  • 1. Data: 2015-09-14 10:10:00
    Temat: jak byście rozgałęzili czytnik RFID aby wykrywać nim od 4 do 30 szt tagów?
    Od: "adamschodowy" <a...@g...pl>

    Jest sobie pewna zagadka logiczna - polega na poukładaniu na półeczkach kostek z
    literkami w odpowiednie wyrazy, na każdej półeczce mieści się jeden wyraz tzn od 4 do
    9 liter.
    Regalik na to ma 4 półlki, jedna ok 10cm nad drugą, kostki mają po ok 7cm wysokości.
    Marzy mi się aby wykrywac poprawnośc ułożenia wszystkich wyrazów z zastosowaniem
    tagów RFID 125kHz (do takich znalazłem najłatwiej dostępne tagi małych gabarytów) -
    wklejam taką kapsułkę lub krążek w tył kostki a zaraz za półcentymetrową tylną
    ścianką wklejam antenkę w postaci cewki fi30 lub fi50. No ale daje to w sumie ok 20
    par transponder-antena, czyli tzrzeba gdzieś to porozgałęziać, pomultipleksować.
    Gdyby to były jakies inne sygnały tobym się nie obawiał ale tu trza przełączać sygnał
    antebowy 125kHz, z odczytanime całej maciorki pośpiechu nie ma, powiedzmy że tych 25
    liter po poprawnym ułożeniu powinno być wykryte już po 3-5 sekundach, imo jest to
    realne, ale relizacja jak? 4066 np?

  • 2. Data: 2015-09-14 11:19:55
    Temat: Re: jak by?cie rozga??zili czytnik RFID aby wykrywaae nim od 4 do 30 szt tagów?
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 14.09.2015 um 10:10 schrieb adamschodowy:
> [...]
    tych 25 liter po poprawnym ułożeniu powinno być wykryte już po 3-5 sekundach, imo
    jest to realne, ale relizacja jak? 4066 np?

    Akurat mam na stole urządzenie do monitorowania zachowania socjalnego
    myszy i szczurów. Składa się toto z klatki (dużej, ma mniej więcej
    1000x1000). W podłodze klatki są zamontowane 32 czujniki RFID. Dla
    uproszczenia urządzenia, są one podłączone przez RS232 każdy do
    Raspberry PI, które to melduje położenie każdego zwierzaka do hosta.
    Aha, Raspi jest wyposażony w 32 porty RS232. Płytka z portami własnej
    konstrukcji. Dla zmniejszenia błędów, można sterować antenami czujników
    (on/off).

    Waldek

  • 3. Data: 2015-09-14 12:04:41
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Waldemar" <w...@z...fu-berlin.de> napisał w wiadomości

> [...]
    > wyposażony w 32 porty RS232. Płytka z portami własnej konstrukcji. Dla
    > zmniejszenia błędów, można sterować antenami czujników (on/off).

    Też wydaje mi się, że łatwiej multipleksować na połączeniu procek - driwer
    RFID niż same anteny.
    125kHz to nie jest duża częstotliwość, ale wysterowanie anteny przez 4066
    kiepsko widzę.
    Najprościej byłoby z przekaźnikami - tylko czy ich warczenie jest do
    zaakceptowania.
    P.G.

  • 4. Data: 2015-09-14 12:56:42
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 2015-09-14 o 10:10, adamschodowy pisze:

> [...]
    tych 25 liter po poprawnym ułożeniu powinno być wykryte już po 3-5 sekundach, imo
    jest to realne, ale relizacja jak? 4066 np?

    Jak sobie spojrzysz np. na te schematy:
    http://electricpcb.blogspot.com/
    To można by się pokusić o takie rozwiązania: (będę się odnosił z
    oznaczeniami do pierwszego schematu).

    1. Każda obwód LC ma własne sterowanie (Q1, Q3) i jest podłączony przez
    diodę (D3) do wspólnego wejścia wzmacniacza.
    2. Kombinujemy tak z układem sterującym, że Q3 jest wspólny dla
    wszystkich cewek a tylko Q1 jest powielony i dalej jak w p. 1.
    3. Sterujemy wszystkie cewki cały czas. Natomiast selekcji odbiornika
    dokonujemy jakimś kluczem w okolicach TP1.

    Zwiększył bym tez rezystory emiterowe R19, 18 co powinno ograniczyć
    zasięg. W podobnym układzie bez jakiegokolwiek wysiłku da się osiągnąć z
    10 cm przy antenie na PCB o średnicy ok. 75 mm i 20 zw.

    --
    AWa.

