  • 121. Data: 2017-12-24 16:28:44
    Temat: Re: pytanie z qt
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    On Sunday, December 24, 2017 at 4:20:21 PM UTC+1, fir wrote:

    > dos faktycznie mial malo features
    > ale nawet nie o to chodzi, problem raczej w tym ze to co implementowal dos
    implementowal bardzo brzydko i bez glowy
    > (oraz beznadziejnie) ew mozna sie zastanowic na ile to byla wina dosu a na ile
    owczesnej platformy pecetowej - jesli jednak potraktowac to calosciowo to kiszka
    > byla potezna, w dosie nawet font byl brzydki

    DOS miał najlepszy tryb chroniony - komputer z cennymi danymi wkładało się
    do sejfu. To tyle żartów. Potem napiszę ludzkim głosem ;-)

    Pozdrawiam

  • 122. Data: 2017-12-24 16:45:32
    Od: fir <p...@g...com>

    W dniu niedziela, 24 grudnia 2017 16:20:21 UTC+1 użytkownik fir napisał:

> [...]
    owczesnej platformy pecetowej - jesli jednak potraktowac to calosciowo to kiszka
    > byla potezna, w dosie nawet font byl brzydki

    windows za to (tj windows 95+ nie wiam jak wczesniejsze ktore wygladaly raczej
    kiepsko
    ale byc moze implementowaly juz jakies ciekawe koncepty (?) ) okazal sie mz systemem
    dosyc ok (pominawszy pare kwestii zwlaszcza kwestie ustawien systemu (komplena
    wiocha), balaganu w plikach itd)
    (albo kwestie jak wyglada szukanie co sie zepsulo jesli cos sie zepsuje w systemie
    ;c, wiekszosc ludzi mw wie jak to wyglada
    musisz byc specem od reveres engeeneringo z 30 letnim doswiadczeniem by moc to
    znalezc )

    niektore koncepcje na ktorych stoi winda
    sa ok, Np DLL, wewnetrzna budowa procesu jako tako, albo to ze ogolnie dziala

    ostatnio poczytuje troche o tym jak pisac drivery na xp i to jest szansa by zalapac
    troche bardziej jak ten system dziala,

    ogolenie wydaje sie jest to jakos bardziej skomplikowane niz sie wydawalo, jakis stos
    driverow, poziomy maskoania przerwan z ktorych mozna wywaolywac api itd - za malo
    jeszcze doczytalem by powiedziec cos ciekawego ale niechybanie jak na dany moment
    wydaje mi sie ze warto zglebic ten temat

  • 123. Data: 2017-12-24 16:56:01
    Od: fir <p...@g...com>

    W dniu niedziela, 24 grudnia 2017 16:45:34 UTC+1 użytkownik fir napisał:

> [...]
    >
    > niektore koncepcje na ktorych stoi winda
    > sa ok, Np DLL, wewnetrzna budowa procesu jako tako, albo to ze ogolnie dziala

    co do wygladu to mozna by zalozyc ze wyglad desktopu i okien kontrolek itd jest w
    windzie w miare ok ale powaznym bledem IMO
    jest to ze winda nie dziala przy uzyciu koncepcji ramki (takiej jak w grze, koncepcji
    ramki obrazu najlpiej skorelowanej z ramką realnego odswieżania w monitorze, choc
    niekoniecznie, moze byc i pojecie arbitralnie narzucanej ramki ustawionej na przyklad
    na jakas wartosc typu 10-20 ms) winda zaprojektowana przy uwzglednieniu tego pojecie
    moim zdaniem dzialalaby duzo lepiej

  • 124. Data: 2017-12-24 17:31:57
    Od: grapeli23 <g...@g...com>

    Dnia 24.12.2017 M.M. <m...@g...com> napisał/a:

    > To będzie padało ;-)
    Nie wiem.
    Wszystko obecnie jest realizowane w chmurze. Smartfon, komputer PC,
    smart tv, tablet czy korporacyjny PC służy jedynie do wysyłania żądań
    i zapytań do serwerów zewnętrznych. Możliwości jednostkowe tych
    urządzeń, OSów dostępowych są mało znaczące.

