  • Data: 2017-07-14 00:49:42
    Temat: Re: [retro] Aparaty telefoniczne - cała książka - 1966
    Od: "HF5BS" <h...@...pl> szukaj wiadomości tego autora

    news:59679608$0$640$65785112@news.neostrada.pl...
    > Użytkownik "HF5BS" napisał w wiadomości grup
    >
    > W polskim jezyku nie ma "WzmOp", musisz napisac calymi slowami :-P

    A w angielskim jest "opamp"?
    W Polskim także nie ma słowa "trafo", a jakże powszechnie jest używane?

    .0W).pdf

    > Ale w czasach, gdy krajowy przemysl produkowal TG4, proponujesz uzycie
    > czegos takiego ?

    To 2-3 TG4, w układzie, zeby to w B było przeciwsobnie. Skoro to rozmowa, to
    nie musi być idealnie wierne w sensie hifi. Zmieści się.
    Zresztą, w latach 70 było coś takiego, jak MAA115/125/145 (tak na szybko
    strzelam), to jakieś proste układziki mogły być.
    A dziś, to pewnie by coś podpasowało
    http://datasheet.datasheetarchive.com/originals/dist
    ributors/Datasheets-AE/DSA5GERT0000467.pdf
    aż się prosi, żeby kilka układów użyć, pasują napięcia i prądy, jest to
    zestawienie, historyczne już, układów scalonych firmy Tesla, trafiłem,
    szukając parametrów MAA.

    (8002)
    > A z ktorego ten scalak roku ?

    No, jakiś nowszawy raczej.

    > Dawniej napiecia pracy kosci byly wieksze, a nawet ten bedzie mial problem
    > z praca na rozladowanych 2 NiCd.

    A on ma jakoś nisko dół, więc ma szansę pójść. Zresztą, wspomniana Tesla,
    też by miała się czym poszczycić.

    > Jesli nadal mowimy o tym APZ/K-64, to mi wychodzi ok 2-3mA.

    Im mniej, tym lepiej.

    > Podejrzewam, ze to co bylo sie spawdzalo w praktyce i korbka wystarczyla.
    > Wiec po co ulepszac :-)

    Dla oszczędności energii, jednak bym oszczędzał. Ewentualnie układ z
    automatycznym podbijaniem polaryzacji (choć jak próbowałem, to nie bardzo mi
    chciało pójść) :)
    Ja chcę to jeszcze kiedyś sam pomacać, bo nie daje mi to spokoju.

    > P.S. nie bardzo lapie, jak przebiegal wybor odbiorcy. Dzwonek kierowano do
    > wybranego aparatu, a system pozwal tylko na jedna rozmowe naraz ?

    Z tego, co zdążyłem wyłapać (jako telefoniarz) :) (ale jeszcze będę musiał
    się wczytać, bo czuję, że mogę coś przekręcić, jak trochę dojdę do siebie po
    skokach pogody, migrena rano mnie zjadła, jak dawno nie było)
    To wybierało się przełącznikiem żądanego abonenta i nasłuchiwało, czy
    przypadkiem nie umawia się na jakieś chlanko, czy dymanko :)
    Następnie, po stwierdzeniu "głuchej ciszy" kręciło się korbą, co 1.
    wyzwalało u celu zew, 1 kHz, takie panie induktory mieli, w tekście nazywane
    generatorami, które powodowały wycie wyjca u celu, a także ładowało mu
    akumulatorki. Oraz własne. Tamten się zgłaszał, jak chciał, włączał
    wzmacniacz - i gadali. Jest to zresztą opisane w tekście, przy omawianiu
    tych aparatów. Aparat wieloliniowy mógł współpracować z innym wieloliniowym,
    mając możliwość wyboru, mógł także wybrać aparat jednoliniowy. Aparat
    jednoliniowy mógł także pracować z wieloliniowym, ale tylko z jednym, bez
    wyboru, na sztywno, mógł oczywiście, mieć po drugiej stronie drugiego
    jednoliniowca.
    Rozmów mogło być więcej, jeśli np. gadał 1 z 4, to nic nie przeszkadzało
    gadać 2 z 3 (nie pamiętam, jak z sygnalizacją, ale rozmównie jak
    najbardziej) - w końcu jak np. kapitan wołał do maszynowni, to nawet nie
    musiał wiedzieć, przestawiajac przełącznik przez wszystkich, że np. kambuz
    gada z magazynem...
    Aparat jednoliniowy nie miał dylematu - po prostu kręcił korbą, bo i tak
    drugtą stronę miał na sztywno. Zresztą, chyba była możliwość dołączenia do
    rozmowy. Ja też widzę możliwość prostej próby, po wybraniu Ab.B. Ale to już
    była by pewna ingerencja w układ i potrzebowała nieco więcej zasilania.
    Muszę jeszcze spróbować rozkminić, czy dało by się zestawić połączenie
    kaskadowe, np. Kapitan-kambuz, kambuz-maszynownia, maszynownia-magazyn... A
    jeśli nie, to czy modyfikacja umożliwiajaca była by prosta, czy trzeba się
    wysilić...? Ale to za dnia już, jak trochę ochłonę po szaleństwach aury.

    --
    Psy kochają przyjaciół i gryzą wrogów,
    (C) Zygmunt Freud.