  • 1. Data: 2015-04-02 04:38:43
    Temat: "Ze starej płyty..."
    Od: "Big Jack" <a...@b...zz>

    Mam bardzo leciwy komputer zbudowany na płycie MSI MS-6728 Neo2 LS z
    chipsetem Intel 865PE
    http://pl.msi.com/product/mb/865PE_Neo2_S_LS_FIS2R.h
    tml#hero-overview
    Na pokładzie ma procesor P4 3GHz, Sound Blaster Live! 5.1 i od niedawna
    karta WiFi TP-Link TL-WN751ND (150Mbps), która zastąpiła kartę Pentagram
    Hornet P6121-L6 (54Mbps). Karty oczywiście na PCI. To wszystko działa na
    Win XP Pro. Od momentu tej zmiany zaczęły się problemy z dźwiękiem.
    Cokolwiek gra: mp3, dźwięki materiałów filmowych na stronach www,
    dźwięki systemowe, etc, wszystko jest "wzbogacone" o trzaski, które do
    złudzenia przypominają te ze zdartych winylowych płyt. Trzaski pojawiają
    się nieregularnie i z różną głośnością. Problem występuje nie tylko z
    Sound Blasterem, ale również z kartą dźwiękową on board. Kiedy wyjmie
    się TP-Linka problem natychmiast znika. Nie pojawia się również kiedy
    ponownie zainstaluje się Horneta. Ponowne zainstalowanie TP-Linka
    powoduje natychmiastowy powrót trzasków. Instalowałem do TP-Linka
    najnowszy sterownik i niektóre starsze. Zmieniałem sloty PCI instalacji
    Sound Blastera i TP-Linka, wszystko na próżno. TP-Link TL-WN751ND w moim
    komputerze generuje trzaski i szlus! Ma ktoś może jeszcze jakiś pomysł,
    co można by jeszcze sprawdzić i zmienić żeby w końcu cieszyć się i
    szybszą kartą i nieskalanym dźwiękiem? TL-WN751ND jest oparta na chipie
    Atheros AR9227, natomiast Hornet na Realtek RTL8185L. TIA

    --
    Big Jack
    ////// GG: 660675

  • 2. Data: 2015-04-02 14:24:25
    Temat: Re: "Ze starej płyty..."
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2015-04-02 o 04:38, Big Jack pisze:

> [...]
    > szybszą kartą i nieskalanym dźwiękiem? TL-WN751ND jest oparta na chipie
    > Atheros AR9227, natomiast Hornet na Realtek RTL8185L. TIA

    Ekranować folią aluminiową (lub czymś podobnym) lub pozbyć się
    siejącej karty WiFi.

    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2015-04-02 14:37:20
    Od: Michal Lukasik <m...@t...pl>

    On 02/04/2015 03:38, Big Jack wrote:

    > Zmieniałem sloty PCI instalacji
    > Sound Blastera i TP-Linka, wszystko na próżno.

    Tu poszedłeś w dobrym kierunku. Sprawdź jeszcze w instrukcji które sloty
    jak współdzielą przerwania i włóż tak by tych przerwań nie współdzieliły
    - może się okazać, że będziesz musiał to ustawić "ręcznie" w BIOSie albo
    też w Windows.
    Zakładam, że ta sieciówka nie jest uszkodzona (może ktoś zdjął z niej
    ekran [???]), bo wtedy to nic nie zrobisz.
    --
    _____ __________________________
    \` Y (__) __\` | | | '/

  • 4. Data: 2015-04-02 16:24:42
    Od: "Big Jack" <a...@b...zz>

    W wiadomości
    in.net
    *Michal Lukasik* napisał(-a):

> [...]
    > sloty jak współdzielą przerwania i włóż tak by tych przerwań nie
    > współdzieliły - może się okazać, że będziesz musiał to ustawić

    W Windowsie nawet nie wiem gdzie tego szukać. Natomiast w BIOS-ie
    okazuje się, że wszystko (1, 2/5, 3,4) jest ustawione na AUTO. Zakresy
    możliwe do ręcznego ustawienia to 3,4,5,7,9,11. Jak powinny być
    ustawione
    te przerwania dla każdej z kart? Wystarczy, że będą różne, czy jakieś
    inne zalecenia? Ale wątpliwości moje budzi to, że problem występuje też
    z kartą dźwiękową on board... Może jakiś nieszczęśliwy zbieg
    okoliczności?

    > Zakładam, że ta sieciówka nie jest uszkodzona (może ktoś zdjął z niej
    > ekran [???]), bo wtedy to nic nie zrobisz.

    Też tak zakładam, bo karta nówka, osobiście z opakowania zdzierałem
    folię. Jednak dopuszczam możliwość, że nawet nówka może być uwalona.
    Ekran oczywiście nie tknięty.
    Nic to, następne eksperymenty przeprowadzę chyba dopiero po świętach, bo
    na razie trzaski zmusiły mnie do powortu do Horneta, a do przyszłego
    tygodnia raczej nie znajdę czasu, żeby się pobawić. Ale jak tylko
    poeksperymentuję, to dam znać o wynikach.

