    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: zbiornik walcowy
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    <1kjh7mi1ekaqk$.wn3qri6txhul.dlg@40tude.net>
    <3...@g...com>
    <1...@4...net>
    <f...@g...com>
    Date: Mon, 8 Jan 2018 00:43:53 +0100

    Dnia Sun, 7 Jan 2018 04:44:14 -0800 (PST), Konrad Anikiel napisał(a):
> [...]
    powinny-byc-powolywane-normy-w-przepisach-

    > Otwórz sobie 13445, znajdź choć jeden fragment przepisany z WUDT. Bo
    > z BS5500, AD, Codapu są skopiowane całe rozdziały.

    Ale zakladam, ze jest jakis komitet, i tam jakis polski delegat
    glosuje ktore rozdzialy przepisac.
    Oczywiscie w tych normach 97/ jeszcze go nie bylo, ale tych 14/ to juz
    byl.

    > Powiem Ci w
    > tajemnicy, że gdy Udet ogłosił że ich Warunki są zharmonizowane z
    > 97/23, to wszystkie TUVy i OIDP LR, powiedziały że nie będą
    > przyjmować takich projektów w modułach które wymagają zaangażowania
    > nobo.

    Hm, nie znam sprawy, ale wydaje sie, ze:
    -projektant powinien poslugiwac sie normami zharmonizowanymi, a za te
    odpowiada PKN - tzn tlumaczy je na polski. Mozna sie poslugiwac w
    innym jezyku.

    -UDT swoje Warunki to moze chyba oglosic zgodnymi/niesprzecznymi z
    dyrektywa, ale nie "zharmonizowane". Ogloszenie w zasadzie nie ma
    "mocy prawnej".

    -Warunki moga odpowiadac normom zharmonizowanym ... ale czy
    odpowiadaja, to trzeba sprawdzic.

    > Zresztą, znasz jakiegoś inżyniera który posługuje się EN-ami
    > tłumaczonymi na język polski? U mnie w biurze nawet Koreańczycy
    > używają angielskiej wersji KGS AC111.

    moze maja kiepskich tlumaczy ? :-)

    Widuje narzekania na kiepskie tlumaczenie PN-EN, to widac ktos czyta
    te polskie.

    > Ale tak się składa że dobrze wie.

    Samolot to obecnie skomplikowany wyrob - wiec nie wie.
    Sam chyba dawales przyklad lopatek do turbin silnikow - myslisz, ze
    linia wie jak sie je robi ?

    > W tekście Warunków jest wzorek. Z norm bierzesz wasności materiału
    > do tego wzorku.

    Tak a propos - przegladam sobie te dyrektywe SPV (14/29), i na grubosc
    scianki jakis tam przepis jest, ale na reszte ?
    Dziure w sciance np chce zrobic i rure wspawac, jak policzyc jakie
    cisnienie to wytrzyma ?
    W Warunkach/ksiazeczkach odpowiednie wzory/tabelki byly, a w nowym
    unijnym podejsciu to gdzie szukac odpowiedzi ?

    Troche mnie jednak zaniepokoilo. Przeciez nie musze majstrowac, moge
    kupic, i gdzies tam bedzie pisalo "typ zatwierdzony przez UDT" :-)

    > Konkretniej pomyśl. Co się wydarzy jeśli przekroczysz ten zapas?

    To sie zrobi niebezpiecznie :-)

    >Jak napompujesz ciśnienie większe o ten czynnik?

    Czyli osiagne granice plastycznosci ... no coz, stal na szczescie
    powinna wytrzymac wiecej, tylko zbiornik sie troche rozedmie.

    Chyba ze mamy pecha i p*, IMO - i po to wlasnie zapas.

    > Znaczy membrane stress. Poszukaj jak się to liczy.

    Dziwnie trudno cos konkretnego znalezc - tn podstaw pelno a konkluzji
    nie widze.

    Ten pan ma chyba takie same watpliwosci
    http://www.engr.sjsu.edu/~WofMate/SanBruno/WebPipeli
    neFailure.htm

    > Dlaczego z rozrzutu, skoro do wzorku bierzesz minimalną dopuszczalną wartość,
    znaczy nie ma takiej stali w której wytrzymałość jest mniejsza niż to co bierzesz do
    wzorku?

    Nie wiem ... ale chocby - skoro na badaniach wychodza dla probek rozne
    wartosci, to skad wiadomo, ze trafila sie w badaniach probka
    posiadajaca naprawde minimalna wytrzymalosc ?

    W kazdym badz razie wcale mnie nie dziwi, ze nie nalezy konstrukcji
    obciazac do granic, tylko mniej.

    > A to już zależy na jaki mechanizm zniszczenia projektujesz. Bo
    > widzisz Dźejef, inżynieria polega na tym żeby wykazać że dany
    > produkt nie rozleci się w różnych warunkach, od tego, od tamtego,
    > czy od jeszcze czegoś innego. Kiedyś na tej grupie wypisałem Ci
    > listę różnych mechanizmów zniszczenia powszechnie sprawdzanych w
    > zbiornikach ciśnieniowych. było tego ponad tuzin, a to tylko
    > najbardziej typowe. Nawet dodałem łopatlogiczny opis dla każdego z
    > nich, na przykładzie drabinki. Ile z tego zrozumiałeś?

    To nie pamietam tej odpowiedzi.

    Ale nawet krotkie goglanie po "membrane stress" pokazuje, ze malo komu
    chce sie narysowac to trzecie naprezenie.

    Moze dlatego, ze ja tu przykladowo podalem cisnienie w zbiorniku 1MPa,
    a wytrzymalosc stali 300MPa. Wiec "pomijalnie male" wydaje mi sie
    uzasadnione. Oczywiscie w reaktorze jadrowym moze byc inaczej.

    > A czy dysproporcja pomiędzy metodą doświadczalną i obliczeniową nie razi Cię może
    chociaż trochę? Ile tam było procent? Jak to nazwałeś? Współczynik bezpieczeństwa?
    Bezpieczeństwa przed czym?

    No coz, jedne obliczenia widzialem, wyszlo cos ze 1.5mm powinno
    wytrzymac, a konstruktor dal blache 5mm. Sam na oko oceniles, ze 2.5mm
    to za malo. Wiec az tak bardzo mnie nie razi - te obliczane i tak
    spelnia te doswiadczalna norme :-)

    Nie wybuchaly.

    J.