  • 31. Data: 2018-08-16 13:25:23
    Temat: Re: UPS, i martwy COM-1
    Od: Grzegorz Brzęczyszczykiewicz <g...@o...pl>

    Grzegorz Brzęczyszczykiewicz pisze:

    > I tutaj jest problem - bo jak pisałem kabel nie jest 1 do 1.
    > Tu masz pinologię zrysowaną z kabla dołącznego do UPS-a
    >
    > PC -> UPS
    >
    > 1 -> 1
    > 4 -> 9
    > 5 -> 6
    > 7 -> 3
    > 8 -> 2
    >

    > Zrób taki kabelek i jeżeli wszystko sprawne - to powinno ruszyć !
    >
    > G.B.

    Dodam jeszcze, że oryginalny kabel do upsów typu ares jest na zwykłych
    skręcanych wtyczkach DB9 (żeńska od strony PC, męska po stronie UPS)
    g.B

  • 32. Data: 2018-08-16 17:04:00
    Od: BaSk <piszcie.sobie.n@berdyczow>

    W dniu 2018-08-16 o 13:25, Grzegorz Brzęczyszczykiewicz pisze:
    > jak pisałem kabel nie jest 1 do 1.
    > Tu masz pinologię zrysowaną z kabla dołącznego do UPS-a
    >
    > PC    ->     UPS
    >
    > 1    ->    1
    > 4    ->    9
    > 5    ->    6
    > 7    ->    3
    > 8    ->    2
    >

    > Zrób taki kabelek i powinno ruszyć ! Dodam jeszcze, że oryginalny kabel
    > do upsów typu ares jest

    "Oryginalny"? Czyli jedynym dostawcą takich kabli jest Fideltronik?
    Czy też jest to jakiś UPS-owy standard, dostępny też i w innych sklepach...

    Dodatkowo pojawił się problem z samym portem RS-232, opisałem go w temacie:
    "jakieś g***no okupuje mi COM-a" na grupie pl.comp.os.ms-windows.winnt

    --
    Powiedzenie oddające ducha Ameryki:

    "Cokolwiek robisz
    - rób to dobrze!"
    Rzymskie (podobno):
    Quidqiud agis prudenter agas et respice finem

  • 33. Data: 2018-08-16 17:13:29
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "BaSk" napisał w wiadomości grup
    pl...
> [...]
    >
    >"Oryginalny"? Czyli jedynym dostawcą takich kabli jest Fideltronik?
    >Czy też jest to jakiś UPS-owy standard, dostępny też i w innych

    nie ma upsowego standardu.

    >Dodatkowo pojawił się problem z samym portem RS-232, opisałem go w
    >temacie:
    >"jakieś g***no okupuje mi COM-a" na grupie
    >pl.comp.os.ms-windows.winnt

    I to jest do rozwiazania w pierwszej kolejnosci.

    J.

  • 34. Data: 2018-08-16 21:04:55
    Od: Grzegorz Brzeczyszczykiewicz <g...@o...pl>

    W dniu 16.08.2018 o 17:04, BaSk pisze:

> [...]
    > "jakieś g***no okupuje mi COM-a" na grupie pl.comp.os.ms-windows.winnt

    A i owszem!
    To jest kabel oryginalnie dostarczony przez Fideltronik do wszystkich
    UPS-ów Ares jakie mam.
    Specjalnie dla Ciebie rozkręciłem wtyczki i odtworzyłem układ połączeń.
    Nie analizowałem czy pasuje do innych upsów z tzw. interfejsem stykowym,
    ale to standardem raczej nie jest.
    G.B.

  • 35. Data: 2018-08-17 10:46:33
    Od: BaSk <piszcie.sobie.n@berdyczow>

    Ja słaby z rysunku elektro-technicznego, na pewno bym zrobił odbicie
    lustrzane, czyli taki układ kabelków, jaki by miał biec do wtyczki
    "male", bym skierował do "female", i na odwrót. A gdy pytałem w
    najbliższym punkcie naprawy komputerów, to mi powiedzieli, że jakieś
    takie lutowanko wyniesie 5 dych. Ale w końcu udało mi się wygooglać
    sklep, który ma w ofercie kabel do UPS-ów Fideltronika. Ciekawe, bo oni
    mają je za 2 dychy, razem z softem na krążku, a producent winszuje sobie
    trzy, bez krążka.

