    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Wiatraki
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Date: Sun, 11 Jan 2015 00:29:26 +0100

    Dnia Fri, 9 Jan 2015 00:29:17 -0800 (PST), Konrad Anikiel napisał(a):
    > Dania podliczyła rok 2014. Wyszło że 39.1% energii wytworzyły wiatraki. Plan żeby
    do 2020 osiągnąć 50% może się okazać osiągnięty dużo wcześniej.

    A byles w Danii ?
    To taki kraj na srodku morza, no to im stale cos pizdzi :-)

    A u nas - dzis akurat usuwamy skutki huraganu, ale to jest pare dni w
    roku.

    P.S. Duzo tego pradu robia, w GWh, nie w % ?
    Tam zdaje sie spory przemysl przetworstwa aluminium, a to chyba
    energochlonne.

    > A Polska? Kompania Węglowa dokłada czterdzieści kilka złotych do
    > tony węgla żeby ktoś chciał ją kupić, a i tak na hałdach zebrało
    > się coś prawie 10 milionów ton, bo jest dwa razy droższy od
    > zagranicznej konkurencji.

    Ale to dowod na to, ze energetyka weglowa ma duze rezerwy :-)

    > A to południe kraju, gdzie jeszcze jako
    > tako energetyka daje radę. Północ to czarna rozpacz, nie ma
    > produkcji energii.

    Mial byc Zarnowiec :-)
    Ale zapominasz o Szczecinie.

    > A przecież my leżymy nad tym samym morzem co Dania!

    Ale siegamy 500km w glab.
    U mnie zazwyczaj NIE wieje. Moze jakis lekki zefirek.
    Czasem wieje, ale niezbyt szybko, ponizej 10m/s. Moze na wysokosci
    troche mocniej, ale nie drastycznie.
    Z rzadka powieje ambitnie - ale wtedy zdaje sie trzeba wiatraki
    zatrzymywac.

    Przejezdzalem w ostatnim roku pare razy kolo wiatrakow gdzies pod
    Poznaniem - no i tak dziwnie - polowa stoi, polowa kreci.
    Taki widok byl tez czesty w Niemczech ... i tak sie zastanawiam - czy
    to nie tak, ze wiatr za slaby, jednymi dal rade pokrecic, drugimi nie.
    A moze polowe zatrzymali, zeby im sie mechanizmy nie zuzywaly, skoro
    pradu to zrobia tyle co nic.

    U niemcow teraz masowo ogniwa sloneczne sie stawia. Czyzby i u nich
    wiatru zabraklo ? A przeciez nad tym samym morzem leza :-)

    > Od ilu lat nasz świetny parlament buja się z ustawą do
    > uregulowania morskich wiatraków?

    A potrzebna jest jakakolwiek ustawa ?

    W ramach pomocy prawnej - slysze jak mieszkancy narzekaja na halas
    wiatrakow. Urzednicy przyjezdzaja, mierza - z norma, czy tam
    rozporzadzeniem.
    Mieszkancy mowia - bo halasuje jak jest silny wiatr, a oni
    przyjezdzaja mierzyc jak jest slaby. Urzednicy nie przecza -
    przyjezdzamy jak jest slaby bo w rozporzadzeniu napisano ze pomiaru
    dokonuje sie przy predkosci wiatru nieprzekraczajacej 6m/s.

    > Jak amerykańscy lobbyści sypnęli
    > dolarami, to taka ustawa o łupkach powstała w trymiga! Pytanie, kto
    > sypnął rublami żeby ustawę o wiatrakach zeżarł pies
    > Kopacz/Sikorskiego...

    Nie uwazasz, ze znacznie wiecej by zarobili, jakby swego czasu sypali
    przeciw tym lupkom ? Albo zalobbowali budowe ekologicznej elektrowni
    ... gazowej ?
    A moze po prostu nasi politycy dosc mieli straszaka gazowego i
    zafundowali sobie straszaka lupkowego w zwyczajnej trosce o dobro
    kraju ? Czy tam dla niektorych - z nienawisci :-)

    Nawiasem mowiac - wiatraki w kraju powstaja. M.in. na wybrzezu.
    Nie wiem ile pradu produkuja - widac sie oplaca. Ale slabo, bo niezbyt
    duzo ich.

    U nas nie ma doplat do "zielonego pradu", choc byc moze sa
    dofinansowania unijne do takich elektrowni. Mialy zyc ze sprzedazy
    certyfikatow energetycznych, ale ostatnio cena na nie spadla.
    Ponoc na tych certyfikatach niezle przekrety byly w unijnej skali, i
    to glownie przez Dunczykow - tzn przez firmy zarejestrowane w Danii.

    P.S. Jaki jest zakres regulacji elektrowni jadrowej ? Ona moze
    pracowac "na pol gwizdka" czy nawet "na cwierc gwizdka", i szybko
    podniesc moc ?

    Bo taki ekologiczny prad moze miec duze wahania mocy i sporej rezerwy
    mocy wymagac - a polskie weglowki sie do tego nie nadaja ...

    PPS. Kiepsko tez widze u nas elektrownie sloneczne i wodne. Niestety -
    nie mamy odpowiednich warunkow.

    J.