    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Date: Fri, 20 Sep 2019 20:36:59 -0700 (PDT)
    Subject: Re: dylematy hydrauliczny - obieg zamknięty a korozja
    From: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 12 września 2019 22:34:17 UTC+9 użytkownik Tomasz Piasecki napisał:
    > Witajcie!
    > Mam eksponat ukazujący gawiedzi działanie zwężki Venturiego. Pod blatem zbiornik,
    pompa i nieco rur z nierdzewki. Niestety, złącza, które ktoś oryginalnie wstawił były
    słabo ocynkowane i korozja je zżarła. To by jeszcze nie było złe, gdyby nie kolor
    jaki woda przybrała niosąc ze sobą drobinki i brudząc szklane rury.

    > Dylematy są dwa:
    > 1) złącza robić mosiężne czy PA?
    > 2) czego nalać do środka? Wiadomo, że nie demineralizowanej. Wiadomo, że nie chcemy
    glonów. Glikol? Kropelka domestosa?

    Z tą wodą demi to nie jest takie proste. Powierzchnia nierdzewki robi się ruda, po
    angielsku to się nazywa rouging, może mieć wiele przyczyn. Łatwe do wyeliminowania,
    jak wiesz która (często więcej niż jedna) przyczyna występuje akurat w Twoim
    przypadku. Często rozwiązanie jest trywialne, na przykład dosypanie do wody kwasu
    cytrynowego, albo czegoś innego co ułatwia odbudowanie warstwy pasywacyjnej w miejscu
    gdzie jony żelaza ją spenetrowały.