  • 1. Data: 2017-02-22 19:00:42
    Temat: esp8266 profesjonalnie?
    Od: "Ghost" <n...@d...pl>

    Czy SDK i sam układ są na tyle stabilne, że mają udokumentowane zastosowania
    poza hobbystyczne? Czy należy produkt nadal traktować, jako superancką
    zabawkę?

  • 2. Data: 2017-02-22 21:30:32
    Temat: Re: esp8266 profesjonalnie?
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    Ghost wrote:

    > Czy SDK i sam układ są na tyle stabilne, że mają udokumentowane
    > zastosowania poza hobbystyczne? Czy należy produkt nadal traktować, jako
    > superancką zabawkę?
    Jeśli dodasz jakis przekaźnik coby odcinać zasilanie w razie zwiechy plus
    soft, który przewiduje wszystkie anomalne zachowania to pewnie w
    zastosowaniach profesjonalnych się nada.

    Nie dotyczy oczywiście to tylko ESP8266 ale większosci "nowoczesnych"
    rozwiązań będących przedmiotem intensywnych prac różnych "startupów".

    jp

  • 3. Data: 2017-02-23 11:20:59
    Od: Cezar <c...@B...pl.invalid>

    On 22/02/2017 20:30, jacek pozniak wrote:

    > Jeśli dodasz jakis przekaźnik coby odcinać zasilanie w razie zwiechy plus
    > soft, który przewiduje wszystkie anomalne zachowania to pewnie w
    > zastosowaniach profesjonalnych się nada.

    Zrobienie watchdoga to mus w każdym *krytycznym* urządzeniu.
    Nie widze nic przeciwko uzywaniu ESP w jakimkolwiek urządzeniu.

    c.

  • 4. Data: 2017-02-23 16:36:33
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 23 Feb 2017 10:20:59 +0000, Cezar
    <c...@B...pl.invalid> wrote:
    > Zrobienie watchdoga to mus w każdym *krytycznym* urządzeniu.
    > Nie widze nic przeciwko uzywaniu ESP w jakimkolwiek urządzeniu.

    Pod warunkiem, że reset jest wystarczający do "wstania" urządzenia ze
    startapów, co jak się często okazuje wcale nie jest oczywiste.

    --
    Marek

  • 5. Data: 2017-02-23 19:38:27
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2017-02-22 o 19:00, Ghost pisze:

    > Czy SDK i sam układ są na tyle stabilne, że mają udokumentowane
    > zastosowania poza hobbystyczne? Czy należy produkt nadal traktować, jako
    > superancką zabawkę?

    Nie używałem nigdy ESP8266 w żadnych "profesjonalnych" projektach, ale
    sam hardware wydaje się być stabilny. Jakiś czas temu robiłem na tym
    projekty, które miały uptime liczony w miesiącach, a reset następował z
    powodu braku prądu, konieczności wprowadzenia jakichś zmian itp.
    To było już jakiś czas temu. Ostatnio z powodu ograniczonej ilości czasu
    nie pisałem niczego pod ESP, więc pewnie w międzyczasie zdążyło wyjść
    kilka nowych wersji SDK.

    Moim zdaniem większość historii mówiących w o niestabilności ESP8266
    bierze się albo ze źle filtrowanego zasilania (układ faktycznie mocno
    wybredny pod tym względem) albo z powodu korzystania z firmware'u do
    komend AT. Nie wiem jak teraz, ale gdy ja z nim eksperymentowałem był
    dość mocno niedopracowany.

  • 6. Data: 2017-02-23 20:32:21
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    Marek wrote:

    > Pod warunkiem, że reset jest wystarczający do "wstania" urządzenia ze
    > startapów, co jak się często okazuje wcale nie jest oczywiste.

    Coś mi po głowie chodzi, że chyba w Commodore64 można było podmienić wektor
    resetu tak, że klawisz "reset" nie pomagał, trza było zdjąć prąd; prawda li
    to? Chyba RAM się bankowało, co pod ROMem leżał.

    jp

  • 7. Data: 2017-02-23 21:22:57
    Od: "Ghost" <n...@d...pl>

    Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup

> [...]
    >To było już jakiś czas temu. Ostatnio z powodu ograniczonej ilości czasu
    >nie pisałem niczego pod ESP, więc pewnie w międzyczasie zdążyło wyjść

    W nonOS czy RTOS to robiles? I druga rzecz na ile "intensywnie" projekt
    dzialal, tzn. ile polaczen/komunikatow przez wifi na godzine/minute miales?

> [...]
    >wybredny pod tym względem) albo z powodu korzystania z firmware'u do
    >komend AT. Nie wiem jak teraz, ale gdy ja z nim eksperymentowałem był

    Znaczy mowisz o sytuacji gdy program lecial na innym procesorze a ESP robi
    tylko wifi?

