    Subject: Re: zgubiła się pamięć RAM
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    From: Krycha <k...@p...onet.pl>
    Date: Tue, 5 Sep 2017 15:09:29 +0200

    W dniu 03.09.2017 o 17:55, romil pisze:
    > Krysiu
    >
    > Mogę podzielić się z tobą ogólną wiedzą w tym temacie.
    > Po pierwsze kolory gniazd pamięci.
    > Instrukcja obsługi twojej płyty głównej nie pozwala na kopiowanie danych ale
    znajduje się tu [http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/socket939/A8N-V
    MCSM/e2216_a8n-vm_csm.pdf?_ga=2.116316230.1314959576
    .1504451622-1418715299.1504451622], a konkretna tabelka znajduje się tu
    [http://scr.hu/2ezz/cgvo9] (zrobiłem jej "zdjęcie").
    > Jest tam napisane w jakiej kolejności masz montować pamięć. Gdy masz jedną kość,
    dwie kości i cztery kości pamięci.

    Istotne jest gdzie wkładam jedną kość pamięci albo dwie, to przy
    czterech, wg. mnie, nie jest istotne, bo robi się to na wyłączonym
    dostępie prądu i po włączeniu kompa widzi on wypełnione wszystkie sloty
    pamięci, więc nie wie w jakiej kolejności były wkładane, powinien
    widzieć całą pamięć.
    Ale żeby nie zapeszyć wkładałam kości pamięci wg opisu.
    Bez zmian bios widzi 2992.

    > Druga sprawa jest taka.
    > Komputery czasem mają problem z "widzeniem" całej pamięci gdyż dla komputera pamięć
    RAM i pamięć karty grafiki jest tak samo adresowana i może się zdarzyć tak, że
    komputer widzi 4 GB pamięci, ale w taki sposób, że widzi pamięć karty grafiki i
    resztę (do 4 GB) twojej pamięci RAM.
    > Może teraz włożyłaś dodatkową kartę grafiki i ilość pamięci się zmieniła?

    Na tej płycie Asusa karta graficzna jest zintegrowana z płytą i korzysta
    z pamięci RAM.
    Zmiany na komputerze były następujące,
    dokupiłam kartę grafiki Geforce 210 oraz dodałam dwie kości pamięci po 1
    MB każda.
    Było to jakis czas temu i komputer widział niecałe 4 MB.
    Miałam wtedy zainstalowany win xp oraz linux ubuntu.
    Dziwiłam się czemu win nie widzi pełnych 4 MB. Tłumaczono mi, że on tak
    ma. Nie pamiętam z jakiego powodu.
    Nie sprawdzałam co widzi linux z braku wiedzy, a może chęci.
    Wtedy jeszcze bardziej aktywnie korzystałam z win. Dzisiaj korzystam z
    Linuksa Mint 18 Sarah

    > Bez informacji czy coś zmieniłaś (może Windowsa?) trudno coś powiedzieć.
    > - Wyjmij kartę grafiki i sprawdź ile pamięci widzi komputer

    Wyjęłam kartę grafiki dołożoną, czyli geforce 210, i przełączyłam
    monitor na tą standardową na płycie.
    Ubyło pamięci teraz jest 2976.

    > - sprawdź ustawienia BIOSu dotyczące współdzielenia pamięci RAM z pamięcią karty
    grafiki.

    Nie bardzo wiem gdzie to się ustawia w Biosie. Staram się jak najmniej
    tam grzebać.

    (...)

    Krycha.