  • 1. Data: 2018-08-06 13:32:46
    Temat: Obciążenie sieci przez klimatyzację
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Taki artykuł:

    http://www.radiowroclaw.pl/articles/view/79661/Rozmo
    wa-Dnia-Czy-grozi-nam-blackout-Ekspert-nie-mozemy-sp
    ac-spokojnie

    "praktycznie nie mamy dobrej koncepcji, co robić w szczycie letnim, między
    innymi dlatego, że system inaczej reaguje na włączenie klimatyzacji, a
    inaczej na włączenie ciężkich maszyn"

    "klimatyzatory są poważnym problemem nie tylko ze względu na to, że
    zużywają sporo energii, ale mają pewną charakterystykę trudną dla systemu"

    O co może chodzić? cos(fi)? Okresowe włączanie/wyłączanie sprężarki?

  • 2. Data: 2018-08-06 14:09:20
    Temat: Re: Obciążenie sieci przez klimatyzację
    Od: Roman Rogóż <r...@s...krakow.pl>

    W dniu 2018-08-06 o 13:32, Queequeg pisze:
> [...]
    >
    > O co może chodzić? cos(fi)? Okresowe włączanie/wyłączanie sprężarki?

    ... system inaczej reaguje na włączenie klimatyzacji, a inaczej na

    To akurat prawda ale na korzyść klimatyzacji.

    Nobla dostanie ten kto rozwiąże problem wykorzystania z elektrociepłowni
    ciepłej wody o niskim parametrze żeby nie ogrzewać stawów i rzek
    Może jakeś silniki stirlinga :)

  • 3. Data: 2018-08-06 14:16:46
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Roman Rogóż <r...@s...krakow.pl> wrote:

    > ... system inaczej reaguje na włączenie klimatyzacji, a inaczej na
    > włączenie ciężkich maszyn
    >
    > To akurat prawda ale na korzyść klimatyzacji.

    No tak, bo rozruch boli. Ale tam piszą, że jest odwrotnie :)

    > Nobla dostanie ten kto rozwiąże problem wykorzystania z elektrociepłowni
    > ciepłej wody o niskim parametrze żeby nie ogrzewać stawów i rzek
    > Może jakeś silniki stirlinga :)

    Tak teoretycznie: ciepło można spróbować oddać powietrzu. Ciepłe powietrze
    się unosi, czyli powstaje różnica ciśnień... którą można napędzić wiatrak.

  • 4. Data: 2018-08-06 16:18:37
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-08-06 o 14:16, Queequeg pisze:

    > No tak, bo rozruch boli. Ale tam piszą, że jest odwrotnie :)

    > Tak teoretycznie: ciepło można spróbować oddać powietrzu. Ciepłe powietrze
    > się unosi, czyli powstaje różnica ciśnień... którą można napędzić wiatrak.

    He he :)
    Ktoś w rodzinie miał taką lampkę w kształcie latarni morskiej. Górna
    część stała na szpilce, miała w środku śmigła, była napędzana powietrzem
    ogrzanym przez żarówkę.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 5. Data: 2018-08-06 16:32:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Queequeg" napisał w wiadomości grup
    ust.no1...
> [...]

    >systemu"
    >O co może chodzić? cos(fi)? Okresowe włączanie/wyłączanie sprężarki?

    Okresowe wlaczanie na pewno nie - to sie przy wielu uzytkownikach
    rozmywa, jeden wlacza, drugi wlacza za chwile, trzeci wylacza.

    Nie wiem o co im chodzi, ale pewne rzeczy podejrzewam.

    a) dawniej bylo prosto - byl debet mocy, to spadalo napiecie,
    odbiorniki mniej pradu i mocy braly, zapotrzebowanie spadalo do
    produkcji.
    A teraz ? klimatyzator jak mniej mocy dostanie, to bedzie dluzej
    pracowal, i w efekcie prad sredni rosnie.
    Podobnie te wszytkie komputery, co maja impulsowy zasilacz, ale
    tez i napedy elektronicznie sterowane, piece z termostatami ...

    czyli spada napiecie, to odbiorcy biora wiekszy prad, wiec
    napiecie dalej spada, wiec oni jeszcze wiekszy prad ... no musi cos
    wybuchnac.

    b) jak tu sie niedawno dowiedzielismy, wraz z przeciazeniem spada tez
    czestotliwosc. A wtedy silniki indukcyjne sie wolniej kreca.
    Czy biora przy tym mniej mocy ... hm, chyba powinny. I znow jest
    pewna samoregulacja sieci.
    A takiego elektronicznie regulowanego to nie dotyczy.

    Siec traci zdolnosc "samoregulacji" po stronie odbiorczej. A teraz
    dodaj jeszcze miliony ladowarek do samochodow elektrycznych ... byc
    moze trzeba bedzie cos pomyslec, ba - juz pomysleli
    https://en.wikipedia.org/wiki/Smart_grid

    c) nie wiem jak, ale dla energetykow nie tylko moc czynna jest wazna,
    ale tez bierna.
    Tylko czemu "ciezkie maszyny" mialby miec ja jakas inna niz
    tysiace malych silnikow indukcyjnych ?
    A moze to nie o wielkosc chodzi, tylko falownik, ktorym sa
    zasilane te male silniki ?
    A sam falownik ma cos fi = 1.
    No chyba, ze odwrotnie - taki klimatyzator nie ma falownika, ma
    kiepski cos fi, a ciezka maszyna jednak lepsza, bo ktos sie postaral.

