  • 31. Data: 2018-05-14 00:08:57
    Temat: Re: wzmacniacz lampowy - kit
    Od: Tomasz Szcześniak <t...@e...com>

    Dnia 13.05.2018 Irek.N. <t...@j...taki.jest.pl> napisał/a:
    > A może jednak zrób inaczej.
    > Kup trafa głośnikowe, zasilanie, a PCB zostaw i zrób PTP. Wzmacniacze

    Rozumiem, że PTP to montaż przestrzenny? To ja nawet o niczym innym nie
    myślałem, zrobić niebrumiącą płytkę dla lampowca nie jest łatwo, z
    reguły dopoero za któymś razem wychodzi, niestety.

    > lampowe mogą być naprawdę proste, a pomimo tego brzmiące przyzwoicie. Do
    > ogarnięcia bez żadnego problemu nawet jak lamp wcześniej nie używałeś.

    A to insza inszość. Tyle, że inna zasada działania elementów, inne problemy
    się pojawiają, więc jak ktoś praktyki nie ma, to ma szansę na parę
    błędów ekstra.

    > Ja widzę tylko jeden problem, wysokie napięcie i ewentualny brak
    > doświadczenia w obchodzeniu się z nim. Trzeba uważać.

    Eee tam wysokie - do 300V w typowych konstrukcjach :)

    > ps. jak chcesz większą moc, to niestety ale po 2 lampki mocy na kanał
    > wypada.

    Zależy od "większa", ale fakt, użycie układu PP ma same zalety i jedną
    drobną wadę (odwrcacz fazu trzeba zrobić).

    > pps. 10W z tranzystora to nie to samo co 10W z lampy.

    Nie. 10W to 10W. Natomiast lampy się ładniej przesterowują. I są
    odporniejsze na przeciążenia.

    --
    Tomasz Szcześniak

    t...@s...pl
    FIDO: 2:480/127.134 HYDEPARK moderator
    http://www.stareradia.pl - wszystko o przedwojennej radiotechnice

  • 32. Data: 2018-05-14 08:19:38
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2018-05-13 o 19:44, RadoslawF pisze:

    > Wtopisz, wtopisz.
    > Nie pisałeś że ma być jakość hifi?
    > Stara niemiecka norma na podstawie której różni producenci
    > domalowywali sobie ten znaczek przewidywała 20W na kanał.
    > Na tych lampach się nie da.

    Wszelkie znane mi źródła (poza polską Wiki) dla DIN 45500 podają (i
    zawsze podawały) 2x6W dla stereo i 10W dla mono. Skądżeś to wytrzasnął?

    Pozdrawiam

    DD

  • 33. Data: 2018-05-14 09:09:38
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2018-05-13 o 22:32, s...@g...com pisze:
> [...]
    skazany na "jakis" kit z nieokreslonym rezultatem.

    Zestaw-6N9P-6P3P-HiFi-Audio-Wzmacniacz-Lampowy-Wzmac
    niacz-Lampowy-Zestaw-DIY/32857360257.html

    e-Class-A-tube-amplifier-5Z3P-6N9-Hifi-audio-DIY-KIT
    -a-full/1990241571.html

    lass-A-Vacuum-Tube-Amplifier-Stereo-HiFi-Power-Amp-4
    W-2-DIY/32872090560.html

    > A jakze, patrzylem ale dla mnie to koty w worku i w worku. Bo nie dosc ze nie wiem
    jaka jakosc tych kitow to nie wiem jaka jakosc tych konstrukcji.
    Myślę że przyzwoita, w końcu 10zł nie kosztują a tam cena na jakość
    przekłada się dość liniowo, ja u nich sporo kupuję i się jeszcze nie
    naciąłem a u nas tak, rzecz która miała być dość porządna i tak na
    zdjęciu wyglądała w rzeczywistości okazała się paździerzem
    z nie chodzącymi przyciskami.

