  • Data: 2010-10-12 19:19:03
    Temat: Re: Z wiatrem szybciej od wiatru
    Od: "WM " <c...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Jakub Jewula <b...@s...com.pl> napisał(a):

    > Byc moze tego pojazdu ale nie tej sytuacji.
    >
    > Zauwaz drobna roznice miedzy "jedziemy pod wiatr"
    > a "jedziemy tak szybko z wiatrem, ze go przegonimy
    > i zaczynamy "jechac pod wiatr"".

    To działa podobnie jak zabawka - małpka wspinająca się po linie.
    Narysowałem jej mechanizm złożony z dwu zbloczkowanych szpulek:
    http://w491.wrzuta.pl/obraz/powieksz/1EQaMuZUiPB

    Układem odniesienia jest powietrze, czyli górne zamocowanie linki.
    Ziemia to linka odwijająca się z dużego walca z prędkością V1
    (prędkość wiatru), prędkość wózka (obu szpulek, walców) względem powietrza
    to linka nawijana na mały walec z prędkością V2.

    Widać od razu, że :
    V1/V2 = (R-r)/r

    Równowaga momentów

    F1*(R-r) = m *g *r