  • 5. Data: 2015-09-14 13:36:56
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 14.09.2015 um 12:04 schrieb Piotr Gałka:

> [...]
    > 4066 kiepsko widzę.
    > Najprościej byłoby z przekaźnikami - tylko czy ich warczenie jest do

    Osobiście urządzeń RFID nie robiłem, ale kolega z sąsiedniego biurka
    tak. Dopasowanie anten to bardzo upierdliwa sprawa. Multipleksowanie
    anten to też multipleksowanie problemów. Musisz każdą antenę dopasować,
    inaczej sprawność idzie się kochać i nie dostaniesz danych z tagów, bo
    będą miały za mało energii. Wiem, że pooprzednia wersja naszego
    urządzenia miała RFID z dwoma antenami, ale działało toto od święta.
    Obecne klocki działają bezproblemowo. No prawie, akurat mam płytkę, na
    której jeden 4x RS232 dał pupy. W tej chwili działa mi 28 czujników.
    Jako, że nie mam chwilowo scalaków do wymiany, a szcyury już przebierają
    nóżkami, by się móc pobawić, robię prowizorkę z 28 sensorami, muszę
    tylko jakoś je tak poumieszczać, by mieć jak najwięcej informacji.

    Waldek

  • 6. Data: 2015-09-14 15:25:29
    Temat: Re: jak by?cie rozga??zili czytnik RFID aby wykrywa? nim od 4 do 30 szt tag?w?
    Od: pawel2420 <z...@n...pl>

> [...]
    9 liter.
    > Regalik na to ma 4 półlki, jedna ok 10cm nad drugą, kostki mają po ok 7cm

    Czy te kostki są układane zawsze w tych samych (określonych) miejscach ?

    Paweł

  • 7. Data: 2015-09-14 16:26:52
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Osobiście urządzeń RFID nie robiłem, ale kolega z sąsiedniego biurka tak.
    > Dopasowanie anten to bardzo upierdliwa sprawa.

    Przy 13,56MHz zgoda. Przy 125kHz jest dużo łatwiej.
    Ale dopasowuje się raz na etapie prototypu, potem w produkcji już nic nie
    trzeba robić.

    > Multipleksowanie anten to też multipleksowanie problemów. Musisz każdą
    > antenę dopasować,

    Przy 125kHz antena to kilkadziesiąt zwojów drutu w emalii. Przy tych samych
    wymiarach i liczbie zwoi L wystarczająco powtarzalne.

    > inaczej sprawność idzie się kochać i nie dostaniesz danych z tagów, bo
    > będą miały za mało energii.

    Szczury mogą nie chcieć ustawiać antenek w tagach jak trzeba w osi anten
    czytających.
    Klocki jak rozumiem mają tylną ściankę zawsze pionowo i tylna ściana (za
    klockami) jest też pionowa. Z odpowiednim sprzężeniem obwodów nie powinno
    być problemów.

    > Wiem, że pooprzednia wersja naszego urządzenia miała RFID z dwoma
    > antenami, ale działało toto od święta.

    Aby wyciągać z tego jakieś wnioski trzeba by więcej wiedzieć o konstrukcji i
    źródłach problemów.
    P.G.

  • 8. Data: 2015-09-14 19:19:48
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > (...)
    > ale relizacja jak? 4066 np?

    Ile to ma kosztować? Może znajdziemy tańszą metodę?

    ToMasz

  • 9. Data: 2015-09-14 19:23:24
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 14.09.2015 o 15:25, pawel2420 pisze:

    > Czy te kostki są układane zawsze w tych samych (określonych) miejscach ?
    ...bo jakby były wkładane w otworki (0.1mm) to każdy klocek mógłby mieć
    mikro magnesik a w półce byłyby kontraktony w tych a nie innych miejscach.
    ToMasz

    PS albo w półce mogą być otwory, które trzeba zasłonić kostką. ścianką
    która ma określony kolor. a w desce czujnik kolorów. głupio brzmi
    czujnik, ale rozpoznawacz barwy brzmi jeszcze gorzej.

    ToMasz

  • 10. Data: 2015-09-14 20:14:50
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > Jest sobie pewna zagadka logiczna

    RFID kaprysne jest, moze odczytac sasiednia kostke, najprostrze tagi nie
    maja mechanizmu antykolizyjnego, wiec moga sie zaklucac. Upierdliwie,
    drogo i niepewnie.
    Ja bym dal czytnik barkodow z tylu i czytal cale wiersze. Kazda literka
    to 2 cyfrowy kod z gwiazdka na koncu i juz. Gotowe elementy do kupienia
    "w kazdym wazywniaku";-), technologia znana i wyprobowana.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa