  • Data: 2013-01-02 01:02:31
    Temat: Re: jaki obiektyw do zdjec z daleka?
    Od: trolling tone <a...@a...org> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2013-01-02 00:35, Marek pisze:

    > Nie kwestionuję lecz pytam się jak :-)
    >
    > Skala to: jeśli obraz przed obiektywem ma 1cm a na matrycy powstaje
    > obraz 0.5cm, to skala jest 1:2.
    >
    > Z tego wywnioskowałem, że jeżeli mamy 2 obiektywy o takiej samej
    > ogniskowej lecz jeden o skali 1:2, to obiekt na matrycy zajmie połowę
    > pikseli (np. na wysokość) niż w przypadku obiektywu o tej samej
    > ogniskowej lecz o skali 1:1.

    Nie ma czegoś takiego jak "obiektyw o skali x". Każdym obiektywem
    zrobisz zdjęcia o różnej skali odwzorowania, w zależności od odległości
    obiektu. Generalnie skala odwzorowania to stosunek odległości obrazu do
    odległości przedmiotu. W tym konkretnym przypadku mamy odległość obiektu
    500m, odległość obrazu 0.3m (właściwie nieco więcej, ale wyciąg
    obiektywu przy dużych odległościach można pominąć, więc przyjmujemy
    ogniskową, jak na nieskończoność). Skala odwzorowania wynosi zatem
    0,0006. Człowiek o wzroście 180 cm będzie miał na matrycy 1.08mm.
    Na milimetrze matrycy tamtego soniacza mieści się liniowo ok. 250
    pikseli. Pomnożone przez 1.08 daje ok. 270.