    > I moze rzeczywiscie, jakby tak kupic pare roznych to byla by ciekawa zabawa i nieco
    bym sie dowiedzial co mozna skiepscic :)
    po co kilka, ten środkowy na EL34 daje Ci 2*12W a to juz sporo, masz
    wszystko ładnie przygotowane tylko poskładać :)

    > Ale jak o tym mysle to mam w oczach kity gitarowe avt gdzie na plytce byly zle
    oznaczone kierunki diod albo to same diody byle zle pomalowane albo jakies tam
    sciezki na plytkach trza bylo modyfikowac zeby dzialalo :)

    AVT to amatorka i żenua, szkoda nawet wspominać, do chińczyka nie ma
    porównania.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 34. Data: 2018-05-14 09:13:54
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2018-05-13 o 23:52, HF5BS pisze:

    > Użytkownik "Janusz" <j...@o...pl> napisał w wiadomości
    lass-A-Vacuum-Tube-Amplifier-Stereo-HiFi-Power-Amp-4
    W-2-DIY/32872090560.html

    > Na 2 x ECL82/86 taki zrobię parę razy taniej...
    Już to widzę, szczególnie jak nawiniesz trafo przeciwsobny tak żeby
    miało odpowiednie
    parametry, czyli podzielone na sekcje, wiele sekcji :)
    No i podstawa, ładna z czernią fortepianową.

    > BTW. Kto zauważył, że na ostatniej fotce, jest coś nie tak? :)

    Na której?

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 35. Data: 2018-05-14 09:22:20
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

> [...]
    > odpowiednie
    > parametry, czyli podzielone na sekcje, wiele sekcji :)

    Spoko, dam sobie radę, strzelać z tego nie będę, to ma grać. Już dobiorę
    coś, co będzie OK.

    > No i podstawa, ładna z czernią fortepianową.

    No jeszcze czego, mam to do grania, nie wyglądania :P Nie ukrywam, że wiele
    wykonań razi mnie wizualnie, jakby to było nie wiadomo co...

    > Na której?

    Po wejściu na stronkę jest fotka i 6 minuaturek po lewej. Chodzi o ostatnią,
    przedstawiającą dwie lampy obok siebie. I zapewniam, nie chodzi o to, że
    lampy wiszą w powietrzu. Obejrzyjcie uważnie i powiedzcie, która lampa jest
    "zfotoszopowana" i co zostało ruszone? (nie powiem - ktoś się postarał, ale
    pewne rzeczy przegapił...) Dla mnie to mydlenie oczu bzdurą, nie mogącą
    istnieć. Jak już, to czemu nie zestawiono na fotce 2 różnych lamp, nie
    czepiałbym się...?

    --
    Pies może złamać serce tylko raz,
    kiedy jego własne przestaje bić...

  • 36. Data: 2018-05-14 10:20:53
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Tomasz Szcześniak" <t...@e...com> napisał w wiadomości
    > Rozumiem, że PTP to montaż przestrzenny? To ja nawet o niczym innym nie
    > myślałem, zrobić niebrumiącą płytkę dla lampowca nie jest łatwo, z
    > reguły dopoero za któymś razem wychodzi, niestety.

    Chodzi o wpływ pól zewnętrznych, czy o przesłuch z żarzenia? Zasilić owo
    prądem stałym gładzonym...?

    > Eee tam wysokie - do 300V w typowych konstrukcjach :)

    Jak pieprznie, to świeczki w oczach zobaczysz... Zaliczyłem taki epizod,
    takie białawe światło zobaczyłem... :) Od ręki do ręki, jakieś 250V. Na
    szczęście, poza światłem i nieprzyjemnym dotykiem, nic mi nie było.

    > Nie. 10W to 10W. Natomiast lampy się ładniej przesterowują. I są
    > odporniejsze na przeciążenia.

