  • 21. Data: 2010-08-09 15:59:39
    Temat: Re: smiglo
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@C...pl> napisał
    > Skrzydło samolotu jest (podobno) ciągnięte do góry dlatego, że
    > powietrze nad nim ma większą prędkość niż pod nim. Jak się
    > dmuchnie nad trzymaną poniżej ust kartką to ona się podniesie do
    > góry.
    > Może jak się dmucha w taką klapkę (wyobrażam sobie, że głównie
    > pod nią) to zamiast powstawać siły podnoszącej klapkę to powstaje
    > siła ciągnąca ją w dół ?

    Cos w tym jest, ale jak sie dmuchnie w trzymana powyzej ust karke,
    to ona sie podnosi :-)

    > Dynamika płynów to dla mnie czarna magia.

    Tez je kiepsko rozumiem. Ale znam pare ciekawych przykladow.

    P.S. elektrony w polprzewodnikach .. a czy one tez nie powinny
    podlegac prawu Bernouliego ?

    J.

  • 22. Data: 2010-08-09 16:36:15
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    > Cos w tym jest, ale jak sie dmuchnie w trzymana powyzej ust karke, to ona
    > sie podnosi :-)

    Z tego by wychodziło, że poziome dmuchanie zawsze przeciwdziała grawitacji
    ;-)

    > P.S. elektrony w polprzewodnikach .. a czy one tez nie powinny podlegac
    > prawu Bernouliego ?

    Nie wiem, czy to to, czy inne prawo, ale gdyby elektrony zachowywały się jak
    płyny to prąd płynący szybko (czyli dużo A) jednym przewodnikiem powinien
    zasysać elektrony z podłączonego do niego pod kątem prostym przewodnika.
    Co z tego by dalej wynikało......?
    P.G.

  • 23. Data: 2010-08-09 20:09:09
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    On 09/08/2010 11:12, J.F. wrote:
    > P.S. co to jest smiglo 10x5 ? 10cm srednicy, 5cm skoku ?

    10 _cali_ srednicy, 5 cali skoku. Na silnik 0.3 in^3 jak znalazl.

    --
    Jerry1111

  • 24. Data: 2010-08-09 20:47:53
    Od: emil <e...@g...com>

    J.F. pisze:

    > potrzebuje porady od specjalistow od smigiel.
    >
    > wisi sobie na zawiasie klapka 10x10cm. Masy powiedzmy 10-20g [1-2mm
    > grubosci plastik].
    >
    > Jakie parametry smigla i silnika sa potrzebne, zeby ciag powietrza
    > odchylil klapke prawie do poziomu ? No powiedzmy o 70 stopni.

    Oblicz prędkość potrzebną do utrzymania w powietrzu płata o rozpiętości
    ,1m i cięciwie ,1m i kącie natarcia 20*.
    Potem znajdź silnik który na 6" śmigle ma taką prędkość strumienia
    zaśmigłowego.
    Pewno to 10m/s spokojnie wystarczy.

  • 25. Data: 2010-08-10 07:30:55
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@C...pl> napisał w
    wiadomości news:4c602e8b$1@news.home.net.pl...

    > Z tego by wychodziło, że poziome dmuchanie zawsze przeciwdziała grawitacji

    Dmuchając pod kartką zwiększasz ilość powietrza pod nią a więc rośnie
    ciśnienie które wypycha kartkę do góry.
    W sumie nie ważne czy poziomo czy pionowo zawsze tworzy się różnica ciśnień
    odpychająca kartkę.

    Marek

  • 26. Data: 2010-08-10 09:36:57
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik marko1a napisał:

    > Dmuchając pod kartką zwiększasz ilość powietrza pod nią a więc rośnie
    > ciśnienie które wypycha kartkę do góry.
    > W sumie nie ważne czy poziomo czy pionowo zawsze tworzy się różnica
    > ciśnień odpychająca kartkę.

    Do czasu aż zacznie się tworzyć różnica ciśnień przyciągająca kartkę...
    Weź dwie kartki, zbliż do siebie i dmuchnij miedzy nie. A potem napisz
    co zobaczyłeś.

