    From: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: jakie narzędzia?
    Date: Sat, 8 Dec 2018 17:51:56 -0500

    On 12/8/18 3:41 PM, Tornad wrote:
> [...]
    [...]
> [...]
    warszawskiej fabryce. Było tam zwyczajem, iż każdy narzędzia miał swoje. Nie
    obrabiarki - rzecz jasna. Kiedy majster rozmawiał z kandydatami do pracy, kazał na
    rozmowę zabierać narzędzia. Oglądał i już sporo o kandydacie wiedział.

    > Takie zwyczaje panuja do dnia dzisiejszego. Tyle, ze nie u nas. Przebywajac
    > czasowo w USA, szybko musialem się do tego przyzwyczaić. Karpenter (stolarz

    W Stanach takie są zwyczaje. Fachowcy przychodząc pracować do kogoś
    przynoszą swoje narzędzia. I praktykowane jest podpisywanie, żeby było
    wiadomo go kogo należą. Czasami jak ludzie się chwalą na YT zakupami na
    aukcjach, to widać że prawie każde narzędzie jest podpisane nazwiskiem
    właściciela, albo przynajmniej inicjałami.

    I to jest coś, czego do końca nie rozumiem. Jeśli ktoś ma swoje ulubione
    narzędzia, z którymi nie chce się rozstawać, to niech je sobie nosi. Ale
    pracując dla kogoś oczekiwał bym że pracodawca dostarczy wszystkie
    środki do wykonania zadania. Te narzędzia które przyniosę musiałem kupić
    za własne pieniądze, i to mnie obciążają koszty zużycia. Pracodawca
    płaci za moją wiedzę i wykonaną pracę, ale klient nie zapłaci mi, tylko
    jemu. Wymagając od pracownika dostarczenia narzędzi, pracodawca
    przerzuca na niego część kosztów prowadzenia biznesu.

    Co innego jak się pracuje na własny rachunek. Wtedy to ja jestem swoim
    pracodawcą, a od klientów zlecających wykonanie usługi trudno oczekiwać
    że dostarczą odpowiednich narzędzi (np. siekiery).

    Jacek.