  • 41. Data: 2004-02-16 10:56:32
    Temat: Re: serwery czasu
    Od: Artur Bartnicki <a...@d...eu.org>

    Maciej Wierzbicki <v...@k...p.lodz.pl> pisze, co następuje:

    > Chcesz powiedzieć, że to wypacza światopogląd? Eureka, już Cię rozumiem ;-P

    Stykanie się wyłącznie z innymi administratorami i brak kontaktu z
    użytkownikami z całą pewnością wypacza światopogląd. Na przykład
    człowiek zaczyna traktować te wszystkie opowiastki o BOFH-ach serio.

    --
    ___ ___ ----------------------------------------------------
    ---

    Leonardo namalowal "Dame z Lysica".

  • 42. Data: 2004-02-16 13:14:40
    Od: "Andrzej P. Wozniak" <u...@f...onet.pl>

    Osoba podpisana jako ROBBO 2 <r...@o...pl> w artykule
    <news:c0puof$3k7$1@news.onet.pl> pisze:

    > Rozumiem ze rok temu postawilem serwer ktorego nie da sie postawic ?

    Rozumiesz, że w tym roku mój OE wysłał wiadomość z tematem w innym
    kodowaniu niż treść. Powinieneś rozumieć "nie powinieneś".

    > Serwer ntp mozna postawic i ma to sens nawet w instytucjach nie
    > posiadajacych polaczenia
    > ze swiatem gdyz logi z roznych maszyn stanowia wtedy jedna calosc.

    Tak tak. Ale to jest grupa pl.internet.polip, a nie pl.comp.intranet, choć
    z powodu sąsiedniej dyskusji (TPSA, Polpak) chwilami na to wygląda.
    Swoją drogą w sieci lokalnej są inne sposoby synchronizacji czasu, nie
    wymagające ani instalowania protokołu TCP/IP, ani stawiania serwera NTP.

    --
    Andrzej P. Woźniak u...@p...onet.pl (zamień z<->h w adresie)
    ...admin Netware tym sie rozni od admina Windows, ze przeciez nie

  • 43. Data: 2004-02-16 13:35:52
    Od: hubert depesz lubaczewski <d...@d...pl>

    Andrzej P. Wozniak wyrzeźbił(a):
    > Rozumiesz, że w tym roku mój OE wysłał wiadomość z tematem w innym
    > kodowaniu niż treść. Powinieneś rozumieć "nie powinieneś".

    wskaż "nie powinieneś" w:
    "Nie możesz postawić takiego serwera NTP. Przestań opowiadać o rzeczach,
    na których się nie znasz."

    przejrzałem dziś (lekko pobieżnie to fakt) rfc of ntp. i tam jest
    napisane, że rfc służy do synchronizowania czasu między komputerami,
    plus dodatkowo może synchronizować z wzrocami czasu. nie widziałem
    nigdzie zastrzeżenia, że "you should't serve NTP when your internal
    clock is not synchronized with your nearest atomic clock.". a jeśli ktoś
    ma powód by tak robić to jest to jego prywatna sprawda - niezależnie czy
    mówimy o internecie, intranecie czy 2 maszynach połączonych skrętką.

    depesz

  • 44. Data: 2004-02-16 18:30:41
    Od: Szymon Sokół <s...@b...operator.from.hell.pl>

    On Mon, 16 Feb 2004 11:56:32 +0100, Artur Bartnicki <a...@d...eu.org>
    wrote:

    [----]
    >Stykanie się wyłącznie z innymi administratorami i brak kontaktu z
    >użytkownikami z całą pewnością wypacza światopogląd. Na przykład
    >człowiek zaczyna traktować te wszystkie opowiastki o BOFH-ach serio.

    Wprost przeciwnie. To się człowiekowi robi właśnie od kontaktu z użytkownikami
    :-> Zaczyna się marzyć np. o zapadni pod drzwiami, sterowanej pilotem,
    prowadzącej do zbiornika z kwasem w piwnicy.
    --
    Szymon Sokół (SS316-RIPE) -- Network Manager B
    Computer Center, AGH - University of Science and Technology, Cracow, Poland O

  • 45. Data: 2004-02-16 20:43:49
    Od: "Andrzej P. Wozniak" <u...@f...onet.pl>

    Osoba podpisana jako hubert depesz lubaczewski <d...@d...pl>
    w artykule <news:slrn.pl.c31hpo.3ja.depesz@master.hq.eo.pl> pisze:

> [...]
    > na których się nie znasz."
    > przejrzałem dziś (lekko pobieżnie to fakt) rfc of ntp.

