo
    dochodzą wibracje, jednym słowem melamina jest nie tyle cięta co rozpieprzana w
    drzazgi. A wykruszony diament wciąż ma ostrą krawędź która tnie elegancko, tylko nie
    tam gdzie powinna. Ale to już zgadywanie.