  • 61. Data: 2017-08-29 21:43:58
    Temat: Re: Zagadka: w którym roku powstał pierwszy polski telefon...
    Od: PiotRek <b...@g...pl>

    W dniu 2017-08-29 o 21:42, PiotRek pisze:
    > Aczkolwiek WST 642 nadal w PNK jest... :)

    Tfu, WST 64.

    --
    P.

  • 62. Data: 2017-08-29 21:54:49
    Od: PiotRek <b...@g...pl>

    > Jeśli chodzi o zastosowanie, to klinicznym
    > przypadkiem byli na przykład lekarze kręcący się w szpitalu wśród
    > łóżek pacjentów. Potrzebny był kontakt z jakimś medykiem, to mu się
    > zapalało lampeczakę na diwajsie w kieszeni, a on gnał do telefonu
    > w najbliższej dyżurce pielęgniarek.

    Coś tak jak tutaj?

    https://youtu.be/TF7R0TGjO0U?t=1m10s

    Piotr

  • 63. Data: 2017-08-29 22:29:14
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    HF5BS pisze:

    > Aha, rozumiem o co ci chodzi.
    > Czyli układ taki, że pager, powiedzmy, mocno spersonalizowany i jedna
    > osoba jakby była agregatorem spływających wiadomości "daj cynk <Xxx Yyy>,
    > że go szuka <Aaa Bbb>", dana osoba uruchamia pager, posiadacz oddzwania
    > nie wiedząc jeszcze co zacz i dowiaduje się "Szuka cię <Aaa Bbb>"?
    > Niegłupie... A on już wie, gdzie <Aaa Bbb> znajdzie...?

    Można to opisać jeszcze prościej. Doktor House posługuje się pagerem
    o numerze 4268. Centrala pagerowa dostępna jest w sieci telefonicznej
    pod numerem 19666. Wybieram numer 196664268, słyszę jak pani Janina
    magnetofon mówi "zlecenie przyjęte", a u doktorka pager pika i błyska
    czerwoną diodą. On już wtedy wie, że ma zadzwonić na oddział. Doktor
    Kilder z kolei (pager 3790) dzwoni w takich sytuacjach do swojej
    asystentki, bo ona się jego sprawami zajmuje. Czyli agregator nie musi
    być jeden.

    --
    Jarek

  • 64. Data: 2017-08-29 22:31:55
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Troche watpie - tak czesto wysylano informacje ?
    >
    > Chociaz ... jakby tak co godzina kogos wzywano, to juz przy
    > 36 tys robi sie nam 10 wiadomosci na sekunde ...

    To była transmisja w jedna stronę, bez potwierdzenia. Sądzę, że
    komunikat był wielokrotnie powtarzany.

    > Tylko jak piszesz w przykladzie - w szpitalu to moze byc nadajnik
    > szpitalny, nie trzeba ogolnokrajowego zasiegu.

    Pomysł amerykański, więc po prostu lokalny nadajnik w mieście.

    --
    Jarek

  • 65. Data: 2017-08-29 22:33:43
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Krzysztof Halasa napisał:

    > Ale to znaczny koszt, chyba nawet DECT (taki na teren szpitala)
    > mógł być w tamtych czasach tańszy (oraz oczywiście dużo lepszy).

    Tyle że to było kilkaniaście lat przed powstaniem DECT.

    --
    Jarek

  • 66. Data: 2017-08-29 22:34:30
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan PiotRek napisał:

    > Coś tak jak tutaj?
    >
    > https://youtu.be/TF7R0TGjO0U?t=1m10s

    Dokładnie tak!

    --
    Jarek

  • 67. Data: 2017-08-30 16:06:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    "HF5BS" <h...@...pl> writes:

    >To ostatnie nie jest oczywiste (zależy co jest stałą, albo jakie
    >zmienne
    >są zależne od pasma, a jakie nie). Oczywiste jest jednak to, że
    >łatwiej
    >generalnie przesłać dane wolno niż szybko.

    Tez nie calkiem, bo popatrz np na dokladnosci kwarcow i efekt
    dopplera.
    Z jakis powodow w GSM zrobili szerokie kanaly na 8 (16) rozmow naraz,
    zamiast waskich na jedna.

    >Dodatkowo wszystko zależy od częstotliwości i np. wysokości masztów.

    A tu czestotliwosci zajete i zostaja same wysokie, 160 MHz, 450 ...

    J.

  • 68. Data: 2017-08-30 16:10:36
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...

    >Tyle że to było kilkaniaście lat przed powstaniem DECT.

    No i dokladnie DECT to jest bodajze na 6 telefonow, a rozmow
    jednoczesnych jeszcze mniej, wiec trzeba by tak naprawde dopiero
    zrobic jakis odpowiedni system ... komorki wymyslec ?

    J.

  • 69. Data: 2017-08-30 16:28:39
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > No i dokladnie DECT to jest bodajze na 6 telefonow, a rozmow
    > jednoczesnych jeszcze mniej, wiec trzeba by tak naprawde dopiero
    > zrobic jakis odpowiedni system ... komorki wymyslec ?

    Nie wgryzałem się w opis standardu DECT, ale robi się na tym domową
    automatykę. Znaczy się różne rzeczy zdalnie włączane do prundu.
    Niemcy sobie ten system upodobali. Chyba nie ma tam aż tak wielkiego
    ograniczenia, że tylko 6 pstryczków może być w domu (czy nawet cztery,
    jeśli są już dwa telefony).

    --
    Jarek

  • 70. Data: 2017-08-30 22:22:03
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> writes:

    > Tyle że to było kilkaniaście lat przed powstaniem DECT.

    Upadek pagerów w Polsce, GSM, koniec ubiegłego wieku, to czasy, gdy
    względnie powszechnie używano rozbudowanych systemów DECT + PABX.

    Nie pisałem konkretnie o pagerze z pojedynczym LEDem.
    --
    Krzysztof Hałasa