    --
    Big Jack
    ////// GG: 660675

  • 5. Data: 2015-04-02 17:27:37
    Od: Michal Lukasik <m...@t...pl>

    On 02/04/2015 15:24, Big Jack wrote:

    > W Windowsie nawet nie wiem gdzie tego szukać.

    Menadżer urządzeń.

    > Natomiast w BIOS-ie
    > okazuje się, że wszystko (1, 2/5, 3,4) jest ustawione na AUTO. Zakresy
    > możliwe do ręcznego ustawienia to 3,4,5,7,9,11. Jak powinny być ustawione
    > te przerwania dla każdej z kart?

    Zmień tylko dla sieciówki. Sprawdź z każdym i jeśli efekt nie ustąpi to
    pozbądź się tej "siejącej" karty.
    BTW. To może też być efekt zasilacza działającego na skraju jego
    możliwości. Takie rzeczy standardowo nie powinny się dziać i wymuszanie
    innego przerwania to "pudrowanie pryszcza".

    > Wystarczy, że będą różne, czy jakieś
    > inne zalecenia? Ale wątpliwości moje budzi to, że problem występuje też
    > z kartą dźwiękową on board... Może jakiś nieszczęśliwy zbieg okoliczności?

    Pewnie dlatego, że standardowo dostają to samo przerwanie. Zgaduję, że
    wszystko siedzi na IRQ 11. Jakie przerwanie aktualnie jest sprawdzisz w
    Windows, albo zaraz po wykonaniu POST przez BIOS.
    http://i.stack.imgur.com/LCRO7.jpg
    --
    _____ __________________________
    \` Y (__) __\` | | | '/

  • 6. Data: 2015-04-02 19:36:39
    Od: "Big Jack" <a...@b...zz>

    W wiadomości
    min.net
    *Michal Lukasik* napisał(-a):

    > Menadżer urządzeń.

    > Zmień tylko dla sieciówki. Sprawdź z każdym i jeśli efekt nie ustąpi
    > to pozbądź się tej "siejącej" karty.

    Podglądałem w menadżerze urządzeń i ustawiałem w BIOS-ie. Dziwna sprawa,
    dla sieciówki Hornet w biosie ustawiam 7, w windosie jest 19. Sound
    Blaster w biosie 5, w windosie 18. No i ustawienia w biosie nie wpływają
    na to co jest w windosie. Szkoda, że nie mogę teraz przełożyć tych
    sieciówek :/ Pozbycie się karty to to ostateczność też rozważana przeze
    mnie. Pytanie tylko, "jak żyć", czyli co zamiast?

    > BTW. To może też być efekt zasilacza działającego na skraju jego
    > możliwości. Takie rzeczy standardowo nie powinny się dziać i
    > wymuszanie innego przerwania to "pudrowanie pryszcza".

    Śmiem wątpić. Zasilacz jest na wyrost, w przeszłości był bardziej
    obciążony i dawał radę

    > Zgaduję, że
    > wszystko siedzi na IRQ 11. Jakie przerwanie aktualnie jest sprawdzisz
    > w Windows, albo zaraz po wykonaniu POST przez BIOS.
    > http://i.stack.imgur.com/LCRO7.jpg

    Takiego zestawienia nie jest dane mi oglądać

    --
    Big Jack
    ////// GG: 660675

  • 7. Data: 2015-04-02 21:36:22
    Od: "maX" <a...@i...pl>

    Użytkownik "Big Jack" <a...@b...zz> napisał w wiadomości
    >W wiadomości
    min.net

    Zacznij od upgradu biosu w płycie głównej oraz instalacji najnowszych
    driverów do chipsetu płyty głównej (Intel 865), ściągniętych ze strony MSI
    lub Intela.
    I wogóle daj screeny z biosu co tam można w nim ustawić.

> [...]
    > dla sieciówki Hornet w biosie ustawiam 7, w windosie jest 19. Sound
    > Blaster w biosie 5, w windosie 18. No i ustawienia w biosie nie wpływają

    Nigdy ręcznie nie musiałem ustawiać IRQ, ale zapewne masz w biosie ustawione
    "Plun n Play OS" na Yes. Wtedy nieważne jakie przerwania ustawisz w biosie,
    windows sam je sobie porozdziela (pomijając te które muszą być ustawione już
    podczas boootu komputera, ale i sieciówka i dźwiękówka do nich nie należą).
    Sprawdź czy pomoże przełączenie "PnP OS".

    > Szkoda, że nie mogę teraz przełożyć tych sieciówek :/ Pozbycie się karty
    > to to ostateczność też rozważana przeze mnie. Pytanie tylko, "jak żyć",
    > czyli co zamiast?

