  • 41. Data: 2018-01-09 13:14:51
    Temat: Re: sterofotografia
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "ks" napisał w wiadomości grup
    W dniu 2018.01.09 o 11:09, J.F. pisze:

    >ja robię, na wczasach krajobrazy, a jak ktoś jest głównym podmiotem
    >to i tak tło zwykle się przecież rejestruje

    Ale tak, zeby nic blizej nie bylo :-)

    >no i wlasnie radą na to jest szersza baza

    Dokladnie - tylko ze powinnismy mowic o mniejszych odleglosciach.
    500m ... czasem w Tatrach moze nic nie byc blizej.

    >W sumie to nie pamiętam dokładnie, ale raczej zostawiałem sobie te
    >zdjęcia, gdzie efekt był w miarę ładny. Na komórce przed chwilą
    >patrzyłem, ale bez soczewek muszę za daleko odsunąć, żeby złapać
    >ostrość i szczegóły znikają, a z nimi 3d.

    Bez okularow trudno do dokladnie obejrzec, jak sie patrze to widac
    niewyraznie drzewo blisko, widac w miare wyraznie linie krzakow na
    zboczu ... a reszta juz za daleko i plasko.
    Z drugiej strony takie obrazy sa jednak troche nienaturalne, bo z
    natury to my mamy te ~10cm.
    Lepiej fotografowac cos blizszego :-)

    >za dużo zabawy, dlatego mam parkę aparatów :)

    Dochodzi problem ich jednoczesnego wyzwolenia i czasem rownego
    ustawienia odleglosci.

    Lustrzanki sa szybkie, kompakty niekoniecznie.

    Ha, to moze zrob zdjecia samochodow na drodze - ciekaw jestem efektu
    przy nierownym wyzwoleniu ... powinien latac nad drogą :-)

    J.

  • 42. Data: 2018-01-09 23:36:25
    Od: T...@s...in.the.world

    No, dobra. Wyleczylem sie z tego obiektywu Panasonikowego.
    A mial ktos w rekach te nasadke stereo do zorki?
    I dlaczego ona jest TYLKO do zorki?
    Na allegro juz dluzszego czasu ktos sprzedaje bezskutecznie za 750zl.
    --
    TA

  • 43. Data: 2018-01-10 08:45:54
    Od: ks <k...@g...com>

    > Problem w tym, że te dostępne dla amatorów aparaty nie zrobią zeza w związku z czym
    > nawet dla tego Sony (oczka 3cm od siebie), najmniejsza odległość to jakieś pół
    metra.
    > Korygowanie paralaksy jest ręczne i dość ograniczone.

    Jak nie można kręcić obiektywami na boki to jeszcze dodatkowy problem przy
    filmowaniu z bliska. Ja sobie na szynie mogę kręcić i inaczej ustawiam na
    krajobraz, a inaczej na coś bliższego. Generalnie jak coś kręcę, to staram się
    zdecydować co jest głównym elementem i na to nakierowuję aparaty. Efekt jest
    dużo lepszy niż przy ustawieniu 'na sztywno', szczególnie tak do 5m.

    > Dzieki, jak mnie syn przydusi abym wyjął projektor to postaram się pamiętać :)

    To jeszcze weź sobie http://www97.zippyshare.com/v/Zh7YDTb8/file.html
    Wystawiłem tam film z Kotoru z twierdzy. Ja używam od oglądania programu bino z
    bino3d.org. Film jest osobno lewy i prawy, do tego jest skrypt do odpalenia pod
    linuxem. Pod windowsem można wczytać w bino oba strumienie ręcznie albo przeobic
    na bat-a. No i nie wiem który jest który i trzeba sobie odpowiednio ustawić w
    programie lub tv. Ja mam w tv przełącznik l/p więc jak mi coś nie gra z tym 3d,
    to przełączam i zwykle jest już ok.
    To było robione z dwóch aparatów równocześnie na szynie +-12cm bazy. Moim
    zdaniem efekt 3d sięga w porywach na kilkadziesiąt metrów. Np na górach po
    drugiej stronie zatoki jest już płasko.

    > Też byłem sceptyczny, ale nie wygląda to wcale źle :)

    > To Fuji robi fatalne filmy. One się ledwo dają oglądać. Nie wiem, może mam coś
    > spieprzone, ale mają podbite nasycenie, kontrast, złe kolory. Wyglądają prawie jak
    > pierwszych komórek. Zdjęcia nie powalają ale dają się oglądać bez większych
    > zastrzeżeń. Sony kupiłem głownie przez te filmy (no i to, ze trafiła mi się okazja)

    tego się właśnie obawiałem, bo miałem w rękach ze dwa aparaty fuji i oba robiły
    koszmarne filmy, więc jak widać nie wyłamują się z normy tym modelem...

    cóż, wszędzie te kompromisy :)
    pozdrawiam Krzysiek

  • 44. Data: 2018-01-11 09:43:36
    Od: ks <k...@g...com>

    W dniu 2018.01.09 o 13:14, J.F. pisze:
> [...]
    > za daleko i plasko.
    > Z drugiej strony takie obrazy sa jednak troche nienaturalne, bo z natury to my

    ale jakie wrażenie większe jest, gdy zobaczysz krajobraz w 3d lepszym, niż
    własnymi oczami widziałeś

