    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Usuwanie alergenów z powietrza
    Date: Mon, 13 Mar 2017 11:21:38 +0100

    Pan Piotrne napisał:

    > Mam pytanie do osób doświadczonych w walce
    > z alergią (alergików?) Mam w domu królika.
    > Okazało się, że po kilku miesiącach obecności
    > w domu zaczął powodować reakcje alergiczne
    > u niektórych domowników - głównie katar.
    > Rozwiązaniem ostatecznym jest pozbycie się
    > królika, ale zanim zostanie ono zastosowane
    > mam pytanie do osób mających doświadczenie
    > z alergiami:
    >
    > - Co właściwie powoduje taką "powietrzną"
    > alergię? Na pewno nie latają w powietrzu
    > włosy z sierści królika, byłoby widać.

    Moja znajoma jest silnie uczulona na kota. Konkretnie, to na kota
    warszawskiego, a jeszcze dokładniej, na wszystkie koty warszawskie.
    Przez kilka miesięcy w roku mieszka ona w Zakopanem. I tam może się
    oddawać kontaktom z zakopiańskimi mruczkami, które u niej reakcji
    alergicznych nie wywołują. W pogłębionych badaniach zaobserwowano
    również, że jeden z kotów warszawskich przewieziony pod Tatry też
    po pewnym czasie przestał oddziaływać alergicznie.

    Uczone doktory tłumaczą to w ten sposób, że uczulają jakieś roztocza,
    co to w sierści kociej żyją. Ale te konkretne, to odmiana wybitnie
    nizinna, chorobę górską mają, czy cóś, bo na większych wysokościach
    nie mogą się uchować.

    > - Czy da się skutecznie oczyścić powietrze
    > z takich alergenów?
    >
    > - Jeśli tak, to jak - oczyszczaczem powietrza
    > z filtrem HEPA? Jonizatorem? Nawilżaczem?
    > Lampą przeciwbakteryjną UV? Spalarką bakterii
    > powietrznych (widziałem takie urządzenia
    > za ok. 1000 zł)? Odkurzaczem wodnym (ma być
    > włączony całą dobę?)
    >
    > - Może da się zabezpieczyć czymś samego królika?

    W sensie żeby go czymś zaimpregnowac? Przypuszczam, że nie będzie
    tym zachwycony. Ja bym jednak udał się z tym do specjalisty. Nie
    od królików, od alergii. Niech sie wypowie co do alergenów.

    Jarek

    --
    -- Hej, Króliku, czy to czasem nie ty?
    -- Nie -- powiedział Królik, tym razem już innym głosem.