    Czytałeś RFC 1305 (NTP, SNTP ver.3) czy RFC 2030 (SNTP ver.4)?
    Zwróć uwagę, że windowsowe polecenie
    net time /setsntp:153.19.0.141
    wskazuje na to drugie RFC, a raczej - zgodnie z dokumentacją MS - na jego
    poprzednika, czyli RFC 1769.

> [...]
    > nigdzie zastrzeżenia, że "you should't serve NTP when your internal
    > clock is not synchronized with your nearest atomic clock.".

    W RFC 2030 jest napisane:

    This memorandum describes the Simple Network Time Protocol (SNTP)
    Version 4, which is an adaptation of the Network Time Protocol (NTP)
    used to synchronize computer clocks in the Internet. SNTP can be used
    when the ultimate performance of the full NTP implementation
    described in RFC-1305 is not needed or justified.
    [...]
    It is strongly recommended that SNTP be used only at the extremities
    of the synchronization subnet. SNTP clients should operate only at
    the leaves (highest stratum) of the subnet and in configurations
    where no NTP or SNTP client is dependent on another SNTP client for
    synchronization. SNTP servers should operate only at the root
    (stratum 1) of the subnet and then only in configurations where no
    other source of synchronization other than a reliable radio or modem
    time service is available. The full degree of reliability ordinarily
    expected of primary servers is possible only using the redundant
    sources, diverse subnet paths and crafted algorithms of a full NTP
    implementation. This extends to the primary source of synchronization
    itself in the form of multiple radio or modem sources and backup
    paths to other primary servers should all sources fail or the
    majority deliver incorrect time. Therefore, the use of SNTP rather
    than NTP in primary servers should be carefully considered.

    > a jeśli ktoś
    > ma powód by tak robić to jest to jego prywatna sprawda - niezależnie czy
    > mówimy o internecie, intranecie czy 2 maszynach połączonych skrętką.

    Jeśli mówimy o internecie, to serwer ntp już nie jest czyjąś prywatną
    sprawą.
    Zresztą wspominałem o http://www.ntp.org. Służba czasu to nie widzimisię i
    zgodność z rozkładem jazdy we współczesnym wykonaniu PKP.

    --
    Andrzej P. Woźniak u...@p...onet.pl (zamień z<->h w adresie)
    Harbour - 32-bitowy kompilator Clippera - już v.0.43 free software

  • 46. Data: 2004-02-17 07:12:32
    Od: hubert depesz lubaczewski <d...@d...pl>

    Andrzej P. Wozniak wyrzeźbił(a):
    > Czytałeś RFC 1305 (NTP, SNTP ver.3) czy RFC 2030 (SNTP ver.4)?

    1305.

    > Zwróć uwagę, że windowsowe polecenie
    > net time /setsntp:153.19.0.141

    przykro mi - nie mam windows.

    > W RFC 2030 jest napisane:
    > This memorandum describes the Simple Network Time Protocol (SNTP)

    przepraszam, ale mówiliśmy o protokole ntp a nie sntp. ja rozumiem, iż w
    tym rfc napisali, że ntp jest fajniejszy i w ogóle, ale to tak jakbyś
    notatką w rfc od smtp chciał wykazać błąd w implementacji ftp.

    > Jeśli mówimy o internecie, to serwer ntp już nie jest czyjąś prywatną sprawą.

    sugerujesz, że jeśli postawię serwer ntp, który będzie wskazywał czas
    przesunięty o 30 minut, to przyjdzie komisja, wlepi mi karę i zamknie
    serwer?
    może mam mylne wyobrażenie, ale usługi jakie świadczę na *moim*
    serwerze, są tylko i wyłącznie moją sprawą - o ile oczywiście nie
    naruszam prawa kraju w którym znajduje się serwer (lub dowolnego innego
    jeśli akurat prawnicy tego kraju mają taką wizję). a nie wydaje mi się
    by było prawo nakazujące pilnowania zegarów na serwerach ntp.

