    From: "W.Kr." <w...@g...com>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Zadanie z wytrzyma??i materia?w
    Date: Sat, 17 Apr 2010 05:19:24 -0700 (PDT)

    On 17 Kwi, 13:34, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Sily R zle zaznaczyles - beda wzdluz struny, z odchylka z tytulu jej
    > sztywnosci. A odchylka przy tych parametrach bedzie minimalna.
    >
    > Normalnie to nie tak bedzie wygladalo - struna sie zegnie na srodku,
    > kat bedzie ostry.
    > W idealizowanym rozwiazaniu bedziesz mial dwie proste linki bez
    > zadnych momentow, lub dwie krzywe lancuchowe jesli dodac ciezar
    > wlasny.
    > W nieidealizowanym trzeba uwzglednic sztywnosc struny.
    >
    > I ewentualnie policzyc czy sie nie polamie w miejscu przylozenia sily.
> [...]

    Jak już tak, to reakcja w podporze ma kierunek struny. Rozkładając ją
    na równoległą i prostopadłą do prostej łączącej punkty zamocowania
    mamy dla lewej podpory Ry= R*sin(alfa) i Rx= R* cos(alfa), gdzie (alfa
    arctg (2f/Lo). Zatem dla lewej podpory składowa pozioma reakcji ma
    zwrot w lewo. Moment wzglęgem przekroju odległego o x od lewej podpory
    ( przyjmując układ w którym moment jest dodatni jak kręci
    zgodniezegarowo) mamy :
    M = R*x * sin(alfa) - R*f (x)*cos(alfa) - 1/2 q*x^2 gdzie
    q jest ciężarem jednoskowym struny. f(x) jest strzałką ugięcia w
    przekroju odległym o x od podpory .
    A jak sobie przypominam jest to zagadnienie zginania wg teorii II-go
    rzędu i ma rozwiązanie w funkcjach hiperbolicznych.
    Zatem jest ta trzecia możliwość.
    I nie jest to krzywa łańcuchowa z definicji.
    Pozdrowienia.
    W.Kr.