    --
    Darek

  • 27. Data: 2010-08-10 10:14:55
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik ""Dariusz K. Ładziak"" <d...@n...pl> napisał w
    wiadomości news:4c611db9$0$27037$65785112@news.neostrada.pl...
> [...]

    Do czasu aż zacznie się tworzyć różnica ciśnień przyciągająca kartkę...
    Weź dwie kartki, zbliż do siebie i dmuchnij miedzy nie. A potem napisz

    A to oczywiste że tak się dzieje bo nie ma wtedy zawirowań gdyż powietrze
    tylko się przeciska między kartkami zmniejszając ciśnienie.
    Gdzieś widziałem taką fajną animację jak wygięta powierzchnia skrzydła
    tworzy większe zawirowania pod jej spodem niż na górze i to zwieksza efekt
    "podnoszenia" takiego wyprofilowanego skrzydła.

    Marek

  • 28. Data: 2010-08-10 21:52:32
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On 9 Sie, 10:11, "J.F." <j...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    >
    > Jakie parametry smigla i silnika sa potrzebne, zeby ciag powietrza
    > odchylil klapke prawie do poziomu ? No powiedzmy o 70 stopni.

    Zgrubnie przeczytalem i brakuje mi paru informacji:
    -Czy ta klapka bedzie w jakims kanale czy luzem?
    -Jaka odleglosc klapki od wentylatora?
    -Co bedzie nad klapka? ten sam tunel co przed czy pusta przestrzen?

    Z tych danych trzeba by policzyc ciag jaki bedzie potrzebny do
    podniesienia klapki i z tego dopiero dobrac smiglo+silnik.

    Na pocieszenie dodam ze jest taki miernik:
    http://www.paralotnie.atomnet.pl/sprzet/wiatromierz.
    html

    Z niego wynika ze moze byc trudno tak wysoko klapke podniesc. Tam
    pileczka pingpongowa przy 20m/s sie do tych 70stopni podnosi.

    --
    Lukasz Sczygiel

  • 29. Data: 2010-08-16 17:43:16
    Od: Dino <"din0[beztego]"@gazeta.pl>

    W dniu 2010-08-09 22:47, emil pisze:

    > Oblicz prędkość potrzebną do utrzymania w powietrzu płata o rozpiętości
    > ,1m i cięciwie ,1m i kącie natarcia 20*.

    Krytyczny kąt natarcia na płaskiej plytce, to będzie max. 15 stopni.
    Przyjąłbym raczej 10-12. Cz (współczynnik siły nośnej) to przy tym
    kącie 0,6-0,7. Cx (współczynnik oporu) pewnie gdzieś zbliżony do 0,1 - 0,15.
    Pz=1/2(ro*V^2)*S*Cz - jak zamienimy współczynnik na Cx - siła oporu.
    ro - gęstość powietrza, V - prędkość przepływu,
    S - pow. płytki.

    Profile aerodynamiczne mają jeszcze jedną ciekawą złośliwość,
    że prócz siły nośnej i oporu istnieje moment aerodynamiczny,
    który również zmienia się wraz z kątem natarcia i próbuje
    'ukręcić' skrzydło.
    W omawianym przypadku nie byłoby problemu z policzeniem siły i momentu
    dla warunków ustalonych. Niestety - ruszenie klapki ze stanu spoczynku
    to już lekki hardkor. Ja za mało uważałem na aerodynamice,
    żeby coś porachować.

    pozdro
    Dino

  • 30. Data: 2010-08-20 01:20:47
    Od: Andgro <b...@a...com>

    Z modelarskiej praktyki sądzę, że będziesz potrzebował porządnego napędu
    o mocy pobieranej ponad 50W. Będzie niezły podmuch i trochę hałasu
    (buczenie, szum).
    Chyba że klapka i napęd w tunelu, wtedy opędzisz się częścią tej mocy.

    --

    Pozdrawiam,

    A. Grodecki