    From: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>
    Subject: Re: ip4 v ip6
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Date: 12 May 2019 15:13:14 GMT

    On Sun, 12 May 2019 15:42:58 +0200, heby wrote:

    > Każde "aktywne" z głupimi regułami firewalla, szczególnie WAN INPUT =>
    > DROP.

    Ale ja się pytam które. Tak konkretnie. Bo póki co podałeś tylko FTP, a
    to mocno chybiony przykład - by nie powiedzieć mętna dezinformacja.

    > Działa w NAT w obu przypadkach gdzieś od końca lat 90 jak miałem okazję
    > to pierwszy raz uzyć w Linuxie. NAT miał i ma wsparcie dla protokołu ftp
    > od czasów wcześniejszych niż pamiętam.

    Brzydkie hacki które masz na myśli istnieją zarówno we wszelkich
    implementacjach NAT, jak i w implementacjach firewalli. Co więcej,
    wsparcie dla przykładowego polecenia PORT w firewallu jest trywialnie
    proste. Wsparcie tego samego w NAT natomiast wymaga nie lada magii:
    przepisanie części streamu TCP aby podmienić adres i port przedstawiany
    przez klienta, przeliczenie na nowo checksumów TCP, przesunięcie numerów
    sekwencyjnych, wykonanie tymczasowego przekierowania danego portu po
    stronie WAN, no i śledzenie tego całego bałaganu aż do końca połączenia
    kontrolnego.

    W przypadku firewalla sprawa ogranicza się do otwarcia jednej klapki na
    kilka sekund, bez jakiejkolwiek ingerencji w zawartość streamu TCP.

    Przy czym cały czas mówimy o czymś, co powstało 40 lat temu i w praktyce
    dziś już nie występuje - wszelkie sensowne implementacje FTP od bardzo
    dawna wspierają (i preferują) PASV.

    > Spróbuj wyładować moduły jądra w routerze
    > odpowiedzialne za to wsparcie, spora część usług w necie umrze.

    Ponawiam pytanie - czym jest ta "spora część usług"? Wcześniej pisałeś,
    że połowa. Które to protokoły? A w szczególności - na co Marcin, jako
    użytkownik końcowy, powinien zwrócić uwagę zastępując u siebie NAT
    firewallem?

    No i do tej pory nie rozumiem, za czym postulujesz. Czy za tym, aby
    zlikwidować wszystkie firewalle świata, bo NAT jest fajny i bezpieczny?

    > Zakładanie że świat nagle zacznie działać na ipv6 jest troche mało
    > sensowne.

    Trend w kierunku IPv6 utrzymuje się od kilku dobrych lat. Nic nie
    wskazuje na to, by zainteresowanie tym tematem malało - wręcz przeciwnie.

    Ciekawostka: Pokrycie IPv6 w Indiach przez dwa ostatnie lata skoczyło z
    1% do 65%. Źródło: statystyki Akamai, https://bit.ly/2VimooM

    > Cały internet działa po 4 i raczej nie zmieni się to w
    > najbliższym czasie

    Legacy IPv4 zostanie z pewnością na długo. Nie zmienia to faktu, że
    internet IPv6 cały czas rośnie, a pojawienie się powszechnych usług IPv6-
    only jest tylko kwestią czasu.

    > a te śladowe ilosci ipv6 na które stać tylko duże firmy nic nie dały -
    > dalej cały ruch odbywa się po ipv4 ze śladową ilością ipv6 i oni mają
    > to bardziej dla picu nic z sensownych powodów.

    To ciekawa teoria, jakoby duże, poważne firmy inwestowały od lat w coś
    tylko dla jaj. A twierdzenie, że na IPv6 stać tylko duże firmy to kolejna
    rażąca próba dezinformacji. Nie umiem odgadnąć co tobą kieruje - masz
    jakieś stare pule IPv4 do sprzedania?

    > Aby "przechodzenie" na ipv6 miało sens od strony suwerena najpierw nie
    > tylko wielcy ale i malutcy muszą uruchomić swoje usługi. Nikt tego nie
    > zrobi dzisiaj bo nie ma zysku ani zalet, szczególnie dla piedołowatch
    > firm hostujących strony lokalnej kwiaciarni. CO z tego że facebook
    > działa jak kwiatków nie kupisz?

    Tacy "malutcy" samowolnie tego nie zrobią, bo im się faktycznie nie chce
    i/lub nie mają czasu i/lub wydaje im się, że są mądrzejsi od reszty. Na
    szczęście to nie oni wyznaczają kierunek rozwoju i w pewnym momencie będą
    zmuszeni przejść na IPv6 aby przeżyć. Może nie dziś, i pewnie jeszcze nie
    jutro - ale prędzej czy później to nastąpi.

    Mateusz