  • 8. Data: 2017-02-23 22:22:14
    Od: JaNus <bez@adresu>

    W dniu 2017-02-23 o 20:32, jacek pozniak pisze:
    > Coś mi po głowie chodzi, że chyba w Commodore64 można było podmienić
    > wektor resetu tak, że klawisz "reset" nie pomagał, trza było zdjąć
    > prąd; prawda li to?

    Nie wiem, czy prawda, lecz to mi przypomniało moją ocenę co do przyczyn
    fiaska z modelem C-16 (i zbliżonych, które razem z nim wyszły). Otóż
    model ten miał wbudowany program "monitor" pozwalający zrobić to-i-owo z
    softem: wgrywało się jakiś program chroniony zabezpieczeniami, które nie
    pozwalały na kopiowanie, ale po wciśnięciu [reset] uruchamiał się
    {monitor} i można było bez problemu zapisać chroniony program. Albo
    wyedytować jakieś linie kodu. Dla użytkownika wielce to było użyteczne,
    ale wg oceny autorów softu - wq***wiające. Więc po prostu na tą maszynę
    nie chcieli pisać. A każdy chyba wie, co jest wart komputer bez
    oprogramowania: tyle co złom! I tak model przyczynił się do wielkich
    problemów firmy Commodore.

  • 9. Data: 2017-02-24 01:10:12
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "jacek pozniak" <j...@f...pl> napisał w
    wiadomości news:58af38c5$0$5151$65785112@news.neostrada.pl...
> [...]
    > li
    > to? Chyba RAM się bankowało, co pod ROMem leżał.

    Tak, to prawda. Po nciśnięciu reset, powodowany był skok procesora pod
    określony wektorem adres, można było teoretycznie zatem w ogóle kompa
    resetem powiesić. Pod adresem #32768 umieszczało się 5-znakowa sekwencję
    znaków ASCII "CBM80" (duźymi literami OIDP), dodatkowo oczywiście właściwy
    program maszynowy i np. naciskam reset, a komp mi nagle zaczyna animować
    obrazek i grać muzyczkę. W każdym kompie (przynajmniej 8-bitowym) reset
    powoduje wyskok pod określony adres i wykonanie umieszczonego tam programu.
    NB reset ZX Spectrum, gdyby nie umieszczono go w ROM, podobno niszczyłby sam
    siebie, 5 pierwszych komórek.
    Co do C64, jest jeszcze jedno, co można ciekawie oprogramować - przerwanie
    NMI, nie da się go wyłączyć, można jedynie przestawić wektor obsługi, aby
    przerwanie było ignorowane, zwykła instrukcja NOP i powrót z podprogramu.
    Przerwanie to jest wyprowadzone oficjalnie na zewnątrz - wywoływane jest po
    naciśnięciu klawisza RESTORE, klawisz ten bezpośrednio uglebia odpowiedni
    pin w procku. Teoretycznie można by oprogramować reset i NMI tak, żeby
    nawzajem przełączać się miedzy dwoma programami.
    Co do bankowania - tak, C64 miał pełne 64 kB RAM, oraz hmm... ok 20 kB ROM.
    Można było całe 64 wykorzystać. Więc C64 na pewno bankował pamięć. Dzięki
    tej sztuczce, procek 6502/6510, teoretycznie może fizycznie zaadresować do
    512 kB RAM, oczywiście, naraz mając tylko 64 kB, bo adresacja jest tylko
    16-bitowa, oraz mamy 3-bitową linię do przełączania banków - 3 bity, 8 razy
    64kB = 512 kB teoretycznie.

    (C) Kabaret Neo-Nówka.

  • 10. Data: 2017-02-24 07:53:36
    Od: "Ghost" <n...@d...pl>

    Użytkownik "HF5BS" napisał w wiadomości grup

    >W każdym kompie (przynajmniej 8-bitowym) reset powoduje wyskok pod
    >określony adres i wykonanie umieszczonego tam programu.

    Niemożliwe!!!

    >NB reset ZX Spectrum, gdyby nie umieszczono go w ROM, podobno niszczyłby
    >sam siebie, 5 pierwszych komórek.

    Ojej

    >przerwanie NMI, nie da się go wyłączyć, można jedynie przestawić wektor
    >obsługi

    Niemożliwe!!!

    >Więc C64 na pewno bankował pamięć. Dzięki tej sztuczce, procek 6502/6510,
    >teoretycznie może fizycznie zaadresować do 512 kB RAM

    Teoretycznie to prawie dowolna wielkosc