    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Date: Mon, 1 Sep 2014 10:29:28 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: jak oni robią takie filmiki?

    On Sun, 31 Aug 2014, PiteR wrote:

    > Facet niby idzie ulicą, rozgląda się i filmuje. Obraz wygląda jakby
    > płynał. Zadnych wstrząsów od kroków,
    [1]
    > nerwowych obrotów.

    Stabilizacja.
    Możliwa (i wskazana) zarówno w kamerze/aparacie/obiektywie, jak
    i "elektronicznie" na już nagranym filmie[2].

    [1]
    zastrzeżenie - wstrząs od kroku tak się usunie, ale "falowania"
    nie. Falowanie, wynikłe z opuszczania ciała przy stawianiu nogi,
    MOŻNA zmniejszyć, ale tu potrzebny jest albo sprzęt z "dużą"
    stabilizacją (całej kamery), albo... wyćwiczenie jak chodzić.
    Pytać chodziarzy sportowych ;)
    Ewentualnie "stabilizacja 3d", z oczekiwaniem "efektów" które
    normalnie są jak w [2] przy marginesach, a przy "3d" (przeliczaniu
    widoku z innego kąta) mogą występić wszędzie, gdzie przecinają
    się ruchy dwu obiektow.
    [2]
    stabilizacja nagranego filmu ma tę wadę, że nagrane jest już
    rozmycie spowodowane wstrząsami. Jeśli z jakiegoś powodu
    (mało światła, zamiar "rozmycia ruchu") czas ekspozycji
    jest długi, to niestety będzie widać chwilowe rozmycia
    obrazu. Na to może pomóc WYŁĄCZNIE stabilizacja "nieelektroniczna".
    DODATKOWO na "wstrząśniętych" klatkach, po ich "dociągnięciu"
    do średniej chwilowej pozycji, będzie brakowało marginesów,
    więc albo trzeba obcinać, albo "coś zrobić z marginesami":
    metod jest kilka, ale każda wprowadza jakieś efekty
    specjalne ;) (nie dziwota, skoro obcięty obraz jest
    "domalowywany").

    Jak masz filmik "ze wstrząsami", na którym jednak klatki
    są ostre, to skonwertuj do AVI, weź VirtualDub, wtyczkę
    DeShaker i spróbuj. Polecam.

    Jeszcze istnieją wtyczki do AviSynth (DePan na przykład),
    ale to tylko o ile hasło "skrypt" nie powoduje u Ciebie
    stężenia mięśni, nudności, drgawek ani innych objawów uczulenia ;)
    (pod Windows ten AviSynt, jak najbardziej, ale
    skryptowy właśnie, do podglądu i zapisu przetworzonego
    filmu potrzebny jest osobny program, pełniący rolę
    monitora i konwertera, przy czym jak dla mnie
    doskonale spełnia tę rolę VirtualDub :D)
    Akurat DeShaker jest IMVHO lepszy od DePan, więc tu sensu
    walki z AviSynth nie widzę.

    Z niedarmowych AFAIK istnieje tylko jeden program (a raczej paczka
    programów o nieco różnych cechach, można kupić "komplet") dostępny
    w rozsądnej cenie:
    http://goodervideo.com/products/SH.html
    inne komercyjne które widziałem mają kilka zer w cenie za dużo ;)
    (bo oczywiście taki Adobe After Effect potrzebne "wtyczki" ma).

    VirtualDub z DeShakerem na youtube, czyjś filmik:
    - "oryginał":
    https://www.youtube.com/watch?v=-pYC14RVwk8
    - faza analizy klatek:
    https://www.youtube.com/watch?v=-pYC14RVwk8&feature=
    player_detailpage#t=50
    - wystabilizowany obraz z widocznymi "ramkami":
    https://www.youtube.com/watch?v=-pYC14RVwk8&feature=
    player_detailpage#t=98
    - wystabilizowany obraz z narzędziami "domalowywania" brakujących
    części klatki:
    https://www.youtube.com/watch?v=-pYC14RVwk8&feature=
    player_detailpage#t=146
    ...i przykładowy "równoległy obraz":
    https://www.youtube.com/watch?v=jFy56GzuEXI&feature=
    player_detailpage#t=149
    ...tudzież lista:
    https://www.youtube.com/results?search_query=deshake

    :)

    A jak chcesz pytać o "duży" stabilizator, to tu:
    https://www.youtube.com/watch?v=s37NM9a4eiQ
    ...albo tu:
    http://www.steadicam.com/
    (jest filmik na stronie głównej)