    Znaczące są te w BigQuery.

    Co z tego że twój najnowszy AMD Ryzen 7 1700 (8-Core/16-Thread, 3.0 GHz)
    z NVMe SSD skompiluje najnowsze chromium w 3-4h jak googlowe buildboty
    robią to w 5min.
    https://chromium-build.appspot.com/p/chromium/consol
    https://www.chromium.org/developers/testing/chromium
    -build-infrastructure/tour-of-the-chromium-buildbot

    Co z tego że biedzisz się nad silnikiem szachowym. Jak googlowe AI po
    zaprzęgnięciu sporej ilości TPU na 5h bije najlepszy silnik szachowy
    Stockfish po tak krótkim treningu.

  • 125. Data: 2017-12-24 23:38:31
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Sun, 24 Dec 2017 09:59:43 +0100, Sebastian
    Biały<h...@p...onet.pl> wrote:
    > DOS był niezły to przypomina twierdzenie że jednolinijkowy Hello
    World
    > też jest niezły - w końcy zależy od potrzeb.

    Wiesz, jak można było puścić program na AT z DOS albo na RIAD z
    OS/JS...

    C64 był niezły, ale nie było na nim Fortranu, czyli nie było CERNLIB.
    No i AT miał 640 kB, trochę więcej niż C64.

  • 126. Data: 2017-12-24 23:40:07
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    On Sunday, December 24, 2017 at 5:31:59 PM UTC+1, grapeli23 wrote:
    > Nie wiem.
    To żart był. Chmura to jest ten obłoczek na niebie z którego
    czasami pada ;-) A to co napisałeś poniżej, to trochę podobne do
    obliczeń równoległych, rozproszonych, optymalizacji na poziomie
    bramek logicznych, itd ;-)

    > Wszystko obecnie jest realizowane w chmurze.
    Teraz już nie żartuję. Jaka jest definicja chmury?

    > Smartfon, komputer PC,
    > smart tv, tablet czy korporacyjny PC służy jedynie do wysyłania żądań
    > i zapytań do serwerów zewnętrznych.
    Rozumiem, że tak jest 'jedynie' w przypadku jakiś aplikacji które
    masz na myśli, możesz przybliżyć?

    > Możliwości jednostkowe tych
    > urządzeń, OSów dostępowych są mało znaczące.
    Pewnie też piszesz w jakimś zawężonym sensie, doprecyzujesz?

    > Znaczące są te w BigQuery.
    Pierwszy raz słyszę to słowo.

    > Co z tego że twój najnowszy AMD Ryzen 7 1700 (8-Core/16-Thread, 3.0 GHz)
    > z NVMe SSD skompiluje najnowsze chromium w 3-4h jak googlowe buildboty
    > robią to w 5min.
    Mógłbym powiedzieć że masz rację, bo masz; albo odparować, bo rzadko
    kompiluje się całość, ale nie wiem do jakiego celu zmierza ta rozmowa.
    Piszą kolokwialnie: co z tego że coś z tego, albo co z tego że nic z tego?

> [...]
    >
    > Co z tego że biedzisz się nad silnikiem szachowym. Jak googlowe AI po
    > zaprzęgnięciu sporej ilości TPU na 5h bije najlepszy silnik szachowy

    Znowu, co z tego że nic z tego, albo co z tego, że nic z tego?

    Wiadomo, sztuczne sieci neuronowe zrównolegalają się na N*M sposobów, a
    sztuczne sieci neuronowe do szachów na N*M*K*L sposobów ;-) Moje szachy
    uczyły się dwiema metodami. Jedna bardzo szybko (2-3 doby) dobierała przybliżone
    parametry, druga w 2-3 tygodnie na jednym zwykłym komputerze jeszcze
    bardziej je przybliżała. Ale deep-learning ile razy próbowałem do
    szachów, tyle razy się nie udało. Chociaż stosowałem przyrostowe
    uaktualnianie wag (niektóre statystyki podawane na wejście nie
    zmieniają się po wykonaniu jednego ruchu, więc część neuronów po
    zmianie układu na planszy jest aktualna), co znacznie przyspieszało
    przelizanie sieci, to na najprostszych sieciach (na czas) grało
    najlepiej.