    Zgoda - nie zrobią "puff", czy wręcz, nie spłoną żywym ogniem, jak im się tu
    i ówdzie nie te prądy skrzyżują. Eksperymentalnie zrobiłem mini-nadajnik,
    gdzie anoda raczyła się ciemnoczerwono żarzyć (brak właściwego zasilacza,
    musiało pójść 250, zamiast schematowych 90v, modulacja anodowa), rok 1982,
    trochę ryzykowałem, biorąc pod uwagę emitowane treści i inne okoliczności,
    których wolałbym nie ujawniać) :) Dzielnie parę godzin wytrzymała. Nie
    zamęczyłem, pobawiłem się i rozłożyłem układ.
    Kto mi mówił, że potrafiło się szkło nadtopić, czy dziury w anodzie wypalić,
    a lampa nadal działała. Kto zrobi to z tranzystorem? :)
    A nie jest jeszcze tak, że wzmacniacz tranzystorowy jest bardziej źródłem
    napięciowym, a lampowy prądowym? A gitarowce gdzieś wyczytałem, wręcz
    wykorzystują niekiedy efekt mikrofonowania lamp...?

  • 37. Data: 2018-05-14 11:28:40
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2018-05-14 o 08:19, Dariusz Dorochowicz pisze:

    > Wszelkie znane mi źródła (poza polską Wiki) dla DIN 45500 podają (i
    > zawsze podawały) 2x6W dla stereo i 10W dla mono. Skądżeś to wytrzasnął?

    Dawno temu z polskiej prasy, teraz też można te wartości znaleźć
    w sieci.

    Pozdrawiam

  • 38. Data: 2018-05-14 12:20:57
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2018-05-14 o 09:22, HF5BS pisze:

> [...]
    W-2-DIY/32872090560.html

    > Spoko, dam sobie radę, strzelać z tego nie będę, to ma grać. Już dobiorę
    Cały czas o graniu piszę, trafo przeciwsobne to nie bułka z masłem.

> [...]
    > mydlenie oczu bzdurą, nie mogącą istnieć. Jak już, to czemu nie
    > zestawiono na fotce 2 różnych lamp, nie czepiałbym się...?

    Ale Ty masz problemy, żeby to zobaczyć trzeba lampy powiększyć
    i zobaczyć że doły z cokołami są w odbiciu lustrzanym a środki nie,
    wg mnie rzecz bez znaczenia, zdjęcia pewnie przygotowywał człowiek
    który nie ma pojęcia o lampach bo i go nie potrzebuje, ma się znać
    na programie graficznym.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 39. Data: 2018-05-14 12:32:25
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Cały czas o graniu piszę, trafo przeciwsobne to nie bułka z masłem.

    Pewnie myślisz, że wezmę drut ze starej cewki od przekaźnika?
    Zapewne tak, bo taki mam. Ale co do szczegółów, to na pewno doczytam i kupię
    drut, albo wręcz nowy trafo. Ale nie na zasadzie, że cena premium, to ja
    zaraz och i ach.

    > Ale Ty masz problemy, żeby to zobaczyć trzeba lampy powiększyć
    > i zobaczyć że doły z cokołami są w odbiciu lustrzanym a środki nie,

    Nie musiałem ich powiększać, choć oczywiście, na powiększeniu lepiej to
    widać.

    > wg mnie rzecz bez znaczenia, zdjęcia pewnie przygotowywał człowiek
    > który nie ma pojęcia o lampach bo i go nie potrzebuje, ma się znać
    > na programie graficznym.

    I w tym momencie, nie bardzo mogę zaufać reszcie. Skoro obrazek jest
    oszukany, tak to niedelikatnie ujmijmy, to skąd mogę wiedzieć, że prócz
    pourywanych elektrod w lampie, nie ma tam już czegoś jeszcze, czy to w
    układzie, czy to w czymkolwiek? Już mniejszym chochlikiem było by
    zwyczajnie, zaprezentować to w odbiciu lustrzanym, bez dodatkowego
    kombinowania. Cóż poradzić, nieufny jestem.

  • 40. Data: 2018-05-14 15:43:31
    Od: Tomasz Szcześniak <t...@e...com>

    Dnia 14.05.2018 HF5BS <h...@...pl> napisał/a:

    > Chodzi o wpływ pól zewnętrznych, czy o przesłuch z żarzenia? Zasilić owo
    > prądem stałym gładzonym...?

    O wszystko. Wysokie napięcia (zmienne), duże impedancje, ułatwiają
    zarówno niekontrolowane sprzężenia wewnątrz układu, jak i wpływ pól
    zewnętrznych.