  • Data: 2016-05-29 19:57:09
    Temat: Re: Wykrywanie urządzeń w RWD. Ile cali ma cal?
    Od: NotBear <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2016-05-15 o 21:19, Marek pisze:
    > Czy ktoś z Was jest w stanie wytłumaczyć mi jak działają piksele na
    > urządzeniach mobilnych? [...]

    > div {
    > width: 1in;
    > height: 1in;
    > }

    O fizycznych jednostkach na ekranie lepiej zapomniec. Nie znam metody
    odtworzenia 1:1 fizycznego wymiaru na ekranie bez uprzedniej kalibracji
    monitora czy wyswietlacza. Serwisy, ktore prezentuja czy pozwalaja
    porownywac np telefony w skali naturalnej stosuja najczesciej
    nastepujaca metode kalibracji pocztas pierwszego uzycia: "1) przyloz cos
    o znanym wymiarze (CD, karta kredytowa, banknot) do obrazka na ekranie,
    2) klikaj +/- aż obraz na ekranie pokryje sie z Twoim przedmiotem".

    > 96 pikseli na ekranie o szerokości przy gęstości pikseli 493ppi powinny
    > dać kwadrat o boku 0.194 cala a nie 2/3 cala jak wyżej napisałem.
    >
    > Kolejny eksperyment: za pomocą JS zmierzyłem szerokość ekranu (portrait)
    > i wyniosła 412px a spodziewałem się 1440px.
    >
    > O co chodzi????

    Potknąłeś się o "pixel-ratio". Przegladarka operuje na abstrakcyjnych
    pikselach CSS-owych ("CSS pixels"). Ktos kiedys sobie policzyl, ze na
    monitorze stojacym w odpowiedniej odleglosci od uzytkownika na jednym
    calu miesci sie 96 pikseli. Taki typowy monitor o gestosci zblizonej do
    96 ppi ma pixel-ratio = 1. Urzadzenia mobilne maja ekrany o duzo
    wyzszych gestosciach i zglaszaja przegladarce wartosci pixel-ratio np.
    2, 3. Nexus 6 ma pixel-ratio = 3.5, dlatego dla przegladarki ekran
    Nexusa 6 ma wymiary 412 x 690 px - kazdy CSS piksel jest "rzutowany" na
    3,5 x 3,5 pikseli fizycznych.

    W media queries ekran o duzej gestosci wykrywa sie za pomoca
    nieoficjalnej wlasnosci "device-pixel-ratio" (z prefiksami) lub
    standardowej, choc nie wszedzie wspieranej "resolution", np.

    @media
    only screen and (-webkit-min-device-pixel-ratio: 2),
    only screen and ( min--moz-device-pixel-ratio: 2),
    only screen and ( -o-min-device-pixel-ratio: 2/1),
    only screen and ( min-device-pixel-ratio: 2),
    only screen and ( min-resolution: 192dpi),
    only screen and ( min-resolution: 2dppx) {
    /* Retina stuff */
    }
    Zrodlo: https://css-tricks.com/snippets/css/retina-display-m
    edia-query/
    Wsparcie: http://caniuse.com/#feat=css-media-resolution

    Przy czym wykrywanie gestosci ma sens glownie przy serwowaniu grafik
    dedykowanych dla duzych gestosci, natomiast wymiarujac serwis zwykle
    wystarczy operowac w media queries na przedzialach szerokosci
    zdefiniowanych w CSS pikselach lub jednostkach relatywnych.

    --
    NotBear