    > Dochodzi problem ich jednoczesnego wyzwolenia i czasem rownego ustawienia
    > odleglosci.
    >
    > Lustrzanki sa szybkie, kompakty niekoniecznie.

    nie jest tak źle, myślę, że wbrew pozorom mamy dużą tolerancję na
    zniekształcenia. Przekręcenia całego obrazu do kilku stopni nie ma znaczenia,
    rozsunięcie obrazów tak ze 20% też praktycznie nie przeszkadza, może na dłuższą
    metę by męczyło, ale na parę minut ja nie odczuwam. Rozsunięcie mam na myśli
    oglądanie np. na tv z okularkami, kiedy oba oczy patrzą w to samo miejsce, a
    wyświetlane obrazy można przesunąć względem siebie.

    > Ha, to moze zrob zdjecia samochodow na drodze - ciekaw jestem efektu przy
    > nierownym wyzwoleniu ... powinien latac nad drogą :-)
    >
    > J.

    nic ciekawego, od razu mózg czuje błąd w matriksie i droga i otoczenie jest
    normalnie w 3d, a samochody w złych miejscach jak są to małe fragmenty, to są
    'eliminowane', a jak większe to widać coś jakby 'cień'. Weź sobie doklej coś na
    ładnym obrazie 3d i sam zobaczysz :)
    pozdrawiam Krzysiek

  • 45. Data: 2018-01-11 15:27:55
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-01-10, ks <k...@g...com> wrote:
> [...]

    2 Kodaki i jeden M10? :)

    Obejrzałem to sobie aktywnym projektorem DPL i zróżnicowanie głębi jest
    bardzo ładne na dalszych planach, szczególnie to zdjęcie z krętą
    ścieżką. Te półwyspy/wysepki ładnie widać w różnej odległości. Nb.
    właśnie to zdjęcie ma inną "polaryzacje" niż 2 pozostałe, co nie ma
    wiekszego znaczenia, chyba że się robi slajdowisko. Ale jest jeden
    problem. Całość dość ciężko się ogląda bo jest tak duże przesunięcie, że o
    ile dalsze plany są ok, to na te bardzo bliskie musiałem kombinować z
    oczami. Normalnie przy komercyjnych blurayach lub tym co robią te fuji
    i sony tego problemu nie, przynajmniej nie w takim stopniu.

    To zdjęcie w zimie wydaje się dodatkowo dość rozjechane, ale chyba
    wynika to z ilości szczegółów na drugim planie gdzie ten efekt 3D nadal
    jest wyrazisty.

    Być może problem jest taki, że normalna percepcja 3D jest zawsze
    połączona z korekcją paralaksy przez zmianę kąta obu gałek ocznych w
    stosunku do osi. Jak się ogląda de facto płaski obraz na ekranie to
    płaszczyzna ostrości jest taka sama bez względu na to gdzie znajduje
    się obiekt.

> [...]
    > zdaniem efekt 3d sięga w porywach na kilkadziesiąt metrów. Np na górach po

    Zgadza się. Te plany do kilkudziesięciu metrów so bardzo ładne, i
    zbocze góry na prawo też ładnie wygląda. Problem ten sam co przy
    zdjęciach - trzeba machać oczami.

    Jeszcze jedną rzecz potem zrobię, sprawdzę czy projektor nie robi
    jakiegoś q-q przy translacji SBS do przeplotu, bo zarówno fuji, jak i
    sony normalnie idą bezpośrednio z przeplotem co jest niejako natywne
    dla aktywnych projektorów. A jak znajde odrobinę czasu w ten weekend to
    sprobuję zrobić porównawcze fuji i sony i gdzieś wrzuc.

    --
    Marcin

  • 46. Data: 2018-01-11 15:54:19
    Od: ks <k...@g...com>

    > 2 Kodaki i jeden M10? :)

    tak, razem tyle ważą i miejsca zajmują co średnia lustrzanka :) dodatkowy bonus
    to mina security na lotnisku, jak im tłumaczyłem po co jest takie metalowe coś
    zrobione z kątowników

> [...]
    > oczami. Normalnie przy komercyjnych blurayach lub tym co robią te fuji
    > i sony tego problemu nie, przynajmniej nie w takim stopniu.

    tak, gdybym wpadł na to, że chcę zrobić 3d z tego to bym unikał drzew na
    pierwszym planie, ale pomysł na 3d pojawił się jak już byłem w domu przy obróbce
    i kasowałem duble. Jak sie okazało, że mam dwa takie same zdjęcia z różnych
    punktów, to postanowiłem na próbę poskładać, a jednocześnie nie chciałem tej
    krętej drogi za bardzo obciąć, więc drzewa zostały i trochę wprowadzają oczopląsu.