    A propos "producent" to Fideltronik ręką Roberta Włocha potwierdził, że
    kabel jest z przeplotem, a i połączenia są właśnie takie, jakie Ty, z
    niemałym trudem, odczytałeś wprost z kabla. Wielkie dzięki za ten wysiłek.

    Najdalej we wtorek mają przyjść zamówione kable, zobaczę jak mają
    przeplecione przewody, tzn. czy UPS się wreszcie dogada z kompem, czy
    znów kicha.

    A swoją drogą, czy ktoś potrafi w prostych, żołnierskich słowach
    wyjaśnić, po kiego grzyba ten przeplot? Czy nie można polutować gniazda
    RS w UPS-ie tak, aby żaden pieprzony przeplot nie był potrzebny??

    > Dodam jeszcze, że oryginalny kabel do upsów typu ares jest na
    > zwykłych skręcanych wtyczkach DB9 (żeńska od strony PC, męska po
    > stronie UPS)

    Tyle to już wiem, ten kabel bez przeplotu jest właśnie taki, przecież o
    nim już pisałem...

  • 36. Data: 2018-08-17 11:47:45
    Od: BQB <a...@s...com.invalid>

    W dniu 17.08.2018 o 10:46, BaSk pisze:

    > A swoją drogą, czy ktoś potrafi w prostych, żołnierskich słowach
    > wyjaśnić, po kiego grzyba ten przeplot? Czy nie można polutować gniazda
    > RS w UPS-ie tak, aby żaden pieprzony przeplot nie był potrzebny??

    To bardzo proste, aby kupować tylko u nich - dodatkowa kasa.
    Zbyt mały rynek, aby ktoś w chinach zlecił produkcję większej ilości.

  • 37. Data: 2018-08-17 16:13:31
    Od: Grzegorz Brzeczyszczykiewicz <g...@o...pl>

    >>> 4    ->    9
    >>> 5    ->    6
    >>> 7    ->    3

    > Ja słaby z rysunku elektro-technicznego, na pewno bym zrobił odbicie
    > lustrzane, czyli taki układ kabelków, jaki by miał biec do wtyczki
    > "male", bym skierował do "female", i na odwrót.

    Na wtyczkach są zazwyczaj cyferki oznaczające numer pinu, więc nie
    powinno być problemu.

> [...]
    > sklep, który ma w ofercie kabel do UPS-ów Fideltronika. Ciekawe, bo oni
    > mają je za 2 dychy, razem z softem na krążku, a producent winszuje sobie

    Wtyczki w detalu 2 szt. to jakieś 3-10 zł do tego kawałek przewodu
    jakieś max 3 zł + robocizna - jakieś 20 min (licząc roboczogodzinę 60
    zł) to 2 -3 dychy może wyjść przy jednostkowej produkcji.

    > A propos "producent" to Fideltronik ręką Roberta Włocha potwierdził, że
    > kabel jest z przeplotem, a i połączenia są właśnie takie, jakie Ty, z
    > niemałym trudem, odczytałeś wprost z kabla. Wielkie dzięki za ten wysiłek.

    Z tym trudem to lekka przesada ;-)

    > Najdalej we wtorek mają przyjść zamówione kable, zobaczę jak mają
    > przeplecione przewody, tzn. czy UPS się wreszcie dogada z kompem, czy
    > znów kicha.

    Trudno to nazwać to przeplotem - to jest jakaś nieregularna plątanina.

    > A swoją drogą, czy ktoś potrafi w prostych, żołnierskich słowach
    > wyjaśnić, po kiego grzyba ten przeplot? Czy nie można polutować gniazda
    > RS w UPS-ie tak, aby żaden pieprzony przeplot nie był potrzebny??

    Oczywiście, że można. Nie jestem pewien czy właśnie tak nie jest w EVER'ach

    G.B.

  • 38. Data: 2018-08-18 15:18:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 17 Aug 2018 11:47:45 +0200, BQB napisał(a):

    > To bardzo proste, aby kupować tylko u nich - dodatkowa kasa.
    > Zbyt mały rynek, aby ktoś w chinach zlecił produkcję większej ilości.

    IMO - to ma dluzsza historie.

    Dawno, dawno temu, w ubieglym wieku a nawet wczesniej, do polaczenia z
    UPS byla specjalna karta. Gniazdo DB9, ale sygnaly calkiem inne.

