    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: kasowanie RTG
    Date: Fri, 23 Aug 2019 13:17:32 +0200

    Pan J.F. napisał:

    > I skasowal sie ?
    > Dentystyczny rentgen, czy jakis wiekszy ?

    Skasował. W akcji brał udział łańcuszek ludzi dobrej woli, nawet
    nie wiem jaki aparat był na jego końcu.

    > dentystyczny radar chyba tez mocniejszy ...

    Na temat dentystycznych radarów nic mi nie wiadomo, a co do rentgenów,
    to nie widzę powodów, żeby był.

    Jako małemu dziecku robiono mi zdjęcie klatki piersiowej, po albo
    w trakcie zapalenia płuc. Stałem pod ścianą w sporym pomieszczeniu,
    a po drugiej jego stronie zamocowana była nieosłonięta niczym lampa
    rentgenowaska. Taka jak na rysunkach w encyklopedii, wielka szklana
    bania ze ściętym blokiem wolframowym w środku. Zostawiono mnie tam
    samego, potem pani krzyknęła z dala żebym nie oddychał, włączono prąd
    i przez kilka sekund słyszałem buczenie ogromnego transformatora.
    Na koniec trzeba było czekać na wywołanie klisz, by dało się ocenić,
    czy zdjęcie nie wyszło poruszone. Wtedy cała akcja do powtórki.

    Niedawno znajomy technik medyczny pokazywał mi jak to dzisiaj wygląda.
    Klisz srebrowych oczywiście już nie ma. Źródło w porównani z tamtą
    banią śmiesznie małe. Wiązka kierowana osłonami -- tam gdzie nie
    pada światło w trakcie jej modelowania, a potem promienie X w czasie
    ekspozycji, tam może leżeć kaseta detektora i nic nie wykryję (ja
    byłem naświetlony cały, dali mi tylko osłonę na dupę, by chronić to,
    co z drugiej strony). Zapytałem o czasy naświetlania -- są podobne
    do tych, jakie znamy z fotografii, na przykład 1/100 sekundy.
    O poruszonym zdjęciu mowy być nie może.

    --
    Jarek