  • Data: 2020-04-06 01:07:44
    Temat: Re: aplikacja foto dajaca nieostry drugi plan
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console> szukaj wiadomości tego autora

    "collie" 5e89d750$0$17351$6...@n...neostrada.pl

    obiektywach :)

    > Generalnie głębia ostrości zależy od ogniskowej obiektywu:

    Głębia ostrości zależy i od ogniskowej obiektywu,
    i od przesłony obiektywu; nie zależy od matrycy.

    > im dłuższa ogniskowa, tym głębia ostrości mniejsza, przy
    > pełnym otwarciu przysłony. Oczywiście zmniejszając przysłonę
    > powodujemy wydłużenie głębi ostrości i tu, i tu, ale przy
    > krótkiej ogniskowej postęp będzie zdecydowanie większy.
    > Określenie krótki/długi obiektyw ma sens tylko dla konkretnego
    > aparatu - czytaj: konkretnej wielkości przetwornika obrazu.

    Długość obiektywu (długość ogniskowej obiektywu) **nie zależy** od matrycy!!!

    Obiektyw ma swoją długość bez względu na wielkości przetwornika obrazu.
    Obiektyw buduje/rysuje RZECZYWISTY obraz bez względu na obecność (czy
    nieobecność): ekranu, prześcieradła, ;) matrycy, filmu itd...

    Głębia ostrości zależy i od ogniskowej, i od przesłony.
    - dłuższa ogniskowa --> mniejsza głębia ostrości
    - jaśniejszy obiektyw --> mniejsza głębia ostrości

    W praktyce im dłuższy obiektyw, tym ciemniejszy,
    ale mimo tego ciemnienia -- z płytszą ostrością.

    Przesłona (związana z względną jasnością obiektywu) zależy
    liniowo od długości ogniskowej obiektywu i zależy liniowo
    od średnicy obiektywu -- czymkolwiek ta średnica obiektywu
    miałaby być.

    Światło_względne obiektywu to niemianowany iloraz
    średnicy_obiektywu i ogniskowej_obiektywu.

    Przesłona to odwrotność jasności.
    Jasność/światło_względne zależy:
    - od średnicy wprost proporcjonalnie
    (większa średnica --> większe światło,
    czyli mniejsza przesłona)
    - a od długość ogniskowej obiektywu
    odwrotnie proporcjonalnie
    (dłuższa ogniskowa --> mniejsza jasność,
    czyli większa przesłona)

    -=-

    W praktyce długie obiektywy są ciemne (bo nie mogą
    mieć półmetrowej średnicy czy większej) ale mimo
    dużej przesłony mają małą głębię ostrości...

    -=-

    Przed Smieną były aparaty dające niewielkie możliwości nastawcze. ;)

    W czasach Smieny GO zależała raczej ;) tylko od przesłony,
    bo obiektyw Smieny nie był wymienny.

    W czasach Zenitha GO zależała teoretycznie także od ogniskowej,
    ale w praktyce głównie ;) od przesłony, bo przesłonę można było
    łatwo zmieniać a długie obiektywy typu ZOOM były raczej ;) drogie.

    Obecnie GO zależy głównie od długości obiektywu, bo tanie ZOOMy
    są zwykle bardzo ciemne i przy pełnym otworze dają złą jakość,
    przez co raczej ;) nie oferują zmiennej przesłony. ;)

    Bogacze [szczęściem będą potępieni! -- ale dopiero za jakiś czas]
    mają do swej dyspozycji różne obiektywy dobrej jakości: długie
    i krótkie stałki oraz długie i krótkie zmiennoogniskowe...

    -=-

    Kąt widzenia obiektywu zależy od wielkości matrycy, więc
    długość ,,standardowego'' obiektywu zależy od wielkości
    matrycy.

    Kiedyś były małoobrazkowe (dzisiejsze pełnoklatkowce -- full_wypas!)
    i średnioformatowe (Kiev czy Hasselblad) a wcześniej były jeszcze
    większe formaty...

    ,,Standardowe'' obiektywy średniego formatu były zwykle dłuższe
    niż obiektywy małego obrazka, ale GO zależała w obu wypadkach
    od ogniskowej i jasności względnej, nie zaś od wielkości matrycy.

    Bezpośrednio od wielkości matrycy zależy głównie masa ;) aparatu.
    (dzisiejsze maluteńkie camerki telefoniczne ;) mogą dać lepszą
    jakość niż dawne duże formaty czy obrazki)

    Największą rozdzielczość (chyba 108 Mpikseli) w GSM mają camerki
    montowanej seryjnie do Mi 10 itp.

    Dzisiejsze matryce są tysiące (lub miliony) razy czulsze od
    dawnych klisz fotograficznych. Nie wiem, jak z pojemnością
    (rozpiętością) tonalną czy jak to nazwać...

    --