    Potem opracowałem nową strukturę do reprezentowania sztucznych sieci
    neuronowych. Ta struktura wydajnościowo jest dostosowana do
    obliczeń na PC (chociaż klastrami też nie gardzi), więc może przy
    jakiś milionach neuronów grałoby lepiej, bo by spowalniało mniej niż
    klasyczny perceptron wielowarstwowy.

    Pozdrawiam

  • 127. Data: 2017-12-25 11:06:59
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 12/24/2017 3:55 PM, M.M. wrote:
    > Bo księgowi najlepiej wiedzą jakie ficzery mają jakie OSy?

    Nie sa one istotne. Istotne jest ile to kosztuje lub też czy uwierzyli
    że to ileś kosztuje lub ileś oszczędzi. Taki przykładów z mojej okolicy
    jest wiele. Chyba najbardziej drastyczny to wybieranie ClearCase jako
    systemu kontroli wersji wbrew sprzeciwu *wszystkich* programistów
    (łatwiej na tym robić słupki dla managmentu), czy wybór VisualStudio
    jako środowiska do pisania kodu do embedded. Oba przykłady nie starsze
    niż 5 lat. Zakładanie że w duzych korpo warstwa dronów piszacych kod ma
    wpływ na cieżkie decyzje finansowe jest mało sensowna.

  • 128. Data: 2017-12-25 11:17:49
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 12/24/2017 11:38 PM, slawek wrote:
    > World
    > Wiesz, jak można było puścić program na AT z DOS albo na RIAD z OS/JS...

    W wielu przypadkach zmiana asm x86 na 8080 i z powrotem mogla odbywac
    się w sposób automatyczny. Tak z reszta ukradziono CP/M i nazwano DOSem.

    https://en.wikipedia.org/wiki/86-DOS

    http://telarity.com/~dan/cbm/languages.html

    >, czyli nie było CERNLIB. No

    Nie znam nikogo waznego kto siedząc przed niebioeskim ekranem z
    odpalonym profesjonalnym softem NC miałby pojecie co to jest. Nie znam
    tez kogokolwiek kto siedzac obecnie przed klastrem obliczeniowym patrzy
    na CERNLIBa inaczej jak na artefakt ze średniowiecza kiedy ludzie
    naprawdę my myśleli ze Fortran jest sensowny.

    > i AT miał 640 kB, trochę więcej niż C64.

    Miał za to tak samo dziwdowski system operacyjny jak C64/Atari/ZX
    Spectrum. Zaznaczam że w tamtych czasach mogłeś mieć Unixa czy AmigaOS
    ktore były lata świetlne dalej w rozwoju OSów choć może w różne strony.
    A tu tutaj bredzisz że DOS był calkiem niezły. Nie był. Nigdy. Był
    sprzestarzały o conajmniej 10 lat w momencie kradzieży a nastepnie MS
    nic z nim nie zrobił poza pudrowaniem wrzodów. To że byl popularny nic
    nie znaczy.

  • 129. Data: 2017-12-25 12:41:49
    Od: Ziggy <Z...@F...net>

    On 2017-12-25, Sebastian Biały wrote:
    > nic z nim nie zrobił poza pudrowaniem wrzodów. To że byl popularny nic
    > nie znaczy

    Jak nie jak tak, swiadczy to tylko o tym ze ludzie go kochali i kontakty
    utrzymywali nawet majac W95,98..

  • 130. Data: 2017-12-25 13:57:11
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 12/25/2017 12:41 PM, Ziggy wrote:
    > Jak nie jak tak, swiadczy to tylko o tym ze ludzie go kochali i kontakty
    > utrzymywali nawet majac W95,98..

    Bo nie mieli wyjśca? Coś w rodzaju sado maso? Czy DOS był używany do
    czegokolwiek poza odpalaniem starych gier w czasach W9x? Czy ktokolwiek
    mógłby podać dowolny merytoryczny argument "całkiem niezłego OSa"?