    From: "HF5BS" <h...@...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: esp8266 profesjonalnie?
    Date: Fri, 24 Feb 2017 01:10:12 +0100

    Użytkownik "jacek pozniak" <j...@f...pl> napisał w
    wiadomości news:58af38c5$0$5151$65785112@news.neostrada.pl...
    > Coś mi po głowie chodzi, że chyba w Commodore64 można było podmienić
    > wektor
    > resetu tak, że klawisz "reset" nie pomagał, trza było zdjąć prąd; prawda
    > li
    > to? Chyba RAM się bankowało, co pod ROMem leżał.

    Tak, to prawda. Po nciśnięciu reset, powodowany był skok procesora pod
    określony wektorem adres, można było teoretycznie zatem w ogóle kompa
    resetem powiesić. Pod adresem #32768 umieszczało się 5-znakowa sekwencję
    znaków ASCII "CBM80" (duźymi literami OIDP), dodatkowo oczywiście właściwy
    program maszynowy i np. naciskam reset, a komp mi nagle zaczyna animować
    obrazek i grać muzyczkę. W każdym kompie (przynajmniej 8-bitowym) reset
    powoduje wyskok pod określony adres i wykonanie umieszczonego tam programu.
    NB reset ZX Spectrum, gdyby nie umieszczono go w ROM, podobno niszczyłby sam
    siebie, 5 pierwszych komórek.
    Co do C64, jest jeszcze jedno, co można ciekawie oprogramować - przerwanie
    NMI, nie da się go wyłączyć, można jedynie przestawić wektor obsługi, aby
    przerwanie było ignorowane, zwykła instrukcja NOP i powrót z podprogramu.
    Przerwanie to jest wyprowadzone oficjalnie na zewnątrz - wywoływane jest po
    naciśnięciu klawisza RESTORE, klawisz ten bezpośrednio uglebia odpowiedni
    pin w procku. Teoretycznie można by oprogramować reset i NMI tak, żeby
    nawzajem przełączać się miedzy dwoma programami.
    Co do bankowania - tak, C64 miał pełne 64 kB RAM, oraz hmm... ok 20 kB ROM.
    Można było całe 64 wykorzystać. Więc C64 na pewno bankował pamięć. Dzięki
    tej sztuczce, procek 6502/6510, teoretycznie może fizycznie zaadresować do
    512 kB RAM, oczywiście, naraz mając tylko 64 kB, bo adresacja jest tylko
    16-bitowa, oraz mamy 3-bitową linię do przełączania banków - 3 bity, 8 razy
    64kB = 512 kB teoretycznie.

    (C) Kabaret Neo-Nówka.