    > Zresztą wspominałem o http://www.ntp.org. Służba czasu to nie widzimisię i
    > zgodność z rozkładem jazdy we współczesnym wykonaniu PKP.

    tylko czy ja wystawiając serwer ntp należę do "służby czasu"? czy
    zmuszam kogoś do korzystania z mojego serwera? czy jeśli założę sobie
    domenę mgk.org (ministerstwo głupich kroków) i zapiszę tam statut, że
    każdy kto ma serwer kroków (chodzenia - czyli w zasadzie siebie) ma
    chodzić zgodnie z moimi regułami, to też będziesz optował za
    uwzględnianiem tego?
    nie mam nic do ludzi z ntp.org - natomiast fakt, iż oni tak uważają nie
    jest z mojego punktu widzenia żadną wyrocznią. technicznie *mogę*
    postawić serwer ntp z czasem przesuniętym o 33 minuty. zgodnie z opinią
    ntp.org (i twoją i pewnie paru innych ludzi) nie mogę. ale np. zgodnie z
    opinią .. czy ja wiem .. leppera, to pewnie w ogóle nie mogę korzystać z
    sieci, bo rolnicy mają źle.

    depesz

    --
    *---------------------------------------------------
    --------------*

  • 47. Data: 2004-02-17 15:00:54
    Od: "Andrzej P. Wozniak" <u...@f...onet.pl>

    w artykule <news:slrn.pl.c33fn0.7r3.depesz@master.hq.eo.pl> pisze:

> [...]
    > ntp.org (i twoją i pewnie paru innych ludzi) nie mogę. ale np. zgodnie z
    > opinią .. czy ja wiem .. leppera, to pewnie w ogóle nie mogę korzystać z

    Stawiaj sobie co chcesz i umiesz, pisz na newsy w HTML po karakałpacku,
    wysyłaj spam, na złość cioci odmroź sobie uszy...
    Dołącz do Leppera, kto Ci broni, dziś jaśnie oświecony anarchisto, a
    jeszcze niedawno krzewicielu netykiety?

    --
    Andrzej P. Woźniak u...@p...onet.pl (zamień z<->h w adresie)
    Gdybym nie wiedział, że głupota, to bym pomyślał, że prowokacja.

  • 48. Data: 2004-02-17 15:28:15
    Od: "ROBBO 2" <r...@o...pl>

> [...]
    > wysyłaj spam, na złość cioci odmroź sobie uszy...
    > Dołącz do Leppera, kto Ci broni, dziś jaśnie oświecony anarchisto, a

    Piszac w HTMLu przeszkadzasz innym , zwiekszasz ruch i jestes szkodnikiem.
    Stawiajac wlasny serwer ntp z innym czasem NIKOMU nie szkodze ani nie
    zwiekszam ruchu w internecie.
    porownanie chybione

  • 49. Data: 2004-02-17 15:38:05
    Od: hubert depesz lubaczewski <d...@d...pl>

    Andrzej P. Wozniak wyrzeźbił(a):
    > Dołącz do Leppera, kto Ci broni, dziś jaśnie oświecony anarchisto, a
    > jeszcze niedawno krzewicielu netykiety?

    ej. moment. anarchisto? absolutnie nie. moje poglądy polityczne są
    dokładnie odwrotne niż anarchistów. netykiety już mi się nie chce
    krzewić - zaprzyjaźniłem się z killfile'em.
    natomiast istotne jest to co napisał robbo - robiąc swój serwer ntp
    nikomu nie szkodzę - nikogo nie zmuszam do czytania czasu z niego.
    wysyłając na newsy potencjalnie zmuszam bo ktoś kliknie w newsa i już.
    ale ciężko jest "przez przypadek" dostroić sobie serwer do czasu innego
    serwera.
    anyway - temat osobiście uważam za zamknięty - nie podobało mi się
    jedynie "nie możesz". mogę. dopóki ktoś nie przyjdzie i nie stanie mi
    nad głową z giwerą nadal będę mógł. a i wtedy można powiedzieć, że będę
    mógł - tyle, że konsekwencje będą ciut poważniejsze niż flame na newsach
    ;-P

    depesz

    --

  • 50. Data: 2004-02-17 16:24:07
    Od: Mateusz Papiernik <m...@m...net>

    Grzegorz Niemirowski wrote:
    > Przepraszam, chyba mam problemy z czytaniem :)

    :)

    --
    Mati (m...@m...net)
    One man can make a difference