  • 51. Data: 2014-05-09 12:20:17
    Temat: Re: akumlator i niskie przebiegi
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 8 May 2014 02:46:38 -0700 (PDT), s...@g...com napisał(a):

    > Elektryk sprawdził instalacja OK.

    Najsensowaniejsza rada w tym wątku to: Zmień elektryka, ewent. sprawdź sam
    prąd pobierany na postaju.
    --
    Jacek

  • 52. Data: 2014-05-09 12:31:08
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> wrote:

    > Ale jakie napięcie? U mnie przy jałowych i włączonych światłach
    > napięcie jest niższe o jakieś 0.5V niż przy wyłączonych. To daje
    > znaczącą różnicę prądu ładowania akumulatora.

    Nie pamiętam konkretnej wartości (mogę sprawdzić), ale było takie
    samo jak przy gazowaniu. Alternator w Sienie utrzymuje to napięcie
    zaskakująco stabilnie - regulator w Hayabusie robi to dużo gorzej.

    Może rzeczywiście w innych samochodach jest inaczej...

    > Coś masz zepsute.

    No i tu właśnie nie jestem pewien, co jest... były w tym moto problemy
    z ładowaniem, ale:

    - kostki od statora do wiązki i od wiązki do regulatora wywalone,
    a przewody zalutowane

    - regulator chłodzony wiatrakiem (przegrzewanie się regulatorów to częsta
    przypadłość takich motocykli, zresztą w Hondach jest jeszcze gorzej)

    - klemy akumulatora czyste i dobrze przykręcone

    - woltomierz podłączony bezpośrednio do akumulatora

    Może po prostu tak ma być i całość ma konstrukcyjnie przewidziane,
    że nie będzie ładowała akumulatora na pełnym obciążeniu (czyli
    z wentylatorem chłodnicy). W motocyklu to jest ogromne obciążenie.

    http://motogof.tumblr.com/

  • 53. Data: 2014-05-09 12:31:17
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    > Kosztem ładowania akumulatora. Było tyle razy w tym wątku, że wstyd o
    > to pytać. Naprawdę.

    Ok, czyli są samochody, w których napięcie ładowania (a przez to prąd)
    spada po załączeniu świateł na wolnych obrotach, tak?

    W moim tak nie jest (a to stary grat) - na wolnych obrotach alternator
    ładuje takim samym napięciem niezależnie od obciążenia i obrotów,
    myślałem że w każdym samochodzie tak jest.

    http://motogof.tumblr.com/

  • 54. Data: 2014-05-09 12:45:33
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-05-09 11:23, J.F pisze:

    > A napiecie na wolnych obrotach z wlaczonymi swiatlami mierzyles ?
    > Nadal tyle samo co bez swiatel ? To wlacz jeszcze ogrzewanie szyb,
    > dmuchawe, i co tam moze byc przydatne.
    >
    > Alternator ma wydajnosc ograniczona, a na wolnych obrotach znacznie
    > mniejsza niz nominalna.
    > No i starcza, albo nie starcza - zalezy od samochodu.
    > A jak nie starcza, to w czasie stania na czerwonym zima akumulator nie
    > jest ladowany, albo jest wolniej ladowany.

    Potwierdzam.
    Sprawdzałem w wielu samochodach. Najgorzej OIDP pamiętam, było
    (oczywiście oprócz Malucha z prądnicą) w Subaru Legacy - alternator
    "startował" dopiero ok. 200 obr. powyżej jałowych. Na jałowych - bilans
    ujemny. Być może to tylko przypadek mojego egzemplarza.
    W Pajero 2 z silnikiem 4M40 nie mierzyłem prądu, jednak napięcie jest
    wystarczające. Po przełączeniu akumulatora (np. po kilkugodzinnym
    świeceniu na biwaku i używaniu radia) na wolnych obrotach ten
    rozładowany szybko się ładuje. Podobnie Disco 1 i 2.
    Hyundai H100 - jakiś stary - musi być trzymany na obrotach. Na jałowych
    - ledwo starcza na podtrzymanie stanu akumulatora. Włączenie świateł
    powoduje już mały spadek napięcia.
    Lanosy, Nubiry, Polonezy i FSO ładowały na wolnych obrotach.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 55. Data: 2014-05-09 12:57:24
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Adam,

    Friday, May 9, 2014, 12:31:17 PM, you wrote:

    > Ok, czyli są samochody, w których napięcie ładowania (a przez to prąd)
    > spada po załączeniu świateł na wolnych obrotach, tak?