    Jak kupowałeś kartę to trzeba było zastrzec mozliwość wymiany na inną w
    razie niekompatybilności.

    > Śmiem wątpić. Zasilacz jest na wyrost, w przeszłości był bardziej
    > obciążony i dawał radę

    Łatwo to sprawdzić. W biosie zmniejsz mnożnik CPU na minimum, tak żeby
    chodził na te np. 1 GHz. Wtedy obciążenie zasilacza bardzo spada.

    Wszystkie karty sieciowe są produkowane w Chinach, ale tylko TP-Linki są tam
    też i projektowane (bo to chińska firma, inni producenci są już "zachodni",
    np. D-Link czy Asus są z Tajwanu). Nie mam zaufania do takiej "100%-owej"
    chińszczyzny.

    > Takiego zestawienia nie jest dane mi oglądać

    Pewnie masz w biosie ustawioną opcję typu "LOGO show", wtedy nie pokazuje
    podczas bootu ekranu informacyjnego biosu.

    Od Pentagrama odinstalowałeś sterowniki zanim wsadziłeś TP-Linka?

  • 8. Data: 2015-04-03 16:36:48
    Od: "Big Jack" <a...@b...zz>

    W wiadomości
    rnetia.pl
    *maX* napisał(-a):

    > Zacznij od upgradu biosu w płycie głównej oraz instalacji najnowszych
    > driverów do chipsetu płyty głównej (Intel 865), ściągniętych ze
    > strony MSI lub Intela.

    BIOS od dawna aktualny. Chipset też

    > I wogóle daj screeny z biosu co tam można w nim ustawić.

    Wiem jak je zrobić w Windosie, ale jak zrobić screen biosu, tak żeby
    przeżył reset, tego to już nie wiem :/

> [...]
    > które muszą być ustawione już podczas boootu komputera, ale i
    > sieciówka i dźwiękówka do nich nie należą). Sprawdź czy pomoże

    Znalazłem chwile i przełozyłem na moment karty. Daję screeny zrobione z
    Windowsa

    te są z Pentagramem
    http://hostmat.eu/images/73597002454174254877.png
    http://hostmat.eu/images/50463894317020611947.png

    te z TP-Linkiem
    http://hostmat.eu/images/02626150011744289382.png
    http://hostmat.eu/images/81549037608613143808.png

    > Jak kupowałeś kartę to trzeba było zastrzec mozliwość wymiany na inną
    > w razie niekompatybilności.

    Fakt, mogłem, ale też nie popełniłem jakiegoś wielkiego upadku
    finansowego, nawet gdyby tego TP-Linka trzeba było posmarować smalcem i
    rzucić psom na pożarcie

    > Pewnie masz w biosie ustawioną opcję typu "LOGO show", wtedy nie
    > pokazuje podczas bootu ekranu informacyjnego biosu.

    Nie mam włączonego LOGO SHOW. Natomiast mój monitor w trakcie rozruchu
    komputera momentami przygasa (wyłączane jest podświetlenie matrycy) i
    być może dlatego nie wszytko jest widoczne

    > Od Pentagrama odinstalowałeś sterowniki zanim wsadziłeś TP-Linka?

    Tak. Ale za kótrymś razem jak żonglowałem tymi kartami zapomniałem o
    tym. TP-Link i tak nie łyknął sterowników od Pentagrama.

    --
    Big Jack
    ////// GG: 660675

  • 9. Data: 2015-04-03 17:44:47
    Od: "ggs" <ggs_@_konto.pl>

    "Big Jack" <a...@b...zz> wrote in message news:mfia3m$nsb$1@node2.news.atman.pl...
> [...]
    > dźwięki systemowe, etc, wszystko jest "wzbogacone" o trzaski, które do
    > złudzenia przypominają te ze zdartych winylowych płyt.

    Kiedys daaaawno juz temu spotkalem podobny problem.

    Dziwnie zabrzmi ale jaki masz router z ktorym łączy sie ta karta wifi ?
    Jak wylaczysz z zasilania router to nadal jest problem?

  • 10. Data: 2015-04-03 19:33:01
    Od: "Big Jack" <a...@b...zz>

    W wiadomości
    ws.atman.pl
    *ggs* napisał(-a):

    > Kiedys daaaawno juz temu spotkalem podobny problem.
    >
    > Dziwnie zabrzmi ale jaki masz router z ktorym łączy sie ta karta wifi
    > ?

    TP-Link TL-WR340G

    > Jak wylaczysz z zasilania router to nadal jest problem?

    Nie wpadłem na takie sprawdzenie. Ale... Problem wystepuje kiedy karta
    już jest zainstalowana sprzętowo, bez zainstalowanych sterowników, a
    więc komunikacji raczej bym się nie spodziewał.

    --
    Big Jack
    ////// GG: 660675