  • 21. Data: 2009-07-04 19:01:21
    Temat: Re: liczby dużej (nie dowolnej) precyzji
    Od: "Mariusz Marszałkowski" <b...@W...gazeta.pl>

    > rozwiazac, bo procesor caly czas spedzi na kopiowaniu danych

    Heh, no chyba autora (a może tłumacza) poniosło z tym "całym czasem".

  • 22. Data: 2009-07-04 19:04:18
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Sat, 4 Jul 2009 18:56:03 +0000 (UTC), Roman Werpachowski <"r o m a
    nNOSPAM"@student.ifpan.edu.pl> wrote:

    >No to nie jest *mala*.

    >Nie znam sie na algorytmach przeszukiwania grafów, ale nie da sie tego
    >zapisac tak, zeby algortym potrzebowal w danej chwili tylko kawalka grafu,
    >ktory sie miesci w cache?

    Tak, Kazdy wierzcholek jako taki miesci sie w "cache"

    >Skoro ludzie takich grafów uzywaja, to widac daja sobie rade z tym
    >problemem.

    Owszem, Daja rade. ja tez. Dlatego nie lubie radykalnych stwierdzen

    A.L.

  • 23. Data: 2009-07-04 19:04:43
    Od: "Mariusz Marszałkowski" <b...@W...gazeta.pl>

    Michoo <m...@v...pl> napisał(a):

    > ać

    > go
    > To jest już "dowolnej" długości. Tzn. właściwie wszystko co nie mieści
    > się w typie obsługiwanym natywnie przez procesor będzie wymagało jakiejś
    > rekurencji/iteracji.
    Jasne, po prostu musiałem jakoś nazwać jedno i drugie.

    > Co więcej może się okazać, że (poza jakimiś chorymi rzeźbami w asm na
    > konkretną architekturę) biblioteka obsługująca 24-240 bitów będzie
    > wolniejsza dla tych 240 bitów niż biblioteka o dowolnej precyzji.

    Domniemania mam podobne, jednak nie mam takiej implementacji aby
    sprawdzić.

  • 24. Data: 2009-07-04 21:45:12
    Od: "d < 0" <2...@i...sk>

    "Mariusz Marszałkowski" popracował i:
> [...]
    >
    > Drugie pytanie: czy są dostępne biblioteki do obsługi typu
    > zmiennoprzecinkowego o rozmiarze np. 30-60 cyfr znaczących?

    witaj,
    widzę, że nikt tego tutaj jeszcze nie napisał:
    liczby duże (większe niż natywne maszyny) mogą być obsługiwane szyb-
    ciej przy pomocy tych samych algorytmów, które obsługują liczby dowolnej
    długości, ale pod warunkiem, że ustawi się dokładność wewnętrznych obli-
    czeń na tych liczbach dużych. algorytm obsługujący liczby duże może po-
    dczas dokonywania każdego z obliczeń przerywać obliczanie po osiągnięciu
    ustalonej dokładności, symulując tym samym nieprzekraczalną programowo
    sprzętową dokładność liczb natywnych maszyny --lecz w większym i zależnym
    od pamięci operacyjnej rozmiarze dokładności.
    --
    / qo |) :@=N%_g=v=a=g_eD_e=c()=d=8! =%!gN@8'Re. w8in/ad
    \ _x/ , ;h-%-a'hA'H4,X0'Xo~xo~xO,R`-%EXp01ITed: *-7/+eh

  • 25. Data: 2009-07-04 22:39:02
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Sat, 4 Jul 2009 21:45:12 +0000 (UTC), "d < 0"
    <2...@i...sk> wrote:
    >symulując tym samym nieprzekraczalną programowo
    >sprzętową dokładność liczb natywnych maszyny --lecz w większym i zależnym
    >od pamięci operacyjnej rozmiarze dokładności.

    Fantastyczne!

    A.L.

    P.S> Zapomnialem cie wpuscic do KF

  • 26. Data: 2009-07-04 22:56:07
    Od: "Mariusz Marszałkowski" <b...@W...gazeta.pl>

    Dziękuję serdecznie, ale niestety rozumiem tylko do ten fragment:

  • 27. Data: 2009-07-04 23:56:11
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    Napisałem tutaj: <h2o70t$sg2$1@news.onet.pl>

    > ale pod warunkiem, że ustawi się dokładność wewnętrznych obliczeń na
    > tych liczbach dużych.
    Na dużych, a nie na tych dowolnej precyzji? Coś się mylisz we własnych
    oznaczeniach.

> [...]
    > sprzętową dokładność liczb natywnych maszyny --lecz w większym i zależnym
    > od pamięci operacyjnej rozmiarze dokładności.
    Na tym polegają liczby dowolnej precyzji, że precyzja którą ma *do
    wyboru* programista jest ograniczona zasobami sprzętowymi, a nie jakąś
    "wymyśloną" stałą. Dowolna precyzja nie znaczy, że pierwiastek z 3
    będzie się liczył aż zajmie całą pamięć.

    Poza tym wypadałoby poczytać jak się reprezentuje takie liczby w
    komputerze, bo pisanie o "symulowaniu dokładności sprzętowej" sugeruje
    znaczną dozę lamerstwa u piszącego.

    Michoo

  • 28. Data: 2009-07-05 01:50:43
    Od: "d < 0" <2...@i...sk>

> [...]
    >
    > "liczby duże (większe niż natywne maszyny) mogą być obsługiwane szyb-
    > ciej przy pomocy tych samych algorytmów, które obsługują liczby dowolnej

    a ja nie rozumiem ,ten' ;-) fragment:
    > Np. w bibliotece dowolnej precyzji ustalamy dokładność na 40 liczb
    > znaczących (w systemie _dziesiątkowym_), a bibliotekę liczb dużej precyzji
    > implementujemy tylko i wyłącznie do obsługi liczb 40 cyfrowych.
    [podkreślenie własne]

  • 29. Data: 2009-07-05 03:36:26
    Od: "Mariusz Marszałkowski" <b...@W...gazeta.pl>

    > a ja nie rozumiem ten fragment:

    Należało zapytać przed udzielaniem wyjaśnień.

    Proszę sobie wyobrazić jakiś szybki algorytm sortowania, np. quick sort.
    Algorytm quick sort jak wiadomo może posortować dowolną ilość liczb.
    Następnie proszę się zastanowić ile czasu potrzebuje quick sort do
    posortowania czterech liczb, a ile czasu specjalistyczny algorytm
    zaimplementowany tylko i wyłącznie do posortowania czterech liczb.

    Algorytmy do realizacji obliczeń dużej precyzji znam dużo gorzej niż
    algorytmy do sortowania. Więc nie wiem w jakim stopniu obowiązuje
    analogia sortowania do obliczeń dużej precyzji.

  • 30. Data: 2009-07-05 04:40:40
    Od: "d < 0" <2...@i...sk>

    "Mariusz Marszałkowski" popracował i:

    > Należało zapytać przed udzielaniem wyjaśnień.
    och! panie psorze...

> [...]
    > algorytmy do sortowania. Więc nie wiem w jakim stopniu obowiązuje
    > analogia sortowania do obliczeń dużej precyzji.
    ależ ja nie pisałem o analogii, lecz o faktycznym algorytmie. w takim
    razie trudno będzie wymienić symbole, gdy brak znanych desygnatów.