    W znanych mi - w większości.

    > W moim tak nie jest (a to stary grat) - na wolnych obrotach alternator
    > ładuje takim samym napięciem niezależnie od obciążenia i obrotów,
    > myślałem że w każdym samochodzie tak jest.

    Widocznie nie miałeś nigdy ciężko wyładowanego akumulatora. Weź pod
    uwagę, że prąd ładowania zależy także od napięcia wzbudzenia. I jeśli
    cały system ,,wstaje" po ciężkim rozruchu od niskiego napięcia, to na
    wolnych obrotach jest fatalnie. Ale często wystarczy podgazować, żeby
    choć na chwilę podnieść napięcie i już się normalizuje. Wyłączenie
    świateł w takiej sytuacji zdecydowanie pomaga.

    W motocyklu są zazwyczaj magnesy stałe i regulator crow-bar - to
    całkiem inna sytuacja.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 56. Data: 2014-05-09 13:19:56
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jacek Maciejewski" napisał w
    napisał(a):
    >Najsensowaniejsza rada w tym wątku to: Zmień elektryka, ewent.
    >sprawdź sam
    >prąd pobierany na postaju.

    Zmiana elektryka niekoniecznie jest uzasadniona. Moze i dobrze
    zmierzyl.

    Tak czy inaczej - jesli auto jezdzi przynajmniej raz na tydzien i
    kilkaset km w miesiacu, to jest to wystarczajace.
    Moze i na zdrowie akumulatorowi nie wychodzi, ale nie powinien padac w
    ciagu roku.

    Wiec jesli padl, to cos tu nalezy zmienic - elektryka, styl uzywania,
    lub marke akumulatorow.

    J.

  • 57. Data: 2014-05-09 13:20:22
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 09.05.2014 12:31, Adam Wysocki pisze:

> [...]
    > ładuje takim samym napięciem niezależnie od obciążenia i obrotów,
    > myślałem że w każdym samochodzie tak jest.

    Nie miałeś malucha z prądnicą.

    MJ

  • 58. Data: 2014-05-09 13:46:38
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Adam <a...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > "startował" dopiero ok. 200 obr. powyżej jałowych. Na jałowych - bilans
    > ujemny. Być może to tylko przypadek mojego egzemplarza.

    W Hayabusie na światłach mijania przy jałowych obrotach mam ok. 13.6V.
    Przy lekkim dodaniu gazu skacze powyżej 14 - 14.2, 14.3, 14.5...

    A Sienolot (wart 1/10 tej Hayabusy) trzyma stabilnie...

    http://motogof.tumblr.com/

  • 59. Data: 2014-05-09 15:18:33
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Adam <a...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >Przy lekkim dodaniu gazu skacze powyżej 14 - 14.2, 14.3, 14.5...
    >A Sienolot (wart 1/10 tej Hayabusy) trzyma stabilnie...

    W nowszych autach bywa jakis inteligentny system zarzadzania
    elektryka.
    I cholera wie co robi ... ale moze np potrafi podbic napiecie po
    rozruchu, a po pewnym czasie obnizyc, bo po co przeladowywac
    akumulator bez potrzeby.

    J.

  • 60. Data: 2014-05-09 15:45:19
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > W nowszych autach bywa jakis inteligentny system zarzadzania
    > elektryka.

    Tu nie ma, jest zwykły crow-bar.

    http://motogof.tumblr.com/