    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Date: Sun, 24 Aug 2014 00:36:28 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Tworzenie panoram w pionowym kadrowaniu
    From: XX YY <f...@g...com>

    Am Samstag, 23. August 2014 17:09:03 UTC+2 schrieb Piotr Kosewski:

    > "Od 200 zł" to ciekawe określenie dla urządzenia, które nie tak łatwo
    >
    > jest znaleźć poniżej 500 zł.
    >

    > 20 zł to kosztują krótkie gryfy do hantli, a Ty byś chciał za tyle
    >
    > głowicę panoramiczną? Przecież jesteś świadomy, że normalne głowice
    >
    > kosztują kilka stów.
    >

    > Zobacz jak wygląda Nodal Ninja 5 - właśnie czegoś takiego powinieneś
    >
    > szukać. Pewnie istnieją też tańsze alternatywy.
    >

    > Tu masz tekst o zrobieniu czegoś takiego samodzielnie:
    >
    > http://www.tawbaware.com/maxlyons/panhead_d60.htm
    >

    > pozdrawiam,
    >
    > Piotr Kosewski

    wlasciwie wybor sprzetu jest podyktopwany warunkami zdjeciowymi.
    fotografujac z duzychj odleglosci blad paralaxy jest na tyle maly ze niezauwazalny
    ,fotografujac na malych odleglosciych jest duzy.
    fotografujac z odleglosci np patruset metrow lub wiekszej bez problemu mozna zlozych
    zdjcia robione z reki. fotografujac wnetrza z paru merow , niezgodnosc osi obrotu
    obiektywu z punktem nodalnym rzedu milimetrow daje wyrzany blad , czesto trudny do
    wyretuszoania.

    1. jesli nie ma paralaxy to :
    a) mozna zrobic zdjcia w poziomie w paru rzedach korzystajac ze zwyklej glowicy 3d.
    Dla programu skladajacego nie robi to zadnej roznicy z ilu rzedow jest skladana
    panorama
    b ) zamocowac aparat poprez obiektyw za pomoca szeli ( pierscienia opbejmujacego).
    Mozna obrocic aparat do pionu .

    to jest chyba najtancze rozwiaznaie pozwalajace na robienie zdjec w pionie , tyle ze
    dla kazdego obiektywu potrzebna jest wlasna obejma.

    2. jesli wystepuje paralaxa to jedynym rozwiazanie jest stosowanie adapterow
    nodalnych ( glowic panoramicznych nodalnych).
    Fabryczne sa w ten sposob konstruowane , ze mozna je stosowac dla roznych systemow i
    obiektywow , przez co sa drozsze i oczywiscie b skomplikowane - ciezsze , wieksze co
    pogarsza ergonomie stosowania.

    jesli sie umiejetnie wykona taki adapter do systemu jaki sie posiada , pelni on taka
    sam funkcje jak fabryczny , kosztuje zdecydowanie taniej i moze byc latwiejszy w
    obsludze . w sumie to prymitywne urzadzenie.

    adapter nodalny w zasadzie stosuje sie ze wzgledu na tilt w oso pruechodzacej przez
    punkt nodalny , czego zwykla glowica 3d nie da sie osiagnac .