    Czemu tak - nie wiem.
    Czy port szeregowy byl zbyt cenny, czy niedostepny, a moze realizacja
    standardu RS-232 zbyt klopotliwa.
    Port sie okazal malo cenny, standard w miare prosty, ale w kazdym badz
    razie troche trwalo, zanim zaczeli podlaczac do RS232.

    Kabelek byl umiarkowanie drogi, wtyczki tanie, zrobic nie problem ...
    APC to wrecz jawnie mowilo - kabel stanowi forme klucza do naszego
    programu monitorujacego.

    Potem mikroprocesory potanialy, pojawily sie lepsze UPS, ktore
    monitorowaly wiele parametrow, i transmisja szeregowa zaczela miec
    sens. Ares do takich nie nalezy.

    A potem zaczeli likwidowac RS232 w komputerach, i zaczal miec sens UPS
    z USB. Albo z ethernetem.

    J.

  • 39. Data: 2018-08-18 15:27:46
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 17 Aug 2018 10:46:33 +0200, BaSk napisał(a):
> [...]
    >>> 4 -> 9
    >>> 5 -> 6
    >>> 7 -> 3

> [...]
    > "male", bym skierował do "female", i na odwrót. A gdy pytałem w
    > najbliższym punkcie naprawy komputerów, to mi powiedzieli, że jakieś

    Robisz to sam, albo VAT, CIT, ZUS ...

    > Ale w końcu udało mi się wygooglać
    > sklep, który ma w ofercie kabel do UPS-ów Fideltronika. Ciekawe, bo oni
    > mają je za 2 dychy, razem z softem na krążku, a producent winszuje sobie
    > trzy, bez krążka.

    Normalne. No i moga byc stare zapasy.

    Czas sie spytac, czy za 20 zl oplaca sie samemu lutowac.
    A raczej za 10, bo materialy kosztuja.

    > A propos "producent" to Fideltronik ręką Roberta Włocha potwierdził, że
    > kabel jest z przeplotem, a i połączenia są właśnie takie, jakie Ty, z
    > niemałym trudem, odczytałeś wprost z kabla. Wielkie dzięki za ten wysiłek.

    Nie nazywaj tego przeplotem, przeplot w RS-232 to co innego.

    J.

  • 40. Data: 2018-08-18 15:57:46
    Od: BaSk <piszcie.sobie.n@berdyczow>

    W dniu 2018-08-18 o 15:18, J.F. pisze:
    > pojawily sie lepsze UPS, ktore monitorowaly wiele parametrow, i
    > transmisja szeregowa zaczela miec sens. Ares do takich nie nalezy.

    Czekam na zamówiony kabelek z odpowiednim przeplotem, więc póki co nie
    wiem zbyt wiele.
    Ale majstrując w ustawieniach jakoś sprowokowałem soft od Fideltronika
    do reakcji, która mocno mnie do niego zniechęciła. Otóż zamknął on cały
    system. Prze-lukałem, i nie ma tam opcji, aby system został uśpiony, czy
    zahibernowany, co u diaska?! Czy to takie trudne? Oczywiście zamknięcie
    systemu jest wyraźnie lepsze, od błyskawicznego odcięcia zasilania,
    chroni systemowe dane i otwarte pliki Oe-Su, ale hibernacja zabezpieczy
    też uruchomione programy, to chyba oczywiste (choć stareńki soft i
    za-hibernowanie przed katastrofą, utratą części danych - nie chroni).

    Wygląda na to, że czeka mnie poszukiwanie jakiegoś dodatkowego programu,
    a może konieczne będzie, zawsze już - hibernowanie ręczne, gdy tylko UPS
    zaśpiewa? A co, gdy wyjdę na chwilę z domu, przyjdzie na taką
    ewentualność hibernować zawczasu...

    Inny soft wskazał
    W dniu 2018-08-11 o 00:47, J.F.:
    > zobacz (...) https://networkupstools.org/docs/man/genericups.html
    > genericups upstype=19 genericups upstype=6>

    Zaglądam, a tam:
    19 = Fideltronic Ares Series
    [CP=DTR] [OL=CTS] [LB=-DCD] [SD=RTS]

    Hm, moja angielszczyzna wielce toporna, samą stronę jeszcze usłużnie
    przetłumaczy wujek Google, ale z programem pewnie się mocno spocę...