eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyczy pieszy musi sie zatrzymac na wysepce rozdzielajacej pasy ruchu › Re: czy pieszy musi sie zatrzymac na wysepce rozdzielajacej pasy ruchu
    From: Artur Maśląg <f...@p...com>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: czy pieszy musi sie zatrzymac na wysepce rozdzielajacej pasy ruchu
    Date: Mon, 04 Jul 2011 19:40:38 +0200

    W dniu 2011-07-04 17:54, to pisze:
    > Artur Maśląg

    > Z opisu wynika, że tam "stały", a nie dopiero się zatrzymywały, więc jest
    > to oczywiste. Stanęły wcześniej, bo chciały skręcić, ale nie było można.
    > Piesi pojawili się później.

    Z opisu w żadnym miejscu nie wynika, by tak sytuacja miała wyglądać.
    Zwyczajnie założyłeś sobie prostszy przypadek, by łatwiej udowadniać
    mniejsza winę kierowcy, a większą pieszych. To spory błąd i jak wiemy
    właśnie do wypadku doprowadził.

    > Ten przepis mówi wyraźnie o zatrzymaniu się w celu ustąpienia
    > pierwszeństwu pieszemu. Czyli widzisz pieszego wchodzącego na pasy i się
    > zatrzymujesz.

    A co mnie ten przepis obchodzi, skoro Ty zakładasz, że tak sytuacja nie
    miała miejsca? Zresztą ten przepis również będzie miał miejsce, jeżeli
    wciąż puszczam pieszych, ponieważ nie mam miejsca do zatrzymania się
    za pasami. Tylko mi tutaj nie wyskakuj z tekstem o utrudnianiu ruchu,
    zamiast ustępowania pierwszeństwa.

    > To opisuje ten przepis. Inne sytuacje opisują inne przepisy.

    No pewnie - tak rozmyć temat, by umniejszyć winę kierowcy.

    > Ale z tym się zgadzamy, ja twierdze wyłącznie, że ten, konkretny przepis,
    > nie został najprawdopodobniej złamany, bo mówi o czym innym.

    Póki co, to nie udało Ci się podważyć naruszenie tego przepisu również.

    > Czy tak trudno oddzielić jedno od drugiego?

    Próba rozdzielania prowadzi do wyciągania fałszywych wniosków, co
    zresztą bywa wykorzystywane przez faktycznych sprawców. Tak naprawdę
    nieistotne są szczegóły, a złamanie bardziej ogólnych zasad poruszania
    się po drogach. W Polsce wciąż pokutuje taka interpretacja prawa, że
    niby przepis szczegółowy przesłania przepis ogólny, czy też fakt
    łamania przepisów ogólnych oraz szczegółowych daje prawo korzystania
    z dobrodziejstw/pierwszeństwa innego przepisu szczegółowego, co
    prowadzi do patologii w zakresie orzecznictwa oraz wielu debilnych
    zachowań drogach. Na szczeście to się powoli zmienia - tak w zakresie
    orzecznictwa jak i zachowań na drogach. Mam nadzieję, że kiedyś to
    zrozumie wiele osób - w tym i Ty.