    W USA chyba wiecej klimatyzatorow niz u nas, i jakos nie narzekaja.

    Niewatpliwie problem braku mocy rozwiazalaby fotowoltaika czy inne
    elektrownie sloneczne.
    Maja tą zalete, ze im bardziej Sloneczko grzeje, tym wiecej pradu
    produkuja, a jak sloneczko slabo grzeje, to klimatyzatory pradu nie
    biora.

    Ale czy warto panel instalowac na dwa miesiace dobrej pogody ?

    J.

  • 6. Data: 2018-08-06 16:43:39
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > A teraz ? klimatyzator jak mniej mocy dostanie, to bedzie dluzej
    > pracowal, i w efekcie prad sredni rosnie.

    W sumie tak jak farelka z termostatem. Ale coś w tym jest.

    > b) jak tu sie niedawno dowiedzielismy, wraz z przeciazeniem spada tez
    > czestotliwosc. A wtedy silniki indukcyjne sie wolniej kreca.

    O, ja się nie dowiedziałem :) choć był chyba taki wątek.

    Ale w sumie ma to sens, generatory są hamowane, więc pracują wolniej...

> [...]
    > dodaj jeszcze miliony ladowarek do samochodow elektrycznych ... byc
    > moze trzeba bedzie cos pomyslec, ba - juz pomysleli

    Samochodów elektrycznych jeszcze nie ma milionów i pewnie długo nie będzie
    :) Ale prędzej czy później będą.

    > c) nie wiem jak, ale dla energetykow nie tylko moc czynna jest wazna,
    > ale tez bierna.

    Dlatego pytałem o cos(fi).

    > No chyba, ze odwrotnie - taki klimatyzator nie ma falownika, ma
    > kiepski cos fi, a ciezka maszyna jednak lepsza, bo ktos sie postaral.

    Jak księgowy projektował...

    Nie wiem czy przeciętne klimatyzatory mają falowniki. Stawiam że nie.
    To przecież kosztuje, a w sumie jaki z tego zysk w kompresorze?

  • 7. Data: 2018-08-06 16:44:06
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Monday, August 6, 2018, 4:32:11 PM, you wrote:

    [...]

> [...]
    > Maja tą zalete, ze im bardziej Sloneczko grzeje, tym wiecej pradu
    > produkuja, a jak sloneczko slabo grzeje, to klimatyzatory pradu nie

    Klimatyzatory służą także do ogrzewania.

    > Ale czy warto panel instalowac na dwa miesiace dobrej pogody ?

    Dwa miesiące? Ile miesięcy trwają upały w tym roku? Ja klimę włączyłem
    w kwietniu - to już są ponad 3 miesiące.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 8. Data: 2018-08-06 16:51:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ..
    Hello J.F.,
    >Klimatyzatory służą także do ogrzewania.

    Ale wtedy sloneczko kiepsko swieci, wiec to nie u nas ..

    >Dwa miesiące? Ile miesięcy trwają upały w tym roku? Ja klimę
    >włączyłem
    >w kwietniu - to już są ponad 3 miesiące.

    Odejmij jednak pochmurne i deszczowe dni.
    No i taka 5-letnia srednia wez ..

    J.

  • 9. Data: 2018-08-06 17:06:14
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Na dobra sprawe ... zwykla chlodnia kominowa.
    Tylko ona niestety odparowuje wode, i sie robi problem skad te wode
    brac ...

    >He he :)
    >Ktoś w rodzinie miał taką lampkę w kształcie latarni morskiej. Górna
    >część stała na szpilce, miała w środku śmigła, była napędzana
    >powietrzem ogrzanym przez żarówkę.

    wersja maxi
    https://en.wikipedia.org/wiki/Solar_updraft_tower

    sloneczko podgrzewa powietrze w wielkiej plaskiej szklarni, ktore na
    srodku uchodzi sobie do komina, krecac smiglem ...

    J.

  • 10. Data: 2018-08-06 17:54:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Queequeg" napisał w wiadomości grup
    ust.no1...
    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    >O, ja się nie dowiedziałem :) choć był chyba taki wątek.

    O zegarkach i jak to jedna Bosnia zabrala 5 minut calej Europie :-)

> [...]
    >wolniej...

    >Samochodów elektrycznych jeszcze nie ma milionów i pewnie długo nie

    Bedzie co roku przybywac.

    >Dlatego pytałem o cos(fi).

    http://yadda.icm.edu.pl/baztech/download/import/cont
    ents/BPBA-0012-0015-httpactaenergetica_orgplwp-conte
    ntuploads201111str_-63-74-r_zajczyk-stabilnoc59ac486
    -napic498ciowa-podsystemu-elektroenergetycznego1.pdf

    Moze sie ktos doczyta o co chodzi - to chyba nie jest prosty cos fi.

    >Nie wiem czy przeciętne klimatyzatory mają falowniki. Stawiam że nie.
    >To przecież kosztuje, a w sumie jaki z tego zysk w kompresorze?

    Zmienne obroty i zmienna wydajnosc.
    A moze koniecznosc wynikajaca z norm, lub chec pochwalenia sie klasa
    energetyczna AAAA++++++++++.

    J.