    > To zdjęcie w zimie wydaje się dodatkowo dość rozjechane, ale chyba
    > wynika to z ilości szczegółów na drugim planie gdzie ten efekt 3D nadal
    > jest wyrazisty.

    a być może kwestia dużego obrazu z rzutnika, ja oglądam na tv 42'' i mieści mi
    się cały obraz jako fragment pola widzenia, co być może pomaga opanować
    'rozjazd'. Choć jak tak patrzę, to to z zimy jest faktycznie ciężkie do
    oglądania, chyba z powodu gałęzi drzew, faktycznie trzeba dostroić wzrok :) To
    były dwa zdjęcia, więc może wiatr ruszał gałęziami, ewentualnie tutaj właśnie
    pojawia się ta granica techniki, gdzie szczegóły znikają w pixelach. Ale ogólnie
    to masz rację, do tych moich filmów trzeba nabrać trochę wprawy.

> [...]
    > stosunku do osi. Jak się ogląda de facto płaski obraz na ekranie to
    > płaszczyzna ostrości jest taka sama bez względu na to gdzie znajduje

    niestety

> [...]
    > dla aktywnych projektorów. A jak znajde odrobinę czasu w ten weekend to
    > sprobuję zrobić porównawcze fuji i sony i gdzieś wrzuc.

    wrzucaj, chętnie obejrzę jakieś realne przykłady
    pozdrawiam Krzysiek

  • 47. Data: 2018-01-11 18:25:35
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    > tak, razem tyle ważą i miejsca zajmują co średnia lustrzanka :)
    > dodatkowy bonus to mina security na lotnisku, jak im tłumaczyłem po co
    > jest takie metalowe coś zrobione z kątowników

    Czy mógłbyś gdzieś wrzucić zdjęcie tej konstrukcji z kątowników? Chcę
    zrobić coś takiego dla dwóch Canonów S90 (jednego mam, drugiego
    namierzyłem za niewielkie pieniądze) i szukam natchnienia - na razie
    myślę o po prostu dwa razy zagiętym pod kątem prostym płaskowniku, tak
    aby aparaty przymocować krótkimi bokami do siebie. Ale chciałbym także
    spróbować zrobić coś bardziej zaawansowanego, aby było to sztywne,
    dobrze trzymało aparaty w żądanej pozycji i można było wygodnie zmieniać
    rozstaw obiektywów.

    Piotr

  • 48. Data: 2018-01-11 19:23:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "ks" napisał w wiadomości grup

    >ale jakie wrażenie większe jest, gdy zobaczysz krajobraz w 3d
    >lepszym, niż własnymi oczami widziałeś

    Tak jest - efekt bedzie zdecydowanie wyrazniejszy :-)

> [...]
    >zniekształcenia. Przekręcenia całego obrazu do kilku stopni nie ma
    >znaczenia, rozsunięcie obrazów tak ze 20% też praktycznie nie

    Ale to musza byc znieksztalcenia "jednolite". Jak na jednym zdjeciu
    sa ludzie, a na drugim ich nie ma, to juz tolerancja jest mniejsza :-(
    Fal na wodzie tez tak nie sfotografujesz ...

    >metę by męczyło, ale na parę minut ja nie odczuwam. Rozsunięcie mam
    >na myśli oglądanie np. na tv z okularkami, kiedy oba oczy patrzą w to
    >samo miejsce, a wyświetlane obrazy można przesunąć względem siebie.

    Akurat to to mnie troche meczy. Jakos ten mozg wie, ze przy takim
    ustawieniu oczu obraz powinien byc blisko, a wydaje sie daleko czy
    odwrotnie.
    Ale z odpowiednimi okularkami problemu juz nie ma.

> [...]
    >to małe fragmenty, to są 'eliminowane', a jak większe to widać coś
    >jakby 'cień'. Weź sobie doklej coś na ładnym obrazie 3d i sam

    A sprobuje, imo - nie powinno byc zle - w koncu ten samochod rozny pas
    moze zajmowac :-)

    J.

  • 49. Data: 2018-01-11 23:20:12
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-01-11, Uncle Pete <4...@g...com> wrote:

    > Czy mógłbyś gdzieś wrzucić zdjęcie tej konstrukcji z kątowników? Chcę

    Wrzuć w google zdjęcia

    "stereo photography rail"

    lub

    "3D tripod had"

    ceny na alim od ca 300zł wzwyż.

    np. https://www.aliexpress.com/item/SUNWAYFOTO-3D-MINI-T
    ripod-Head-3D-Stereo-Stereoscopic-Dual-Cameras-4-Pie
    ces-Kit-Professional-Tripode-Heads/32786593279.html

    --
    Marcin

  • 50. Data: 2018-01-12 00:10:56
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

> [...]
    ripod-Head-3D-Stereo-Stereoscopic-Dual-Cameras-4-Pie
    ces-Kit-Professional-Tripode-Heads/32786593279.html

    To jest oczywiste rozwiązanie, ale minimalna odległość między
    obiektywami jest za duża, tym bardziej, że u mnie z boku będzie sterczał
    kabel pilota. Myślałem bardziej o takich rozwiązaniach:
    http://drt3d.blogspot.com/2017/08/adjustable-z-bar-f
    or-twin-nx1000-cameras.html